Full version: Idéer för en slänt
linvik
Hejsan!
Tack Kerstin, Fenja, Estet, Betty, Christer, Berith, Helen, LindaLunda, Stennie, Felix matte, Fru Berglund, Diana, Carex, Tesa, Renate, Klemats, Smajlizz och Irene L för det varma välkomnandet! wub.gif

Ni är för goa!

Jag har inte bloggat nåt ikväll, men funderar just nu väldigt mycket över
den gräsbevuxna slänten!

Letar inspiration över rosrabatter, perennarabatter och annat fräckt i en slänt! Har surfat runt lite i olika album och så. Himla trevligt :-) Ni har det så fint!

Min slänt vetter åt öster mot gatan. Jorden är lerig. Just nu är det som sagt mycket gräs, men en och annan liten buske (som jag inte kommer på vad de heter). Det är området fram till trappen som ska fixas till. Nedanför slänten tänker jag mig ett litet grönsaksland.

Har ni några bilder i era album som jag kanske inte sett än? Eller har ni några andra tips?
Fenja
När jag söker på slänt så får jag fram det här. Om du bläddrar och kikar lite så tror jag säkert att det finns en massa idéer om vad man kan göra.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6

Det här är en slänt i sol/ halvskugga-5-tim sol per dag -
är läget söder kan du förstås och ska välja helt andra växter -rosor med krypande eller lågt växtsätt blir vackra som cover rosorna tex
pisanggoreng
Vår trädgård är tråkigt platt, men hade vi haft någon slänt hade jag nog övervägt någon
slags terassodling, med risfält som förebild.

linvik
CITAT (Fenja @ 20-01-2006, 23:53)
När jag söker på slänt så får jag fram det här. Om du bläddrar och kikar lite så tror jag säkert att det finns en massa idéer om vad man kan göra.
Mvh
Fenja

Åh, så många träffar fick inte jag när jag sökte... hade inte sett att det var ifyllt "senaste 30 dagar" wacko.gif

Jag ska genast börja kolla! Tack smile.gif

/Linda
Tesa
Länkar till en bild i ett annat forum...min grannes slänt som jag är mycket imponerad av...

slänt

Denna bilden är tagen första säsongen och nu är det ett hav av blommor där istället för en helt omöjlig brant slänt med långt gräs och ogräs...
Diana
Lena, Pioner kan ju vara en sak att ha där om inte annat så uppe vid kanten som stora bollar wub.gif blandat med höga vackar blåa riddarsporrar kanske ?!?! vad vet jag wub.gif
linvik
Diana, det lät snyggt! Jag har några pioner i trädgården, men jag vet inte hur de ser ut!
Diana
Linda, då har du något att se fram emot. Spännande att se hur dom ser ut och hur stora dom är. Tänk bar på att dom inte gillar att bli flyttade, utan har dom blivit planterade så vill dom gärna sitta där dom sitter i många många år.. Men man kan faktiskt dela på dom och flytta ut dom till nya platser, men var berädd på att dom kanske ej tar sig. Jag har själv ej vågat mig på att flytta på en etablerad pion.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon