|
Full version: Tulpanens dag
evelina
19-01-2006, 17:16
Ja idag är det ju tulpanens dag!! Har ni köpt eller fått några eller gav ni bort en bukett?? Jag har tillbringat eftermiddagen och åkt till vänner som är sjuka. Köpte färdiga buntar och gjorde egna buketter med videung i. Alla blev så glada,sådant är så roligt tycker jag, Jag har fått själv också! Älskar tulpaner och måste ha varit en snäll flicka/tant!!
Eva i Skåne
19-01-2006, 17:20
Det har jag missat... och tydligen hela min omgivning också Jag älskar också tulpaner
Har skickat en bukett till min mamma, mest för att hon fyller år, minst för att det är tulpanens dag.. Men hon blev _jätteglad_!!
Jag köpte TRE buketter (för 100 kr)!
Ophelia
19-01-2006, 18:26
Varken fått eller gett.
Har inte heller vare sig gett eller fått. Jag är inte alls förtjust i såna där tulpanbuketter som brukar finnas i mataffärerna så jag är lika glad ändå. Blir allra gladast om de botaniska tulpanerna jag planterade i höstas tittar upp framåt vårkanten. Tills den "tulpanens dag" är det dock väldigt långt!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 19:14) Tills den "tulpanens dag" är det dock väldigt långt!  Schhhhh, inte säga så!!!!
CITAT (stina @ 19-01-2006, 19:16) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 19:14) Tills den "tulpanens dag" är det dock väldigt långt! :D Schhhhh, inte säga så!!!!  Såja såja!  Där du bor är det ju inte alls så långt till våren!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 19:31) CITAT (stina @ 19-01-2006, 19:16) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-01-2006, 19:14) Tills den "tulpanens dag" är det dock väldigt långt!  Schhhhh, inte säga så!!!!  Såja såja!  Där du bor är det ju inte alls så långt till våren! Tack! Nu är jag glad igen!!
kerstin z5-6
19-01-2006, 19:45
japp -fast den första buketten vill jag ha på nyårsdan .. sällan det finns då
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2006, 19:45) japp -fast den första buketten vill jag ha på nyårsdan .. sällan det finns då  Fick jag tag på!
Klematis
19-01-2006, 22:50
Jag har inte heller köpt eller fått tulpaner. Men vilken härlig känsla det är med första buketten.
Hannele
19-01-2006, 23:25
CITAT (evelina @ 19-01-2006, 17:16) Ja idag är det ju tulpanens dag!! Har ni köpt eller fått några eller gav ni bort en bukett?? Eftersom vår familj är största kunderna på coop, fick vi en bukett.
Förlåt, jag skäms  , För det första så visste jag inte, för det andra så älskar jag tulpaner, för det tredje så är jag antagligen den enda i sverige som inte vill ha en tulpanbukett. Jag vill se tulpanerna i rabatten. Däremot så ger jag gärna bort en buket till dem som uppskattar det/Gillan
netaave
20-01-2006, 01:28
Vi köpte vår första tulpanbukett i november det kändes helt fel. Idag har jag köpt 10 gula och 10 lila, jättefint.
netaave
20-01-2006, 01:31
Vilken är er favorittulpan då? Min är Angelique vet inte om jag stavar rätt men den är rosa och dubbel, på andra plats kommer Carlton, gul dubbel och ofta med bebisar.
Jag hade ingen aning om att det var tulpanens dag. Vi köper en hel del tulpaner ändå men just på tulpanens dag råkade vi inte göra det.
Ett år köpte vi tidigt på året en jättefin bukett tulpaner som kostade 80 spänn. Mycket pengar för en bukett men vi var så sugna på tulpaner då. Vi ville ha ut mesta möjliga av den dyra buketten så för att förlänga livstiden på den så ställde vi in den i en skrubb på natten eftersom det var svalare där. Sen skulle vi ju ta ut buketten dagen efter men vi glömde den där inne i skrubben .....  .... så så mycket glädje fick vi av den!
CITAT (Rossi @ 20-01-2006, 07:46) Ett år köpte vi tidigt på året en jättefin bukett tulpaner som kostade 80 spänn. Mycket pengar för en bukett men vi var så sugna på tulpaner då. Vi ville ha ut mesta möjliga av den dyra buketten så för att förlänga livstiden på den så ställde vi in den i en skrubb på natten eftersom det var svalare där. Sen skulle vi ju ta ut buketten dagen efter men vi glömde den där inne i skrubben .....  .... så så mycket glädje fick vi av den!  Snacka om att vilja ha mycket för pengarna  /Gillan
forget-me-not
20-01-2006, 11:46
Älskar tulpaner och köpte en bukett till mig själv i tisdags. Hur sköter ni era tulpaner för att få dem att hålla sig fina så länge som möjligt? Kallt/svalt på natten kan jag inte ge dem då jag bor i en liten lägenhet där det är varmt i alla rum.
CITAT (forget-me-not @ 20-01-2006, 11:46) Älskar tulpaner och köpte en bukett till mig själv i tisdags. Hur sköter ni era tulpaner för att få dem att hålla sig fina så länge som möjligt? Kallt/svalt på natten kan jag inte ge dem då jag bor i en liten lägenhet där det är varmt i alla rum.  Det sägs att när man packar upp dem hemma så ska man ställa dem i vatten men låta omslagspappret vara kvar i någon timme eller så innan man avlägsnar det. Och så ska man snitta dem och ge dem nytt vatten varje dag. Bara LITE vatten i krukan. Och så helst lite svalare om natten då. Tulpaner är väl lite unika i och med att de växer som snittblomma.
Hannele
20-01-2006, 17:24
CITAT (Rossi @ 20-01-2006, 17:17) Bara LITE vatten i krukan. Och så helst lite svalare om natten då. Lite vatten är lika farligt, som att ställa undan dem, de dricker mycket... lätt hänt att de står helt utan vatten. I nån skrubb.
Eva i Stuvsta
20-01-2006, 17:31
Får de mycket vatten växer de snabbare - men det är ju bara fint...
CITAT (Hannele @ 20-01-2006, 17:24) CITAT (Rossi @ 20-01-2006, 17:17) Bara LITE vatten i krukan. Och så helst lite svalare om natten då. Lite vatten är lika farligt, som att ställa undan dem, de dricker mycket... lätt hänt att de står helt utan vatten. I nån skrubb.  Ha, ha! Jo, det förstås. Men som jag skrev så ska man ge dem nytt vatten varje dag. Men bara lite ....
forget-me-not
20-01-2006, 23:01
CITAT (Rossi @ 20-01-2006, 17:17) Det sägs att när man packar upp dem hemma så ska man ställa dem i vatten men låta omslagspappret vara kvar i någon timme eller så innan man avlägsnar det. Och så ska man snitta dem och ge dem nytt vatten varje dag. Bara LITE vatten i krukan. Och så helst lite svalare om natten då. Så gör jag förutom att jag ger dem mycket vatten. Det får jag ändra på för jag vill att de ska stå längre. Förresten, menar du snitta dem en gång när jag packar upp dem eller menar du ett nytt snitt varje dag? Jag ger dem ett nytt snitt när jag packar upp dem men det är allt.
ninnisky
20-01-2006, 23:12
CITAT (forget-me-not @ 20-01-2006, 23:01) . Jag ger dem ett nytt snitt när jag packar upp dem men det är allt. precis så gör jag också .. och de brukar hålla sig minst en vecka. Köpte 10 dubbla rosa idag som får stå i vatten tills i morgon bitti
zaaritha
20-01-2006, 23:14
Insnöade--så här har ej köpts tulpaner! Blommor jag dock älskar!
Jag köpte tio vita och tio purpurfärgade tulpaner idag.
zaaritha
20-01-2006, 23:23
Waoow..
jag har köpt orange röda idag
CITAT (forget-me-not @ 20-01-2006, 23:01) CITAT (Rossi @ 20-01-2006, 17:17) Det sägs att när man packar upp dem hemma så ska man ställa dem i vatten men låta omslagspappret vara kvar i någon timme eller så innan man avlägsnar det. Och så ska man snitta dem och ge dem nytt vatten varje dag. Bara LITE vatten i krukan. Och så helst lite svalare om natten då. Så gör jag förutom att jag ger dem mycket vatten. Det får jag ändra på för jag vill att de ska stå längre. Förresten, menar du snitta dem en gång när jag packar upp dem eller menar du ett nytt snitt varje dag? Jag ger dem ett nytt snitt när jag packar upp dem men det är allt. Ger du dem mycket vatten så växer de mer. Ju mer vatten desto mer växer de. Jag brukar snitta dem när jag först sätter dem i vatten men sen ett par gånger till under veckan eftersom de växer och jag kanske inte vill ha dem så långa.
forget-me-not
21-01-2006, 08:40
CITAT (Rossi @ 21-01-2006, 08:37) CITAT (forget-me-not @ 20-01-2006, 23:01) Så gör jag förutom att jag ger dem mycket vatten. Det får jag ändra på för jag vill att de ska stå längre.
Förresten, menar du snitta dem en gång när jag packar upp dem eller menar du ett nytt snitt varje dag? Jag ger dem ett nytt snitt när jag packar upp dem men det är allt. Ger du dem mycket vatten så växer de mer. Ju mer vatten desto mer växer de. Jag brukar snitta dem när jag först sätter dem i vatten men sen ett par gånger till under veckan eftersom de växer och jag kanske inte vill ha dem så långa. Tack för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|