Full version: Hoyablomning
AnnammA
Jag har en del hoyor hemma, en del inköpta och en del sticklingsförökade.
En del av sticklingarna har vuxit till sig rejält, så pass att jag tycker att det borde vara dags för blomning, men NADA sad.gif . Någon som har ngt tips på att få i gång blomningen?
hälsn
AnnA
Maria i Helsingborg
Mitt hoyaintresse är väldigt nytt så jag är ingen expert på området MEN är det inte så att olika hoyor blommar olika säsonger - under förutsättning att vatten och ljus är det rätta + är det dags för hoyan att blomma så är en torkperiod med påföljande "övervattning" ett bra sätt att locka fram blommorna.

Hoyor är såååå individuella vad det gäller just vatten, näring och ljus att det är omöjligt att svara generellt än om jag just försökt.

Du får nog helt enkelt kolla upp var och en smile.gif

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
En del blommar på våren andra på hösten. Vissa vill ha det riktigt trångt om rötterna för att blomma. En del andra kan ha mera plats om rötterna. En del blommar inte ifall man är för generös med näring och vatten. +De kan vara olika blomvilliga i olika fönster. En Hoya jag har verkar inte gilla omplanteringar för även om den får samma kruka tillbaka händer det att den blomstrejkar i 2-3år så denna hoya planterar jag om mycket sällan.
AnnammA
En del av sticklingarna har jag tagit hemma hos bekanta, utan att egentligen ta reda på något om sorten. Och jag har inte så bra koll på de olika sorterna, utan tycker det är kul att ta en stickling här&där och testa om det funkar...Men jag har erfarenhet av att t ex den lilla porslinsblomman blir mera blomvillig om man snålar på vattnet ett tag.
Jag har förstått att det finns hur många sorters Hoyor, som helst rolleyes.gif och jag har sett bilder på sorter med fantastiska färger och former...

AnnA
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2006, 13:35)
En Hoya jag har verkar inte gilla omplanteringar för även om den får samma kruka tillbaka händer det att den blomstrejkar i 2-3år så denna hoya planterar jag om mycket sällan.

Åsa vilken va det blev nyfiken på det nu wink.gif unsure.gif smile.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en vanlig Hoya carnosa.
Alexander-VG-zon3
oki så om man ska få den till att blomma så så ska jag aknse inte palntera om den i år
*Grodan*
CITAT (flaxss @ 22-01-2006, 14:03)
oki så  om   man ska få den till att blomma så så ska jag aknse  inte palntera om den i år

Jag har en carnosa som blommar nu. Den planterade jag om när jag fick den i november så de kan blomma trots omplantering. De är lite nyckfulla! wub.gif
Ska se om jag kan komma överens med min krånglande kamera och åstadkomma en bild på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon