snuffiz
Jag är verkligen novis på att odla någonting överhuvudtaget därav min för er kanske knäppa fråga. Jag har en kruka med gräslök sen i fjol som jag vill ska ta sig även nästa år. Har den just nu i skafferiet ( blir kallt där) Kommer den att överleva och gör jag fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte om den klarar sig i skafferiet själv har jag den utomhus. Den i kruka får också övervintra utomhus jag gräver ner hela krukan.

Misstänker att det ev. kan vara för varmt i skafferi för troligtvis mår växten bäst om det är strax över nollgradigt under vintervilan men gräslök brukar ju överleva en hel del så det kan ju hända att de klarar av att överleva i ett skafferi.
littlegem
Läget verkar ganska problematiskt. Inne mår plantorna inte bra och sätta ut dem, nej, plantorna är inte härdiga.

Möjligen klarar de sig om det är svalt och ljust och har lite vatten. Sedan skall du vänta med att sätta ut dem till frostrisken är nästan över.

Till nästa år ska du tänka på att gräslök trivs bäst utomhus under vintern.

Tvärtom kan man göra så att man krukar delar av gräslökstuvan under hösten och sedan tar in dem mitt i vintern. Då skjuter det så att man får en primör i förtid. Givetvis mår plantorna inte bra av det, men gräslök måste hållas efter i de flesta trädgårdar.
snuffiz
Krukar delar av gräslökstuvan? Vad innebär det?
littlegem
CITAT (snuffiz @ 22-01-2006, 19:23)
Krukar delar av gräslökstuvan? Vad innebär det?

Om du har en rejäl tuva (mer än vad du behöver sommartid) gräver du upp en del av den och planterar i krukor med lite planteringsjord. Dessa krukor ställer du utomhus och låter frysa till några veckor innan du vill ha gräslök. Då tar du in dem och ställer dem vid plusgrader och i solljus. Då skjuter gräslöken och kan klippas ned under några veckors tid.

Plantorna som hamnar i krukorna tycker inte att det kul, de tar ganska mycket stryk och dör ofta. Ibland kan de hämta sig om de planteras ut igen. Fast gräslök växer mycket på bredden också och skall ju delas med jämna mellanrum. Det är ett bra sätt att utnyttja de plantor man ändå tar bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon