Full version: Tuppkaka
Eva i Skåne
Om ni gillar kladdkaka så gillar ni antagligen även denna lite sega kaka.
Enkel att göra, mina barn har gjort den sedan de kunde läsa recept.
Senast ikväll bakade ena sonen en till oss smile.gif

Tuppkaka

2 ägg
3 dl socker
75g smält margarin
2½ dl vetemjöl

Rör hastigt ihopa ägg, socker och marg. Tillsätt mjöl med vispa inte!
Smeten ska röras så lite som möjligt för att få rätt konsistens.
Häll i smord, bröad rund form.

Baka i 200grader ca 20min.

Nej, det ska inte vara något bakpulver sleep.gif . Det är inte jag som glömt.
Immix
Tuppkaka är jättegott och enkelt. I mitt recept ska man klicka på smörklickar ovanpå och strö över hackad mandel.
Björkmyran
Den här gick hem hos hela familjen! Fast den är godast när den är varm fortfarande, inget att spara på alltså biggrin.gif
Eva i Skåne
Här bakar vi oftast två. Den ena får man liksom räkna bort som svinn, innan den kallnat laugh.gif
netaave
CITAT (Björkmyran @ 02-03-2006, 10:00)
Den här gick hem hos hela familjen! Fast den är godast när den är varm fortfarande, inget att spara på alltså biggrin.gif

Inte meningen heller! kanske tongue.gif
Bessie
Jaha, nu står tuppkakan i ugnen fast jag skulle tänka på linjerna. Nåja, en liten bit riktig kaka är bättre än att rusa och köpa smågodis.
pimpim
Gjorde tuppkakan igår....mums. Toppen för min "lilla" dotter som inte gillar kakao i kakor. Tack för receptet!
stintan
Hej! Jag är ny här och fick se rubriken med Tuppkaka, tänkte berätta att den kommer från min hemstad Söderhamn.
Det sägs att det var en fiskarhustru som bodde på en av öarna Tupparna, i skärgården och hon fick se sin man på långt håll komma seglande.
Hon hade inget att sätta fram på bordet, så hon rörde ihop det som fanns, i all hast och Tuppkakan var född.

En sommar, för inte så längesedan,ställdes till med fest i stan, ett enormt långbord där det bjöds på just Tuppkaka med kaffe. Underbart gott och enkelt att göra.

Ha det bra!
Stintan
Tuppkakan kommer ursprungligen från min hemstad Söderhamn.

Enligt vad som sägs bodde en fiskarfamilj ute på en av öarna, Tupparna, här i skärgården.
En dag när hustrun ser sin man, på långt håll, komma seglande och hon inte har något att sätta fram på bordet, tar hon av de ingredienser som finns och rör ihop detta, gräddar i vedspisen och Tuppkakan är född.

Finns även att läsa om på Google, gå in på Tuppkaka.

En sommar för några år sedan hade vi långbord efter gågatan, där det bjöds på just Tuppkaka med kaffe, saft till barnen. Den är underbart god.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon