Full version: Hallonhäck
Carindk
Vi har ett hörn av trädgården som är köksträdgård. Denna är inramad av två espaljerade päron och ett levande espaljerat äppelträd i vinkel, mellan dessa tre träd har det varit två träd till som nu är döda. Inne i vinkels står mina röda vinbär, krusbär och de svarta vinbären ska flyttas dit. OK, lång historia bara för att säga att där de två träden saknas har jag tänkt att plantera hallon.
Och fråga:
Ä r det någon som har erfarenhet af hallonhäck?
Vilken sort passar bäst?
Har hört att det finns utan mask?!?
Kan man blanda med björnbär eller invaderar de allt?
Carin
RibesRubusVitis
Kan du tipsa om hallon utan mask (larver) vore jag evigt tacksam.

Mina äldsta björnbär, mycket taggiga, invaderar verkligen allt, och spetsarna slår rot där man minst anar och önskar. Senare varianter, ”tagglösa”, växer också vilt och bjuder på rotskott som faktiskt har taggar! Endast det sista nyförvärvet, ”Loch Ness”, tycks växa långsamt och hålla sig på plats.
Carindk
Jag vet att det finns hallon utan mask, men inte vad det heter. Kommer nog nå´n som vet, annars skal jag finna det i alla fall. Kanske går de bara i Danmark ... nå´n som är avundsjuk förstod jag tongue.gif laugh.gif
Carin
Carindk
Hallon utan mask får man om man odlar höst hallon. Hallon som bär frukt sent - augusti och framåt, undgår hallonskalbaggen (eller vad det är för insekt) som lægger ägg i hallon och därmed undgår man hallonmask. Sorter skulle vara bl.a Automn Bliss, Polana, Rutago og en gul sort som också är mer söt som heter Fallgold. Om det är något dom kan hjälpa.
Carin
RibesRubusVitis
Stort tack, det är antecknat – ser fram mot att få testa. Eftersom jag mest gör sylt är kanske larverna inget verkligt problem, men bara tanken att dom finns där reducerar faktiskt matlusten. Har brukat låta hallonen stå i en sil medan de små liven kryper ut genom maskorna, eller hälla mellan två glassbyttor några gånger.
KURT
Är det någon som har erfarenhet av hösthallon? Jag inbillar mig att man inte får lika mycket skörd, eftersom de mognar så sent?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar hösthallonet Allgold Risarp (från Herberts hallon i harplinge) och jag tycker jag får ganska bra skörd från den sorten + smaken är bra. Den är ganska kompakt och låg och passar även bra att odla i hink som jag gör. Den brukar börja producera runt juli-aug och fortsätter sedan producera till det blir minusgrader och med tanke på att jag har den i hink kan jag förlänga säsongen något genom att ställa in hinken i kallväxthus.

Hösthallonet Boheme funkar också bra men den brukar vara senare än Allgold och verkar inte remontera lika bra.

Herberts hallon i Harplinge (hans plantor brukar kunna hittas i de flesta trädgårdsbutiker de brukar ha ett stort gult klistermärke på krukan som det står Herberts hallon på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon