|
testudo
20-01-2006, 00:57
Hej Vi skall gifta oss 5 aug i sommar. Vi tänkte själv odla fram blommor till dekorationen av festlokalen i vår kolonilott. Har ni några förslag på växter vi kan så i vår och få fina blommor och blad till bröllopet i augusti. Mvh Johnny och Jenny
Hej och välkommen hit! I princip borde ni kunna använda alla ettåringar. Perenner och bienner blommar ofta först år två. Ett sätt är att kanske köpa plantor av dessa i och för sig... Fröer hittar ni bland annat hos: ImpectaFröer.nuRara VäxterDet är lite lättare att komma med konkreta förslag om ni berättar lite om färger, storlek och annat som ni har tänkt er. Mvh Fenja
Brudslöja? Har för mig att den är flerårig och personligen tycker jag den är jättefin i alla sommarbuketter. Blad från hosta är nästan ett måste;)
Välj blommor som håller i bukett och inte vissnar direkt när man plockar dem. Det brukar stå på fröpåsarna vilka som är bra som snittblommor. Kolla förståss även att de blommar i augusti. I min bukett (6:e augusti förra året) hade jag bl.a. anisisop, oregano, lavendel, vinterkyndel och rabarberblad  Alla dessa är perenner, de plockades i mina föräldrars trädgård. Lavendeln plockade jag i förväg och torkade, eftersom den annars skulle bli överblommad och inte lika snygg. Anisisop och oregano går nog att så och få att blomma i år, men lavendel och vinterkyndel måste man köpa som större planta för att få några blommor. Annat som blommade fint i mina föräldrars trädgård vid den tiden var rudbeckia och ettåriga frösådda dahlior. Båda verkade hålla bra i bukett.
CITAT (Carex @ 20-01-2006, 01:23) Brudslöja? Har för mig att den är flerårig och personligen tycker jag den är jättefin i alla sommarbuketter. Blad från hosta är nästan ett måste;) Det finns en annuell variant på den perenna brudslöjan - Sommarslöja.
testudo
21-01-2006, 12:54
Tack för era förslag.
Vi tänkte fröså den perenna brudslöjan, tidigare år har vi sått och fått att blomma första sommaren.
Färgskalan kommer att vara -vit-rosa-lila-
lavendel och isop har vi en del. Hur pass håller dessa som snittblommor. Vi har även ngn låg/busk-växande rosa miniros som vi tänkte använda
Vi är främst ute efter att odla till bordsdekorationen.
/Johnny och Jenny
fruberglund
21-01-2006, 12:57
Börjar med att gratulera till det kommande bröllopet Tänk på att ha lite backup ifall sommaren blir kall och blommorna inte blommar som väntat. Jag hade gjort upp med en vän om att få komma och länsa deras rabatt på jätteprästkragar. Vi gifte oss 2 juli och året innan stod de i full blom då men året vi gifte oss var sommaren kall och när det var dags fick vi "panikplocka" vanliga prästkragar istället eftersom deras knappt var i knopp Någon annan blomma var inte att tänka på eftersom allt var uppbyggt kring mitt prästkragetema  Nu blev buketten fin ändå men det hade ju inte varit roligt om vi inte haft vilda blommor runt knuten.  Lycka till med både blommor & bröllop önskar fru B
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2006, 13:26
CITAT (testudo @ 21-01-2006, 12:54) Tack för era förslag.
Vi tänkte fröså den perenna brudslöjan, tidigare år har vi sått och fått att blomma första sommaren.
Färgskalan kommer att vara -vit-rosa-lila-
lavendel och isop har vi en del. Hur pass håller dessa som snittblommor. Vi har även ngn låg/busk-växande rosa miniros som vi tänkte använda
Vi är främst ute efter att odla till bordsdekorationen.
/Johnny och Jenny Den perenna brudslöjan (Gypsophila paniculata) har du fått den att gå i blom första året?????  Den brukar ju bara bli en klen grön sak på runt 1dm första året vid sådd de brukar ju behöva utveckla en pålrot innan de har kraft att sätta igång att blomma och det brukar ta 2-3år. Lejongap funkar bra som snittblomma och den kan du direktså och den finns i många färger och storlekar. Isop och lavendel brukar funka som snittblomma och i trädgården kan du säkert också hitta en hel del grönt för det brukar behövas i arrangemang oasisen får ju inte synas och blad och liknande hjälper till att få blommorna att framträda bättre. +Bär, frukter och grönsaker går också utmärkt att blanda med blommorna i bordsarrangemang.
testudo
21-01-2006, 14:38
Vi kanske har fel om brudslöjan. till våren blir det tredje säsongen för oss, finns massor att lära och prova
vidare funderingar kring lämpliga växter.
Hur fungerar stockros, flox, lupin, borstnejlika som snittblommor
Ophelia
21-01-2006, 19:48
Amaranthusväxter ska ju inte vara så svåra och är ganska spektakulära. Annars är ju sommarklätt lättodlad. Ricin har snygga blad (tycker jag), likaså sommarcypress. Vad sägs om mangold? Snygga blad med läckra färger på bladskaften. Finns ju även olika kålväxter med snygga blad. Ringblommor är ju oxå vackert med sina soliga ansikten. Finns ju även olika sommarastrar, storblommiga tagetes och paradisblomster.
Ja det finns en uppsjö av blommor och snygga bladväxter. Vad hade du tänkt dig i för stil och färg?
Ageratum, martorn, riddarsporre, rips, stjärnflocka, stor vaxblomma
CITAT (testudo @ 21-01-2006, 14:38) Vi kanske har fel om brudslöjan. till våren blir det tredje säsongen för oss, finns massor att lära och prova
vidare funderingar kring lämpliga växter.
Hur fungerar stockros, flox, lupin, borstnejlika som snittblommor Sommarphlox och borstnejlika är fina snittblommor!! Lupiner står sig också någon dag, stockros har jag inte provat att ta in som snitt. Glöm inte alla underbara luktärtor som finns att välja bland. Heliotrop blir också fin och doftar underbart i bukett! Mvh Fenja
Jag skulle oxå säga luktärtor. Annars är jag inte så bra på blommor att så (eftersom mina försådder alltid dör)
Klematis? Hur håller dessa sig? Löjtnanshjärta Prärieklocka
Här är lite krukodlade blomförslag Kalla Freesia Klänglilja
Bladverk Stora vallmofrökapslar Sädeskornstrån Hostor Murgröna Lammöron Hasselört Någon typ av långt gräs (björngräs)
Pärlor, kvistar, frukt (gärna exotisk), grönsaker, snören och band är jättefint att sätta i buketterna oxå. (Jag kommer nog aldrig gifta mig eftersom jag inte kan bestämma vad jag ska ha som tema)
testudo
26-01-2006, 22:58
tack för alla tips
Nu har vi mycket att fundera på.
virrevarv
27-01-2006, 00:58
Vi ska oxå gifta oss den 5:e augusti, ska ha rosor, luktärter och veteax som bordsdekoration tänkte vi, eller jag om jag ska vara riktigt ärlig.... Rosor ska jag åka över till Helsingör på fredagen och köpa men luktärtor ska jag dra upp själv, vete hämtar jag på en åker nånstans. Så nu terrar jag alla nära och kära om att de absolut inte får slänga toarullarna!!!! För övrigt har vi en bamsebjörk i vår trädgård så den blir nog lite frisserad... Ha det gott!!! Veronica
Vad ska du ja toarullarna till? Hmm...nånting med vete....*tänker*... -berätta!
fruberglund
27-01-2006, 11:03
CITAT (Boxer @ 27-01-2006, 06:47) Vad ska du ja toarullarna till? Hmm...nånting med vete....*tänker*... -berätta!  Så i tror jag
virrevarv
30-01-2006, 08:06
Jajamän! Toarullarna är till luktärtorna! Jag har hört av många att de möglar när man sår i dom men förra året gick det perfekt, dom små raringarna växte som attan!! Jag tänkte göra egen servettring av bast, och föra ner en ros och några veteax mellan servett och bastsnörena. E du någerlunda med på vad jag menar? I små billiga, låga vaser från IKEA ska jag binda buketter med luktärt, björkkvistar, rosor oxå veteaxen. Mellan vaserna och de små värmeljushållarna (4 st för 9 kronor; IKEA) ska jag kägga lite murgöna - det har vi oxå gott om! Efter som vi ska gifta oss halv ett på dagen måste jag göra dekorationerna kvällen innan, och då måste det vara blommer som håller sig finna som snitt. Luktärterna är perfekt till det. Något sånt hade jag väl tänkt mig. Ha det gott!! Virrevarv
fruberglund
30-01-2006, 11:01
Låter väldigt fint
Ezereht
06-05-2008, 10:47
blåklint? finns en sort med rosa "blåklint" som jag tycker är såååååååååå fin tilsammans med olika liljor (har flera i rabatten, vita och rosa). haha nått år försent men kanske nån annan som jag använder sökfunktionen  och får tips.
Rosmarin
06-05-2008, 11:17
Jag gifte mig förra året och vi hade dekorerat alla serveringsfaten (vi hade gjort en buffé) med ätliga blommor som krasse, gurkört, tagetes, salvia, timjan, lavendel etc etc och det blev underbart vackert!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|