Full version: Snöööö....*hua*
Floppy
Så här såg det ut på min gård för ca 1 ½ timme sen...
(kolla mitt fotoalbum under 'Snö 06-01-21')
Sedan dess har det kommit 1 ½ dm snö till och det vräker ner snö....å det är ingen överdrift....

Halva stan (Hudik) är stängt...snöröjningen hinner inte med...

Ett stort fång med rosor till de som kör snöröjningen nu... blink.gif wink.gif wacko.gif
Fenja
Så där var det 1992-93 när jag bodde i Söderhamnstrakten, det kom 70 cm snö på eftermiddagen i oktober... och det låg kvar hela vintern. Hoppas att snöröjningen hinner i kapp snart och ha det så bra ni kan i snömassorna!
Mvh
Fenja
Berith
Åh vad jag är glad att jag bor på en vanlig (tråkig) annan plats. rolleyes.gif Huvva! Så där mycket snö vill inte jag ha. Dom (läs meteorologerna) hotade med ett par dm snö här också men det har kommit som allra mest 1 dm. Nu har det slutat blåsa och det yr bara runt lite snöflingor. Och solen skiner! Och fina bilder var det. biggrin.gif wub.gif
Floppy
Det får gärna vara mycket snö för min del men det behöver ju inte dimpa ner allt på en gång....
Sammanlagt har vi nu nästan 1 ½ meter snö...å det fortsätter vräka ner....

Snöröjarn var här i 'morse' vid halv 9 å skotta rent...nu har det hunnit komma 3 dm till å han hinner inte med...
Han berättade att han hade kört i 36 timmar med 3 fikapauser hunnit mjölka kossorna och hunnit sova 4 timmar...annars så har han bara kört å kört.....

Tycker synd om min lill älskling Ludde (en cairnterrier) han når bara ca 33-34 cm över backen...Han har stoooora problem med att göra nr 2 ute....han blir så kall i baken....*hua*....
Anki V
I Sundsvall ser det ut som i Hudik men mina föräldrar som bor 6 mil väterut har inte ens fått en bråkdel av den snö som kommit här.

Frösådder som jag grävde ner ca 20 cm har nu en drygt 1,5 meters driva över sig. jag undrar om dom överhuvudtaget går att hitta före snösmältningen i vår. wink.gif

Nästa år får jag märka ut med "vägruskor" var dom finns

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Oj, ni har mer snö än vad vi har här i Piteå, nu får ni skotta både vägar och tak... / Helen
Ophelia
Härligt väder här. Solen skiner och massor med snö samt kallt smile.gif
Floppy
Nu äntligen har det slutat snöa...men det sägs att det ska komma mer under natten och i morgon... *suck*

Ambulansen, brandbilarna står sen länge tillbaka...nu kör de med bandvagnar till riktigt akuta (om de lyckas ta sig fram)...E4:an står still bitvis....och i centrala Hudik har det kommit 1 meter snö...De har gått ut med en varning om att alla ska försöka stanna inne....

Ja inte tänker jag sätta mig i bilen med finkläderna och åka till stan å shoppa i första taget....sitter hellre här...å luktar på blomjorden... tongue.gif
kristerh
Det var rejält med snö, ser nästan lite mysigt ut wink.gif nästan alltså biggrin.gif
krister
netaave
Och vi 20 mil söderut har bara lite vitt på marken, 2 dm högst!
andreas i uppsala
och här i stan har vi mellan 1-10cm snö..Det är faktiskt för lite!
Gurkan
Här på den västskånska slätten har jag märkt att snön i huvudsak inte kommer uppifrån utan från "sidan". På ena sidan huset är det nästan barmark och på andra sidan 70-80 cm djupt. Det "egentliga" snödjupet är nog 10cm eller så.

I förrgår när det snöade som mest blåste det också mycket så det blir lite konstigt med djupa snödrev och barmark blandat.

Pallade inte bry mig igår, stannade inne hela dan, men idag har jag grävt fram huset och bilen i stråland , gnistrande vintersol. Härligt ! Och, man känner sig så nyttig och duktig när det är klart.

Det är min första vinter här så det ska bli intressant att se vad Kung Bore har i bakfickan för mig.
Alexander-VG-zon3
snö är ju bra som vinterskydd med så lite bra ha det med sig smile.gif smile.gif wub.gif tongue.gif
Gurkan
CITAT (flaxss @ 22-01-2006, 22:01)
snö är ju bra som  vinterskydd med  så lite bra ha det med sig  :)  :)  :wub:  :P

Det är ju sant, det skyddar ju det som finns under MEN snön ligger sällan mer än 1 vecka i taget här, sen töar det så marken blir helt sur .... sen fryser det igen ...

Snön som vräkte ner och skapade sånt kaos i Skåne under mellandagarna hade lagom töat bort tills i torsdags när det blev kallt och började snöa igen.

Där jag bor är snö m.a.o. ingen tillförlitlig vintertäckning .... men jag tycker det är vacker så jag ska sluta klaga så mycket. sleep.gif
Floppy
Nu har jag uppdaterat med 3 nya bilder från snökaoset i mitt album...

Det tvärslutade att snöa senare på kvällen...Skönt för nu kan man gå ut utan att det tar ½ timme å gå 100 meter...

Min lille Ludde (som för övrigt fylld 1 år i går) tyckte att det var skönt att det vart skottat...han älskar snön men i måttliga mängder....

I natt kom det 2 cm....'en fjärt i rymden' som man brukar säga.... laugh.gif

En glädjande nyhet...
Köpte mini julgrans frön från Impecta...kul grej....sådde den 4:e och igår var det lite grönt i den ena krukan...jippi... biggrin.gif
Är det någon annan som har sått mini julgran?...berätta...
Floppy
Rättelse...inte från Impecta...från Fröer.nu...*sorry*
Alexander-VG-zon3
här är det jätta kallt sen har det fruset på snön med imorse va det -15c inatt va det -18,8c wink.gif unsure.gif smile.gif
Floppy
Jag är glad för att vi inte har nån direkt kyla...just nu -5.3...har väl haft som lägst -15 grader...

Hade det blåst och varit -15 eller mer i lördags hade det inte varit kul...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon