Full version: Bygga kompost
AnnaQ
Till våren tänkte jag anlägga en öppen kompost och skulle gärna vilja göra en så funktionell konstruktion som möjligt, som är lätt att fylla på, vända och tömma. En komposternas Rolls Royce (lite haltande metafor, kanske). Jag har gott om plats.

Om någon med större komposterfarenhet vill komma med tips eller varnande ord blir jag glad. Gärna hänvisning till någon optimal kompostkonstruktion och vad jag ska tänka på när det gäller placering. Är det t ex bättre med ett par-tre små än en stor?

Tack på förhand.
noora
Jag är ingen expert, men av det jag upplevt själv tycker jag att det verkar bra att ha flera stycken. Om komposten inte blir klar på en säsong vill man kunna låta den stå kvar en säsong till. Minst två stycken brukar rekommenderas i böckerna och det är vad vi har själva, men jag funderar på att anlägga en eller två till eftersom de vi har dels är för små och dels inte blir klara på en säsong.
carren
Vi har en stor trädgård och därmed också stor kompost! På bilden saknas dörrarna, grindarna eller vad man ska säga men det är så här den ser ut, simpla lådor. Vi har 3 st på 2x2 m vardera eftersom vår kompost inte blir klar till våren utan det brukar ta ett år, från höst till höst. Då är det bra att ha tre fack:
1: Årets trädgårdsavfall
2: Förra årets som står och eftermognar
3. Helt färdig kompost

Jag tycker det är bra att kunna köra in med skottkärra och att ha gott om plats för att vända om i komposten. Det är bra om det finns skugga så komposten inte torkar ut men stora träd precis bredvid är kanske lite onödigt, då har man snart rötter på påhälsning i bingarna.

Vår kompost
noora
Vår kompost är omringad av granar, björkar och en hasseldunge, men jag har inte märkt att det skulle kommit in några trädrötter. Vi får se, det kanske kommer om några år... rolleyes.gif
Gåsis
Min kompost är byggd av gammalt hässjevirke och har tre fack med fasta väggar emellan. Facket för färdig kompost är mindre än dom andra för där hinner sällan ligga mycket. Tillräckligt stora öppningar för en skottkärra men vi har valt att ha den helt öppen på baksidan, bara en liten löstagbar kant nertill av en bräda. Fungerar helt OK tycker jag. Jag har heller inga problem med trädrötter.

/Åsa
Madeleine1
¨

Jag har tre fack i min kompost. Stående reglar i alla hörnen för att stadga. De två yttre dörrarna sitter på gångjärn, och har hasp, öppnas utåt och går att lyfta av. Dörren i mitten lyfter man rakt upp och ställer åt sidan om man vill komma åt ordentligt. Själva låsanordningen på den är två vinkeljärn i överkanten som läggs över de främre reglarna. I nederkant på dörrarna har vi satt "krokar" från IKEA (enkla som påminner om de där gamla skolkrokarna, men mindre och rakare, som fästs med en skruv på mitten). De vrider man 90 grader när man ska låsa fast dörren. Lätta att manövrera med foten och inte känsliga för om det kommer jord i vägen.

En suuuuuuuperkonstruktion! smile.gif Jag är helnöjd.

PS! Skogsmullen på bilden är jag med backnejlikeperuk. Kunde inte låta bli... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon