Full version: Hoya Kerri
Carex
Ser så många fina bilder på den när jag googlar, mest förtjust är jag i de allra minsta med bara ett blad i en liten kruka. Jag undrar om ni vet var man får tag på sådana en-bladare (wink.gif) i göteborgstrakten till ett vettigt pris.
Tycker de är så fina och ska pika pojkvännen lite!;)
Jeanette/västra götaland
Jag har sett "enbladare" på blomstelandet.
Ett litet men bara unsure.gif du vet väl att det troligtvis aldrig kommer att växa något.
Jag har för mig att de kostade 45 kr så varför inte kolla om någon vill sälja en liten stickling för en billig penning.
Carex
Inte växa? Det hade jag ju tänkt mig förr eller senare, bara en liten söt miniplanta ett tag som allt annat man köper i det formatet. Är den för liten för att överleva eller?
Emma_
Jag hittade en jättelång tråd om just det här ämnet för ett tag sedan. Nu är jag ingen hoya-fantast, men jag fattade det som att om hoyan inte har någon stam så växer den inte. Ett blad går alltså inte att rota.

Fast jag kan påpeka att det rådde lite skilda åsikter tongue.gif

Tydligen hade någon/några fått ett blad att växa, men det berodde förmodligen på att det var någon millimeter stam kvar, och det tog väääldigt långt tid, typ 5 år.

Emma
Lotta150
Emma har rätt. De små "enbladarna" brukar inte växa eftersom de saknar stam och därmed tillväxtpunkt. OM bladet börjar växa beror det alltså på att det kommit med en bit stam. En stickling är ju en annan sak; detta är bara ett blad. De här små enbladarna brukar säljas omkring Alla hjärtans dag. Vill du att den ska börja växa så får du skaffa en alldeles vanlig stickling i stället smile.gif
Blomstertanten
Carex , jag har en sådan som du kan få mot portokostnad !
Har inte haft hjärta att slänga den, men vill gärna bli av med den.

Hör av dej om du är intresserad så kan jag skicka den när det blir lite varmare .
jendah
Här är den gamla tråden.

Min "enbladare" började se tråkig ut för ett par veckor sen, så jag slängde den. Den var här i över ett år utan att det hände något alls.
Tänkte försöka hitta en "riktig" snart för jag gillar bladen på kerrii smile.gif
Emma_
Japp, det var den. Läste den igen nu och vet inte riktigt vad jag ska tro... wink.gif

Verkar lite rörigt det där, och jag har ingen egen erfarenhet så det är nog lika bra att vara tyst tongue.gif

Emma
Carex
En så snäll blomstertant! Jag tar den gärna när det blir varmare! Fast jag betalar dig gärna en liten slant för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon