Molly Blom
19-01-2006, 13:03
Finns det något man kan göra för att pelargoner ska överleva eller är det bara ren tur? Hur gör ni andra? Har min i en källare, vattnar sparsamt och ibland kan det komma upp grönt. De jag har i rummet pga platsbrist dör sakta men säkert.
Hjälp snarast önskas!!
M
Hej och välkommen hit!
Jag förvarar mina pellisar i fönstren då jag inte har någon annanstans att ställa dem. De vissnar ner och blir jättefula under vintern. Är du säker på att dina verkligen dör? För de tappar en massa blad och till och med grenar om de är stora under vintern? Du ska vattna dem väldigt lite.
Mvh
Fenja
Monica R
19-01-2006, 16:37
Ursäkta att jag ställer en fråga i den här tråden men 2 av mina som jag sparat ser helt döda ut.
Inget grönt alls, medans de andra har rätt mycket grönt men de ser ju lite hängiga ut.
Är det kört för de som ser helt döda ut?
Testa att klippa ner dem hårt och ställa dem riktigt ljus och ge lite gödselvatten.
Mvh
Fenja
Monica R
19-01-2006, 17:32
Tack Fenja!
Ska jag göra det redan nu?
Monica R
19-01-2006, 17:32
Ska jag sedan börja vattna som vanligt?
Hur ofta gödsel?
Jag börjar gödsla lite försiktigt nu, med halv dos. I mitten av februari får de full dos vid varje vattning och det fortsätter jag att ge till vintervilan i oktober/november.
Du kan klippa ner pellisarna nu.
Mvh
Fenja
maissan
19-01-2006, 19:15
Måste bara få tala om att mina pelargoner sätter knopp hela tiden, så det är ett evigt plockande. Att pelargoner inte överlever vintern beror på att de står för varmt och mörkt. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta ett bra utrymme som passar, men en temp. på ca12 grader och massor av extra belysning är ett säkert kort.
Om du har dem i fönstret och har möjlighet att sänka värmen på elementen under blir det lite drägligare för de små liven.
Själv väntar jag ett tag till att klippa ner dem, det är för lite ljus än tycker jag.
Jag ger mina som står i köksfönstret pga av platsbrist, ljusterapi genom att ställa dem några veckor under en lampa. Lampan är en gammal historia med flyttbar arm med en lågenergilampa iskruvad.Knycklar dessutom till en "skärm" av alumminiumfolie som hjälper till att rikta ljuset.
Karin i Småland
19-01-2006, 20:07
Ju mindre blad....desto mindre vatten och när det börjar bli fler blad ökas vattningen på vartefter.
Har tyvärr inget tips, mina dör dom med. Det är bara dom som står i fönstret som lever än.
Fast det gör inget, mer plats för andra blommor *hehe*(smider planer)
Molly Blom
23-01-2006, 08:17
när jag läser lite här tror jag faktiskt det rör sig om övervattning, även om jag tror jag har varit noga med vattenmängden. Det interssanta med just pelargoner är ju att jag har hur många råd som helst. Bla ett om att hänga upp pelargonroten i en tråd och låta den torka och sen sätta den i jorden. Men det är ju bara att inse att det inte funkar för mig. Jag tror ärligt att jag får överge det här projektet och ägna mig åt min mangoplanta i stället ( så jag kan vara mallig över något jag åstadkommit i växtväg!)
M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.