Full version: Zon
Carindk
Jag bor i Nord Jylland i Danmark. Är det någon som vet vilken Zon det är?
Carin
Anki V
Det måste väl vara svensk z 1, lite beroende på läget, eller?

Nå väl, orättvist är det i alla fall laugh.gif

/Anki z 4-5 laugh.gif
kerstin z5-6
zon o -1 du kan odla palmer o banan -så orättvist laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

tongue.gif Vilka rosor du kan ha -den får jag drömma om eller krukodla biggrin.gif
Carindk
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vad vet jag!!!

Carin!
pisanggoreng
För odling i Danmark finns också den trevliga sidan Havenyt.dk som står under Landsforeningen Praktisk Økologis beskydd. smile.gif

De menar att det inte finns någon zonindelning i Danmark, och då är väl den svenska motsvarigheten zon 0-1 i hela landet.
Alexander-VG-zon3
mankan odla bananer och palmer här också
Gurkan
CITAT (flaxss @ 22-01-2006, 21:59)
mankan odla bananer  och  palmer  här  också

Palmer ser man ju då och då här i Skåne på friland (ok, inte jätteofta), aprikoser, vin (V. vinifera ... inget staketskit) också, t.o.m och fikon kan funka i väl skyddade lägen men BANANER ???? Utomhus ?

Snacka om zonknäckare ! blink.gif
Alexander-VG-zon3
japp banenr går kolla länken http://snowpalm.dyndns.org/swe/ smile.gif smile.gif fast dom klara inte så mycket men dom är så llätta att skydda så dom växer upp igen på sommaren smile.gif smile.gif tongue.gif
Alexander-VG-zon3
ffast är innte zonerna rätts så lika i danmark för det är platt och vatten runt om
Gurkan
Läckert med ett "bananträd" i trädgården ! Det har jag aldrig sett, tack för länken.

Om man tittar på en karta så ser man också att Danmark inte är så himla långt från söder till norr men du har nog rätt i att det är havet runt om som ger den största utjämnande effekten.
Carindk
Nu vet jag inte så mycket om zoner och vad det innbär. Dock vet jag att även om temperaturen ofta är ganska jämn över året och därmed inte så kalla vintrar (förra natten hade vi hela 10 minus) så är vintrarna hårda eftersom det är ganska fuktigt. De sista dagarna har vi haft islag så träd och buskar är helt glaserade som av glas, vackert, men säkert inte särskilt nyttigt för dem. Därför har jag en idé om at det ska ganska robusta plantor till ändå - eller vad????

Carin
Gurkan
Det konstaterades i en annan tråd häromdan att vindskydd är lika viktigt för många plantor som värme.

Om du bor på ett ställe där det inte brukar vara så kallt men mycket blåst kan det kanske vara värt att fundera på hur vinden blåser genom trädgården och vad man kan göra för att stoppa den.

Fast -10 och pansar-is på allt låter inte nyttigt för vare sig människor eller plantor.
Alexander-VG-zon3
nej sen är det även det är det -3c i vanliga fall så kan det i en blådt vara -5c eller mindre sen även för många växter så är det fukt,- grader,längd,ljus som det faller på för att hur mycket dom klarar av och till sist dör typ månnga växter tex som katusar,palmer klara lågt men försämras med fukt smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon