|
Vad är "Outletfrö"? En sämre sort?
Var har du hittat det? *nyfiken* Mvh Fenja
Här har jag hittat det: http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/Jag tror att det är frön med utgången "bäst före datum". Hade tänkt köpa Lewisia-frön, men jag vet inte om de försämras med åldern.
CITAT (Gertie @ 20-01-2006, 14:34) Vad är "Outletfrö"? En sämre sort? Outlet betyder utgång, i detta fall kan det handla om frön med utgånget "bäst före datum" eller sorter som ska utgå ur sortimenet.
pisanggoreng
20-01-2006, 16:09
CITAT (Betty @ 20-01-2006, 16:01) CITAT (Gertie @ 20-01-2006, 14:34) Vad är "Outletfrö"? En sämre sort? Outlet betyder utgång, i detta fall alltså frön med utgånget "bäst före datum" Många frösorter håller bra i flera år så passa på att fynda.  Nja, det verkar inte så. Så här står det på hemsidan: "Outlet frö 2006: Det är felfria sorter/varor och sortimentet kan förändras under året" Snarare brukar väl "outlet" (på nysvenska) betyda att det är något som liknar lagerförsäljning, och därmed håller låga priser. Tror inte det har att göra med bäst-före-datum här, men kan förstås ha fel...  Tillägg: Det var billiga fröer i varje fall!
Ja det har du rätt i, så kan det ju också vara...
kerstin z5-6
20-01-2006, 17:20
fast jag är skeptisk .....
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2006, 17:20) fast jag är skeptisk ..... Varför? Jag brukar lita helt på det du säger men kan du utveckla det lite? Mvh Fenja
titti49zon6
20-01-2006, 18:48
Jag har fått mina outletfrön idag....sista bäst före datum varierar mellan 2006-2009 Det är tomatfröna som har längst hållbarhet men för 5:50/påse kan man ju prova...30 påsar blev det så nu är jag uppe i 200 sorter-väntar bara på STA fröerna och Jelittokatalogen
kerstin z5-6
20-01-2006, 18:53
varför säljer man ut dessa fröer ? dålig åtgång ? I så fall fanns fröpåsarna där i fjol ?och är således förra årets frö Grönsaksfrö köper jag aldrig , tomater har låg hållbarhets tid det vet jag , men ska jag betala för frö vill jag ha årets säsong
titti49zon6
20-01-2006, 19:02
OK, Kerstin du lär nog få veta om det är något som duger jag hör av mig framåt våren i den här tråden Fröerna är från Unwins- vill inte dömma ut dom ännu
Jag fattar det som att Outletfröer, eller Outlet över huvudtaget betyder att varorna ska bort. Det behöver inte vara gammalt på något vis, de kanske bara behöver platsen eller säljer dåligt av just de fröerna annars. Outlet betyder ju rea på engelska. Emma
Nu har jag också beställt lite outlett fröer... det skall bli intresant at se vad jag får  fast det var billigt i alla fall! jag får väl också redovisa hur det funkat när jag sått dom.
jag fick mina fröer idag med, 10 påsar beställde jag, + lite annat från några byten  vilket gör att veckans fröinkomst är 35 påsar
Eva i Skåne
20-01-2006, 22:44
CITAT (titti49 @ 20-01-2006, 18:48) så nu är jag uppe i 200 sorter-väntar bara på STA fröerna och Jelittokatalogen  :D :D :D :D 200 sorter!!!! Tillåt mig le Hoppas du har mer än fönsterkarmen att driva upp plantor i Om du inte redan har egen handelsträdgård så tror jag åtminstone att du behöver tjänstledigt från jobb under vår och sommar
jag har bara beställt 8 fröpåsar...och mycket mer har jag inte platts med.
kerstin z5-6
21-01-2006, 00:11
Det är inga probelm att hantera 200 sorter utan Handelsträdgård  bara lite
titti49zon6
21-01-2006, 08:09
Nää, man behöver ju inte skola om mer än man behöver resten av det som grott är det alltid någon som vill tag hand om, vi byter våra sådder på våren och större plantor säljer vi på vår lokala växtmarknad i juni (STA)
Nu har jag också beställt. 13 sorter blev det. Var jag skall få plats med allt, har jag inte lyckats tänka ut ännu.
CITAT (Gertie @ 21-01-2006, 11:59) Nu har jag också beställt. 13 sorter blev det. Var jag skall få plats med allt, har jag inte lyckats tänka ut ännu.  får man vara lite nyfiken och fråga vad du beställde?
CITAT (Zazu @ 21-01-2006, 14:22) CITAT (Gertie @ 21-01-2006, 11:59) Nu har jag också beställt. 13 sorter blev det. Var jag skall få plats med allt, har jag inte lyckats tänka ut ännu.  får man vara lite nyfiken och fråga vad du beställde?  Visst får du vara nyfiken. Jag har inga hemlisar. Det här har jag beställt: Luktärt, blandade Slingerkrasse, blandade Buskkrasse, blandade Hemerocallis, Summer Trumpets Geranium Black Velvet, Red Geraniums, Mixed Colours Pensee, Pansy The Clown Love In A Mist, Persian Jewels Luktärt, Sweet Pea Pulsar Lewisia (Alpine) Meriwether Hybrids, 2 pkt Alstroemerias, Ligtu Hybrids Phlox, Twinkle Stars Jag har nästan ingen erfarenhet alls av att så. Är det någon sort som är knepig?
CITAT (Gertie @ 21-01-2006, 18:52) Visst får du vara nyfiken. Jag har inga hemlisar. Det här har jag beställt:
Luktärt, blandade Slingerkrasse, blandade Buskkrasse, blandade Hemerocallis, Summer Trumpets Geranium Black Velvet, Red Geraniums, Mixed Colours Pensee, Pansy The Clown Love In A Mist, Persian Jewels Luktärt, Sweet Pea Pulsar Lewisia (Alpine) Meriwether Hybrids, 2 pkt Alstroemerias, Ligtu Hybrids Phlox, Twinkle Stars
Jag har nästan ingen erfarenhet alls av att så. Är det någon sort som är knepig? Hemerocallis blir bara som gröna strån, det tar några år innan de blommar. Sök på forumet på Lewesia jag vill minnas att Kerstin berättat om dem tidigare. Mvh Fenja
Tack, Fenja. Jag har läst om Lewisia-frön här. Jag tog mig också friheten att kopiera vad Kerstin skrev: "man kan aldrig göra nåt dumt när det gäller frö -antige gror de och du blir man jätteglad -eller så gror de inte , men man hade i alla fall en spännande tid , medan man väntade" Det tycker jag är en härlig inställning. Får väl försöka att ta det med en axelryckning när man misslycklas.
kerstin z5-6
22-01-2006, 00:47
 Ibland är jag ju riktigt vettig lewisia är en lätt sort , bäst fjutt har jag fått på dem jag kylt 5-6 v -då gror de mer samtidigt - de kan gro utan kyla .. men då är de oliiidliga,, en pjoppar upp här -o efter 2 veckor är det dags för nästa .. man skola ut tills man blir blågrön .. Kyl ett tag är mitt tips :)och så snart de är små gröna kryss en eeevighet .. känns det som ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2006, 00:47)  Ibland är jag ju riktigt vettig lewisia är en lätt sort , bäst fjutt har jag fått på dem jag kylt 5-6 v -då gror de mer samtidigt - de kan gro utan kyla .. men då är de oliiidliga,, en pjoppar upp här -o efter 2 veckor är det dags för nästa .. man skola ut tills man blir blågrön .. Kyl ett tag är mitt tips :)och så snart de är små gröna kryss en eeevighet .. känns det som .. Jag har fått uppfattningen att du är vettig alltid, och har stort tålamod. Något som jag tyvärr saknar. Så här skriver Impecta: Odlingsanvisning för Lewisia: Dessa fröer kräver en kraftig temperaturväxling för att gro. Sås inomhus i krukor eller lådor jan.-mars i rumstemp. ca 20 gr. Efter 3 veckor placeras sådden i kylskåp (ca +3 gr) i 4-6 veckor. Därefter utomhus i skuggläge. Snötäcke över sådden främjar groningen. Om det är barvinter, täck med ris och löv. Groningen inträffar under våren eller sommaren, för vissa långgroende arter våren efter. Dessa fröer kan alternativt höstsås utomhus. och för Alstroemeria: Dessa fröer gror ofta oregelbundet. Sås i krukor eller lådor jan-maj i rumstemp. ca 20 gr om inget annat anges. Om fröerna inte grott inom en månad placeras sådden i kylskåp 4-6 veckor. Därefter placeras den utomhus i skuggläge. Om fröerna gror tidigare placeras groddplantorna så ljust och svalt som möjligt inomhus (ca 10-15 gr). Måste de stå under lysrör innan de har grott????????? Om de måste, så får jag stora problem med plats! Har du kylt dina direkt, eller har du haft dem inne några veckor först?
kerstin z5-6
22-01-2006, 09:53
Generelllt :Kyler direkt (-ute om de ska ha växlande temp -under snö är det alltid +4 till -4 alltså perfekt , men stormhatt o nån till är de enda som verkligen måste ha så kallt) Lewisian fixar kylen bra , 1 dygn efter sådd -sätt in -eller ställ ut. men Alströmerian är lite speciell -  Här gäller varmare + kylskåpstemp Så och låt dem stå i rumstemp, gärna varmare- 2-3 dagar -de gror inte, men hinner dra vatten - sedan ska de in i kylskåpet -de kommer att gro där inne -  Ingen av dem ska /behöver lysrör innan de grott under de där dagarna . Händer inget med Alströmerian på 4-5 v ta ut i rumstemp igen osv Alströmerian gror inte lika bra om den ställs ut , har jag förstått.
hemerocallis har jag sått så att jag lägger fröerna i blöt tills det syns en rotspets i något av fröerna, då sår jag direkt, gror snällt på en vecka
CITAT (Zazu @ 22-01-2006, 10:38) hemerocallis har jag sått så att jag lägger fröerna i blöt tills det syns en rotspets i något av fröerna, då sår jag direkt, gror snällt på en vecka  Hur lång tid tar det innan det "liknar något"?
CITAT (Gertie @ 22-01-2006, 10:46) CITAT (Zazu @ 22-01-2006, 10:38) hemerocallis har jag sått så att jag lägger fröerna i blöt tills det syns en rotspets i något av fröerna, då sår jag direkt, gror snällt på en vecka  Hur lång tid tar det innan det "liknar något"? beror på vad du menar... mvh zazu
Hur lång tid tar det innan det är mer än några gröna strån som kan förväxlas med ogräs?
det vet jag inte, mina är bara strån än, men de ser inte ut som ogräs, jag kan lägga in ett foto lite senare...
mvh zazu
OK. Tack för alla svar. Jag återkommer säkert med fler frågor.
här kommer bilden, de här plantorna är runt en vecka gamla, uppdrivna utan extraljus
Är det någon som fått sina outlletfröer och har en uppfattning om de ser friska och fina ut? Eller kanske till och med lyckats få upp något av dem? Mvh Fenja
CITAT (Zazu @ 24-01-2006, 17:10) här kommer bilden, de här plantorna är runt en vecka gamla, uppdrivna utan extraljus  Zazu. Är de här så stora som det ser ut på bilden? Har du dem i rumstemperatur?
Jag tolkar det som att de av någon anledning rear ut dessa produkter.
Lady Hamilton
25-01-2006, 12:59
Ja, jag köpte på mig en massa fröer i höstas när ett företag skulle sluta sälja fröer och sålde ut sina fröer från Mr.Fothergill´s
Oj oj oj... nu har jag också beställt ett dussin sorter eller så... Och jag som inte skulle köpa fler sorter i år... Jag vet inte var jag ska ha plats att driva upp ens de sorter jag beställt tidigare, jag har ju inte tillräckligt med extraljus för dem. Det blir nog till att jaga lysrörsarmaturer. Vi som precis slängde en gammal för att den var gammal och ful och sladdarna var avklippta  Sladdarna hade säkert gått att laga, och plantorna bryr ju sig inte om hur lampan ser ut.
CITAT (Hamilton @ 25-01-2006, 12:59) Ja, jag köpte på mig en massa fröer i höstas när ett företag skulle sluta sälja fröer och sålde ut sina fröer från Mr.Fothergill´s Det gjorde jag med Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|