Full version: Ätliga blommor
Elisabeth P
Undrar vilka blommor från trädgården som man kan äta. I sommras satte jag ringblommor, gurkört och krasse. Jag tycker det ser så trevligt ut med lite blommor i salladen mm. Det lockar dessutom svårflörtade barn till att smaka grönt. rolleyes.gif

Finns det fler ätliga blommor att prova och då menar jag inte traditionella grönsaker eller kryddor?

Det finns ju ganska mycket giftigt med. sad.gif

Lisa
Fenja
Daglilja, blåklint och violer är vad jag kommer på så här rätt upp och ner. Rosblad är också ätliga.
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Kul,
då finns det mer att prova. Är penseer en sorts viol?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Penseer och Violer hör till samma släkte och båda går att äta.

Även tulpan och rosblad kan man äta + fuchsia, pelargon, kryddtagetes. Squashblommor är ju också goda.

Här kan du hitta några fler tips på ätliga blommor
Ophelia
Squash och pumpablommor ska väl gå att äta (och vara goda som friterade). Sedan finns ju kryddväxtblommorna. Även klöverblommor samt maskrosor. Pelargoner (kan göra pellissocker smile.gif ), daglilja, tusensköna, temynta, malva, lavendel och stockrosor. Finns åtskilliga smile.gif
harald
blåklockor brukar vara goda.
AndreasBlomquist
Kryddtagetes kan ju vara gott i sallad.

Rosblad och blåklockor har nämnts här. Jag och dottern på 3.5 år var på öppet hus på ett naturbruksgymnasium i somras. Där fanns det flera lokala grönsaksproducenter som även sålde gelé gjord på rosblad samt blåklocka. Dottern blev helt tokig och jag var tvungen att lova att vi skulle göra sån gelé nästa vår/sommar. Så nu ligger recepten och väntar på att blomningen ska börja vilket just nu känns otroligt avlägset. sad.gif
Elisabeth P
Oj då, det var inte dåligt vad mycket som går att äta. Flera av dessa sorter har jag ju redan wub.gif .
Barnen tyckte det var så kul i sommras när vi la blommor i maten. laugh.gif

Lisa
noora
Jag köpte en bok på Amazon.com för några år sedan, som hette "The Edible Flower Garden". Jag blev ganska förvånad när jag såg hur många olika ätbara blommor det finns smile.gif

De flesta jag kommer ihåg utantill har nog redan nämnts här. En som inte nämnts här ännu som stod i boken var "tuberous begonia". Är det samma som knölbegonia?
Ophelia
CITAT (Lisa:) @ 23-01-2006, 14:04)
Oj då, det var inte dåligt vad mycket som går att äta. Flera av dessa sorter har jag ju redan wub.gif .

Lisa

Tror du kan äta dig mätt på blommor smile.gif

Fast blåklocka verkar ju vara intressant smile.gif

Syrenblommor kan ju kanderas och bli gott kakpålägg.
Fenja
CITAT (Ophelia @ 23-01-2006, 19:37)

Likadant med daglilja, violer och gurkörtsblommor. Särskilt dagliljorna blir ursnygga som dekoration på en tårta till exempel.
Mvh
Fenja
Ophelia
CITAT (Fenja @ 23-01-2006, 19:39)

Likadant med daglilja, violer och gurkörtsblommor. Särskilt dagliljorna blir ursnygga som dekoration på en tårta till exempel.
Mvh
Fenja

Ja det kan jag tänka mig. Är de goda? Kanderade violer och rosenblad är ju goda.
Fenja
CITAT (Ophelia @ 23-01-2006, 19:51)
Ja det kan jag tänka mig. Är de goda? Kanderade violer och rosenblad är ju goda.

Dagliljorna är ljuvligt goda, snacka om smak av sommar!! Om man ser till att ta viola odorata så smakar violerna som gammaldags violpastiller gjorde. Gurkörten smakat ju färsk gurka ungefär.
Mvh
Fenja
Ophelia
CITAT (Fenja @ 23-01-2006, 19:55)
CITAT (Ophelia @ 23-01-2006, 19:51)

Dagliljorna är ljuvligt goda, snacka om smak av sommar!! Om man ser till att ta viola odorata så smakar violerna som gammaldags violpastiller gjorde. Gurkörten smakat ju färsk gurka ungefär.
Mvh
Fenja

Det blir till att mumsa daglilja i sommar då biggrin.gif biggrin.gif

Friterad pumpa och squash ska jag oxå prova. Det ska vara en delikatess smile.gif
Elisabeth P
CITAT (Lisa:) @ 23-01-2006, 14:04)

Lisa

Tror du kan äta dig mätt på blommor smile.gif

Fast blåklocka verkar ju vara intressant smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vem vet???

Tycker bara att det är en kul grej, men jag bör ju veta så inte barnen börjar mumsa på allt huh.gif Dessutom är det ju otroligt vackert att dekorera med wub.gif

Lisa
AndreasBlomquist
Hur går man tillväga när man kanderar rosblad, syrénblommor och dagliljor? Ja, all växtlighet egentligen...
Susanne i Linköping
Jamen Andreas då, du måste lära dig att hitta saker på forumet! laugh.gif biggrin.gif

En sökning i avdelningen Recept med sökordet "kanderade" ger det här resultatet!

I tråden "Kanderade syrener?" står ett recept. (Kanske i någon av de andra trådarna också.)
Lilla hjärtat
Hej!

Precis vad jag letade efter. Ätbara blommor.

Kan man äta hela blåklintsblomman? Eller ska man bara äta de blå blombladen?

När det gäller penséer undrar jag om alla sorter går att äta, eller om det bara är vissa och i så fall vilka.

Vilka pelargoner kan man ha i maten?

Och vilka stockrosor kan man äta? Alla?

I somras blandade jag orange krasse i alla sallader - trevligt och gott!

//Linda
Darkmoon
CITAT (Ophelia @ 22-01-2006, 17:17) *
Squash och pumpablommor ska väl gå att äta (och vara goda som friterade). Sedan finns ju kryddväxtblommorna. Även klöverblommor samt maskrosor. Pelargoner (kan göra pellissocker smile.gif ), daglilja, tusensköna, temynta, malva, lavendel och stockrosor. Finns åtskilliga smile.gif

Åh lavendel rolleyes.gif helt underbart gott att ha i sockerkaka, doftar och smakar underbart smile.gif
Finns så mycket roligt att använda blommor till, trist att dom många gånger bli bortglömda sad.gif

Solstorm
Jag ser nog mest blommor i maten som en ätbar dekoration. Inte tänker jag att nu ska det bli gott att hugga in på xxxblomma. Men snyggt är det.
lovwal
i veckans avsnitt av värdshusträdgården (svt play) behandlas just ätbara blommor. tydligen äter man bara kronbladen.
Peztis
Nu skrev du ju inte kryddor... men isop kan man äta också, tydligen.

Skulle jag lägga blommor i maten så skulle nog mannen och sonen sätta sig i bilen och köpa pizza!
Växtverk
Jag hade kamomill i salladen i somras. Möjligen inte den smidigaste, bekvämaste blomman att tugga kanske. Men helt okej! smile.gif
ingrids
Om man vill njuta av naturen med smaklökarna är ju harsyra (både blad och blomma), gökärt (hela blomman) och klöver (kronbladen) vilda alternativ. Violer äter jag också men det är redan nämnt.
Lilla hjärtat
CITAT (lovwal @ 10-02-2010, 13:12) *
i veckans avsnitt av värdshusträdgården (svt play) behandlas just ätbara blommor. tydligen äter man bara kronbladen.

Jag har hittat en hel del på nätet om ätbara blommor. Det finns jättemycket på amerikanska och brittiska sajter. Enligt flera av dessa verkar det vara olika från blomma till blomma om hela blomman kan ätas, eller enbart kronbladen. Men vill man var säker, så ... smile.gif

//Linda
Shrimpii
CITAT (ingrids @ 10-02-2010, 16:33) *
Om man vill njuta av naturen med smaklökarna är ju harsyra (både blad och blomma), gökärt (hela blomman) och klöver (kronbladen) vilda alternativ. Violer äter jag också men det är redan nämnt.

Harsyra är giftig vill jag minnas. Inte helt bra för magen.

Men min fundering är:
Kan man äta tagetes? De luktar så speciellt (läs inte gott) och när man jobbar på kyrkogård och rensar blommor så blir det ett par hinkar tagetes. Vore skoj om kollegorna såg en sitta på muren och äta blommor biggrin.gif

fuchsior är en annan blomma som ser trevlig ut, och kan få "bär" liknande saker märkte jag i sommras. Går dessa att äta?
Solstorm
Både fuchia och tagetes är ätliga.
Nicci
vill bara komma med ett litet pekfinger...håller även med att bara för att man kan äta blomman betyder inte det att hela vxt/örten är ok även att det finns en hel del på eng.hemsidor som vi tyvär inte har här i sverige-kanske dags att köra igång ngt på odla? Vidare är det lika med litteratur - det mesta o bästa står england för.I vilket fall som helst så kan jag varmt rekom. en bok som det står ta mig f... allt i vet ej om den går att köpa men den heter i alla fall ''Allt om örter från odling till användning skriven av Lesley Bremness med svensk bearbetning av Eva Dickson förlag Raben prisma.Jag har en del andra bra böcker men denna slår det mesta.Att äta blommor är ett bra sätt att ta in diverse nyttigheter i kroppen hos örterna finns det lika bra saker o orsaker som att odla grönsaker.Tråkigt med mannnen o barn som valde pizzan....(tidigare inlägg)Laborera varsamt/Nicci
ingrids
Harsyra har visat sig vara giftigt för får i stora mängder (600 g ger symptom). Oxalsyran finns ju även i rabarber är inte alldeles nyttig, men som sagt det handlar ju om mängden man får i sig (vad jag förstått 25 g ren oxalsyra för att en människa ska få symptom).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon