Full version: Så Stockros nu?
Anki V
I senaste numret av AoT så står det om ”9 växter att så nu”.

Där står det att Stockros ska sås i februari och i kommentaren: Tvåårig. Sås den senare blommar den först sommaren därpå.

Vad menar dom? Kan man genom att så tidigt ”lura” stockrosen att blomma samma år eller menar dom att om man sår senare i sommar får vänta två år på blomning. wink.gif

Anki
Fenja
Så vitt jag vet så finns det både en ett- och tvåårig sort...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Att lura tvååringar går i södra sverige, om de sås jan- feb -Här uppe blommar de då med början septembers mitt vilket gör njutnings perioden ytterst kort .
De ettåriga som finns i tex weibulls sortiment blir låga ca en meter och blommar i mer rätt tid -Summer carnival är en sådan sort
Men vill man ha de stora dubbla maffiga -är det bäst att så dem i mars -april och utplantera rosetterna -för blommning nästa år

Alcea "Kurdica" som säljs av bla Gardens north är helt perenn -den enda som verkar vara det här
Här är Peaches and Dreams " i jelitto bara benämd- apricot Ch. double
Anki V
Tack, då gör jag som jag tänkt dvs. sår i mars/april (efter Kerstins råd) laugh.gif och köper färdiga plantor som ska blomma i sommar./Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon