Full version: Perenna solrosknölar
Alexandra
Jag måste bara berätta ....... när jag vårgrävde i kökslandet för några dar sedan så upptäckte jag en otrolig sak ....fjolårets solrosor (vars rötter jag var för lat att för att ta bort i höstas) har bildat en massa stora knölari jorden!!!

De ser ut som jordärtskockor och har samma storlek som vanliga ägg!!! rolleyes.gif Varje solros har utvecklat ungefär 10 sådana knölar under vintern! Jag kan inte fatta det...har aldrig hört talas om "knölsolrosor" wink.gif eller så...
mynta
Va??? Är det sant??? smile.gif smile.gif smile.gif Vad häftigt! Sådde du dem alltså från en påse vanliga solrosfrö förra året? Jag har jue jordärtskockan "Bianca" som blommar i Sverige. Jordärtskockan är släkt med just solros... Undrar om det har skett ngn sorts spontanmutation i din solrosodling? Ååååh, lyckliga dig, hade ngt sådant hänt hemma hos mig, så skulle jag bli alldelles till mig. Tycker sådana saker är jättekul...

Förrförra året så muterade min gräslök & jag håller nu på att odla fram en underbar sort med blågröna blad & ENORMA blommor i äppelblomsmelerad färg... wub.gif
e_sedell
Vi borde ha en forumavdelning för bara mutationer, det är alltid lika kul!!!
Om solroserna växer och blommar, kan du inte skicka lite frön då? Eller en knöl?! Du får någonting i utbyta så klart......
Ingrid på Västkusten
Jag har en art Helianthus maximiliani och den har knölar minsann smile.gif

Hälsar Ingrid
Alexandra
Nej, det var ingen köpepåse med solrosfrön. Min 10-åriga dotter "hittade" en handfull utslängda fågelfrön i vårt bostadsområde förra vårvintern. Eftersom hon är jätteintresserad av växter så ville hon så fröna för att se vad det blev för slags solrosor av det. Vi fick flera olika sorters solrosor- tjocka kort långa tjocka, långa spinkiga och så de här. Eftersom de stod i ett relativt skuggigt hörn av trädgården så hann de aldrig blomma, så tyvärr vet jag inte hur blommorna ser ut .... Fröna kommer jag dock ihåg! De var nämligen rätt så stora och lite strimmiga till färgen ( vit/gråaktiga). Vi delade nämligen upp fröarna i olika högar beroende på deras utseende. Alla andra sorter blommade som vanliga solrosor gör och ingen annan sort har bildat knölar under vintern. Kan det verkligen handla om en mutation? Det skulle vara kul .... smile.gif
e_sedell
jag skulle nog inte tro det, men man vet ju alldrig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon