Har en liten grusväg på ett par meters avstånd från husets ingång. Vill skaffa liten häck som skydd för damm och som tomtavgränsning. Tomten ligger på en åker med jord som inte är lerig och inte är sandig, rätt ok. Finns det någon som kan hjälpa en trädgårdsnybörjare till ett bra val?
Hej,
Det finns fler som kan ge dig idéer, men det blir lättare om du skriver var du bor eller i vilken klimatzon och om du vill ha en låg eller hög häck, om du vill ha en formklippt (beskuren) eller friväxande.
Kom igen en gång till och beskriv lite mer!
Vad kan det vara för klimatzon runt Ulricehamn (mellan Borås och Jönköping)? Skulle tro att det skiftar i och med höjdskillnaderna, själv bor jag rätt högt.
Helst vill jag inte behöva "formklippa" en framtida häck, typ med sylvassa kanter. Visst är jag inne på att viss tuktan krävs, men på landet ska det vara lite friare (enligt min smak).
Helst inte barr, för det känner jag inte för.
Höjden ska inte vara 2 meter utan från revbenen och upp till axlarna känns bra. (OBS jag är INTE jättelång själv) = häck runt 110-150.
Det gör inget om det blommar, men det är inget krav bara det INTE är något GIFTIGT för barn, katt, höns eller hund.
Sedan har jag lite svårt att avgöra om jag vill att det ska vara små eller stora blad. Vilka för och nackdelar finns det?
Enligt mina planer vill jag börja grävarbetet nu under sommaren för att sedan plantera häcken till hösten. Det är väl inte fel?
Titta in på
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...3ae6e1f9d0ed8f0 där finns exempal på lägre häckbuskar.
Här finns en bra artikel om snabbväxande buskar
http://www.odla.nu/artiklar/snabbvaxande_b...vfallande.shtmlOm du inte söker enhetlighet kan du ju blanda friskt - det är inte dumt att ha blom och olika bladfärger hela säsongen.
Om häcken inte behöver vara jämn eller supertät är Kerria japonica en härlig buske osm blommor så här i maj och i september:

kerria, vill ng bli ca 2 meter men kan hållas lägre också.
Rosenhallon Rubus odoratus blommar stort i rosa på senvåren, och får sedan hallonlika bär. Hela plantan vissnar ned på hösten.