|
evarina
20-01-2006, 21:01
Är det någon som sitter på ett bra recept på matbröd utan en massa sirap/socker/honung i och känner för att dela med sig? Det får gärna vara lite grövre. Känns som om jag läst hela internet  i min jakt på bra recept. Edit: SKa förtydliga mig lite. Har inget emot socker som jästnäring. Men i många av de recept jag hittat ska man ha i flera deciliter sött. I ett recept ett helt paket farinsocker...
Har du kollat i receptavdelningen här? Mvh Fenja
evarina
20-01-2006, 21:19
Sökte på matbröd men hittade inget. Men den här tråden borde kanske flyttas dit. Tänkte inte på att det fanns en speciell receptavdelning. Ber om ursäkt!
Det var ingen tillrättavisning utan bara ett tips! Mvh Fenja
Eva i Skåne
20-01-2006, 21:47
Jag har lagt in ett par brödrecept nu.  i receptavdelningen alltså
Björken
20-01-2006, 21:52
Det är inte lätt att få tag i recept utan någon sötning tillsatt men oftast är det så små mängder att de försvinner i samband med jäsningen. Här är några som jag har som innehåller små mängder socker och är helt underbara att äta
FYRA STORA MATBRÖD
2 kg rågsikt, spara 3 dl till utbakning. 2 p. torrjäst 4 msk socker 1,5 msk salt 1 dl matolja eller smält margarin 12,5 dl varmt vatten
Pensling: ägg
Blanda rågsikt, torrjäst, socker och salt noga i en stor bunke eller gryta. Tillsätt olja (margarin) och vatten och rör ihop degen lätt.
Arbeta degen på bakbordet och knåda den med resten av mjölet. Ta lite mjöl i taget så att degen blir färdigknådad när mjölet är slut.
Forma degen till 4 bröd och lägg dem i smord långpanna. Platta ut bröden en aning och låt dem jäsa under bakduk ca 30 minuter. Snitta ytan lätt med mjölad kniv när bröden är färdigjästa. Pensla med uppvispat ägg och grädda i 175° C på nedersta falsen ca 1 timme.
Bröden har nu vuxit ihop till ett stort. Låt brödkakan kallna på galler utan bakduk. Dela med kniv eller bryt försiktigt till 4 limpor.
Lergrytekubb
Varför inte damma av den gamla lergrytan som du ändå aldrig använder. Baka en lergrytekubb! Enkelt och med liten arbetsinsats.
Ingredienser:
50 gram jäst 5 dl vatten 37° 0,75 dl mörk sirap 1,5 msk soja 1 msk brödkrydda 1,5 tsk salt 9 dl fint rågmjöl ca 7 dl vetemjöl 2 msk farinsocker ca 1 dl lingonsylt Tillvägagångssätt:
Nedsänk lergrytan i vatten i minst 20 minuter. Under tiden......
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt det fingervarma vattnet. Blanda. Tillsätt de övriga ingredienserna men ej allt vetemjöl. Arbeta ihop till en deg och tillsätt med vetemjöl tills degen släpper bunken. Arbeta degen ordentligt (helst i en hushållsassistent).
Tag upp degen och forma den till ett bröd på mjölat bakbord. Ta upp lergrytan ur vattnet och pensla insidan med olja. Glöm ej att pensla locket! Lägg i brödet och låt stå och jäsa i kall ugn i ca 40 minuter.
Sätt på ugnen på 150° och låt stå i 2 timmar. Ta ut grytan och låt brödet vila en stund. Ta ur brödet ur grytan och vira in det i bakhandukar och låt det kallna.
Ät och njut
Råglimpa
Detta recept ger två stöddiga råglimpor. Det bygger på skållat rågmjöl och de har en fantastiskt lång hållbarhet. Sen är det ju väldigt gott också vilket ju inte är nån nackdel i sammanhanget
Ingredienser:
9 dl grovt rågmjöl 1 liter kokande vatten 2 pkt jäst, 100 g 1 dl ljummet vatten 1 msk salt 1 ½ dl mörk brödsirap 1 ½ liter vetemjöl special Tillvägagångssätt:
Rör ihop rågmjöl och kokande vatten i en bunke. Täck över och låt stå minst 6 timmar. Rör ut jästen i 1 dl ljummet vatten. Tillsätt salt och brödsirap. Arbeta ihop det skållade rågmjölet och jästblandningen med vetemjölet i en hushållsmaskin eller för hand. Spara en deciliter till utbakningen. Låt degen jäsa ca 45 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 225°. Baka ut degen till 2 limpor. Låt jäsa ytterligare ca 45 minuter. Grädda bröden längst mer (näst längst ner i min ugn) i ugnen ca 50 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
Lycka till
Hannele
20-01-2006, 22:09
CITAT (evarina @ 20-01-2006, 21:01) Är det någon som sitter på ett bra recept på matbröd utan en massa sirap/socker/honung i Några av mina brödrecept. Jag har till och med recept på barkbröd. Skållad öllimpa är gott.
netaave
20-01-2006, 22:55
Det finns ett halvfabrikat av olika bröd som har en påse torrjäst ovanpå paketet. Vi har provat att baka trekornsbrödet. Ett fullkornsbröd som ändå blir lätt och luftiga, fantastiskt gott. Man blandar torrjästen med innehållet i påsen, tillsätter 6,5 dl vatten och jäser som vanligt två ggr. Jag bakar allt mitt matbröd själv men får det aldrig så fint som med denna halvfabrikat.
ingrid fuxwall
20-01-2006, 23:00
Själv låter jag alltid degen jäsa över natten så om jag blandar i lite plommonsylt spelar ingen roll - sockret jäser bort, min åsikt
ingrid
netaave
20-01-2006, 23:46
Man kan också som regel ta bort det söta ur receptet och dubbla jästiden. Ett tips också för att få fina bröd är att baka på vetemjöl special, om du har minst en tredjedel av det kan du ha ganska grovt mjöl. Vetemjöl special finns nu också med fullkorn i. Vs innehåller bakpulver därför blir det mer luft i jäsbröd bakat på det, nästan som köpefrallor.
Pias långpannebröd
2 påsar torrjäst 12 dl vatten 5 tsk salt 2,5 l mjöl, gärna 1/2-1 l vetemjöl special
Blanda alla torra ingredienser. Värm vattnet till strax under 50 gr, och häll det över det torra. Arbeta degen några minuter i maskin, eller för hand. Jäs 1 timme. Rör om, och jäs en timme till. Häll upp degen på en långpanna. Sätt samtidigt ugnen på 250 gr. Jäs 15-20 min. Grädda 15 min. Sänk ugnen till 100 gr., och grädda en timme till. Stjälp upp brödet på galler, låt det svalna. Dela i 4 ”limpor”.
andersen
21-01-2006, 00:54
CITAT (netaave @ 20-01-2006, 23:46) Vetemjöl special finns nu också med fullkorn i. Vs innehåller bakpulver därför blir det mer luft i jäsbröd bakat på det, nästan som köpefrallor. Nää så är det inte...Vetemjöl Special har en högre proteinhalt än vanligt vetemjöl och bildar därför mer gluten. Det går att bearbeta hårdare och tar upp mer vatten än det vanliga vetemjölet. Därför blir brödet högre.
netaave
21-01-2006, 01:19
CITAT (andersen @ 21-01-2006, 00:54) CITAT (netaave @ 20-01-2006, 23:46) Vetemjöl special finns nu också med fullkorn i. Vs innehåller bakpulver därför blir det mer luft i jäsbröd bakat på det, nästan som köpefrallor.
Nää så är det inte...Vetemjöl Special har en högre proteinhalt än vanligt vetemjöl och bildar därför mer gluten. Det går att bearbeta hårdare och tar upp mer vatten än det vanliga vetemjölet. Därför blir brödet högre. Det är möjligt men om det stämmer skulle man inte då behöva mer vatten till det? Och luftigheten beror på bakpulvret i mjölet, hävdar jag fortfarande. Det har inget med höjden att göra.
andersen
21-01-2006, 01:48
Det behövs inge mera vatten, men det tar upp mera vatten, och resultatet blir ett högre bröd. Bakpulver? har alldrig hört att det skulle vara det i mjölet,möjligtvisst askorbinsyra. mjöl
evarina
21-01-2006, 10:07
Tack så jättemycket för alla recept! Här ska bakas! (Så fort babyn sover  )
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2006, 10:35
CITAT (netaave @ 21-01-2006, 01:19) CITAT (andersen @ 21-01-2006, 00:54) CITAT (netaave @ 20-01-2006, 23:46) Vetemjöl special finns nu också med fullkorn i. Vs innehåller bakpulver därför blir det mer luft i jäsbröd bakat på det, nästan som köpefrallor.
Nää så är det inte...Vetemjöl Special har en högre proteinhalt än vanligt vetemjöl och bildar därför mer gluten. Det går att bearbeta hårdare och tar upp mer vatten än det vanliga vetemjölet. Därför blir brödet högre. Det är möjligt men om det stämmer skulle man inte då behöva mer vatten till det? Och luftigheten beror på bakpulvret i mjölet, hävdar jag fortfarande. Det har inget med höjden att göra. Det är väl vetemjölet som det står extra fint vetemjöl på som innehåller bakpulver inte vetemjöl special. Kollade upp det snabbt och kungsörnen säger likadant, det är vetemjölet som är extra fint som innehåller bakpulver inte specialmjölen Extra fint mjölVetemjöl special fullkornVetemjöl special
mamamaggan
21-01-2006, 10:46
Mina favoritrecept just nu, Dinkelbröd och Formbröd med vetekross, finns under Recept.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|