Emma_
Hej!

Jag har en relativt nyinköpt orkidé hemma. (en oncidium)

Om man tittar på dess blad är de fulla av små svarta prickar, de syns igenom bladen men verkar ha uppstått på undersidan. De är bara millimeterstora. Nu har jag upptäckt att även cambrian har några små prickar.

Någon som vet vad detta är?

Jag har tittat igenom krukorna och hittar inga kryp och rötterna ser bra ut, de blommar även båda två och blommorna har hållt länge.
Orkidéerna verkar alltså inte må dåligt av dessa prickar, men man vet ju inte hur länge det håller, de har nog bara varit där i några veckor.

Tack på förhand

Emma
foolishRice
Det kan vara virus.

Går tyvärr inte att "bota". Håll undan från övriga orkidéer för att förhindra ev. spridning...
Biggan_
Kan den här länken vara till hjälp Problem
En länk med bilder på skadeinsekter och sjukdomar Skadeinsekter
Alexander-VG-zon3
så fick min kentiapam edm på ett blad typ tusen små svartaprickar med gula ringar typ gult å svart i miktten men jag klippte veck det ena bladet sen så kkom det inte mer jag vet inte om det kan vara svamp eller nån växtsjukdom
Emma_
Stor bild på problemet

Beskrivning

Jag hittade det.. Tack så mycket!

Tror ni det kan smitta till andra växter än orkidéer? För i så fall bränner jag den som det står på den norska hemsidan som Birgitta P skickade länk till. tongue.gif

Fast den verkar ju som sagt inte ha ont av det, får se hur jag gör.

Tack igen

Emma
aqualis
Hej
Det måste inte vara ett problem.
En hel del oncidium hybrider har små svarta fläckar beroende på solljus.
Det skall vara så.

Är det ett angrepp så är svampangrepp det vanligaste som passar på din beskrivning.

Behandla i så fall med en fungicid om angreppet verkar att kunna stoppas.
Är angreppet omfattande kommer det att ta tid att övervinna.

MVH
Sven
Sommartorparn
Precis såna prickar har jag på den jättestora cambrium som jag lyckligt hittade bland blomsteraffärens 'fyndkassar'! Har nu knipsat av dom bladen och hoppas problemet är över. sad.gif

Men sedan har jag en liten namnlös orkide, som också var ett billighetsfynd, och den har små svarta prickar på själva bulberna. Prickarna ser ut att ligga 'ytligt' , ungefär som mögel, men går inte att skrapa bort. Kan det vara normalt? Några av bulberna verkar vilja skrumpna också.

Jättebra hemsida om sjukdomar!
Men svårt att följa rådet med att hålla nya orkideer i karantän. Jag har bara ett fönster där orkideer trivs....... Nu står dom nya och trängs med dom gamla.....
Emma_
aqualis: Vad fasen är en fungicid? blink.gif

Sommartorparn: Du får hålla mig uppdaterad ifall det funkar att knipsa av bladen, eller om det sprider sig ändå. Det känns som att det kommer ta långt tid innan det blir en fin planta igen om man gör det eftersom praktiskt taget alla blad har prickar på sig, mer eller mindre.

Fast å andra sidan, enligt aqualis kan det ju vara normalt så det kanske är lika bra att lämna den ifred så länge den inte mår dåligt av det.

Emma
Emser
CITAT (Emma_ @ 20-01-2006, 19:26)
aqualis: Vad fasen är en fungicid? blink.gif

Sommartorparn: Du får hålla mig uppdaterad ifall det funkar att knipsa av bladen, eller om det sprider sig ändå. Det känns som att det kommer ta långt tid innan det blir en fin planta igen om man gör det eftersom praktiskt taget alla blad har prickar på sig, mer eller mindre.

Fast å andra sidan, enligt aqualis kan det ju vara normalt så det kanske är lika bra att lämna den ifred så länge den inte mår dåligt av det.

Emma

En fungicid är en svampdödande medel! (Fugi = svamp) (cid = gift)
Sommartorparn
CITAT (Emma_ @ 20-01-2006, 19:26)

Det var egentligen bara bladspetsarna som var prickiga så det var dom jag klippte av. Ser lite rumphuggna ut men inte så farligt. Värre om det sprider sig över hela.
aqualis
Hej Emma

Har haft svampangrepp på en annan orkide.
det fungerar att använda svampmedel / Fungicid/ , ju mindre angreppet är ju bättre resultat.

Håll tummarna - hoppas att det reder ut sig utan gifter. Dom medel som är verkansfulla är ganska otrevliga att hålla på med. Det jag använder luktar pyton lång tid efter att man applicerat det. Så vintertid innomhus är ingen höjdare precis.

MVH
Sven
Emma_
Den får väl sitta i karantän tills våren kommer då tongue.gif

Men var kan man köpa sånt där svampmedel?

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon