Full version: HJÄLP! Ang. Ficus
little.lunatic
Jag har en stor benjaminfikus på närmare 2 meters höjd. Denna fick jag för ca 1 år sedan och den var i dåligt skick, med glest bladverk och den var uttorkad över en längre tid. Denna vattnade och gödslade jag ordentligt och när den börjat hämta sig klippte jag ner den ganska väl och band upp den. Efter det så sputade den ur sig en massa nya blad och blev grön och fin.
Men för ca 3 månader sen så började många blad gulna och falla. Nu har jag fler blad på golvet än på trädet och vad jag än gör så blir det inte bättre. Det verkar också som att det faller fler gula blad från kronan än från stammen.
Vad beror detta på och hur kan jag åtgärda det. Vill inte förlora den, då jag vet hur den ser ut när den mår som bäst. Jag tar gärna också emot förslag på vad jag ska ge som näring (har bara gett den gröna blosterpinnar ännu) och allt annat som kan vara intressant.

Jag har även införskaffat 2st ficus pumila som är ganska stora och sträcker sig om två breda stötten på ca 50cm höjd. De är välvuxna men många blad är uttorkade och bruna. Samtidigt har de dock många nya ljusgröna skott. Jag fick dem billigt då de var i detta skick, och undrar nu hur jag även får dessa "på rötter" igen. Ska jag klippa bort de halvdåliga bladen? Ska jag ge näring? Hur mycket vatten? Temperatur & luftfuktighet?

Hoppas på snabba svar då jag vill ta tag i detta så fort som möjligt.
1000 tack på förhand!

/ little.lunatic
Fenja
Benjamin ficus brukar fälla i princip hela bladskruden var fjärde år, det kanske är så att det är en sådan period? Vattna något mindre, gödsla gärna och klipp bort gamla torra grenar och toppar så kommer den snart igen. Det kanske kan vara dags för en omplantering om den står trångt i krukan också?
Jag använder flytande Blåkorn till krukväxterna, finns att köpa i de flesta livsmedelsaffärer.

Ta upp pumilorna ur sina krukor och kolla om det är fullt med rötter i dem. Det är det ofta när man köper större exemplar. Klipp/skär i så fall ett kors i botten och låt det gå upp på sidorna. Detta gör man för att rötterna ska sprida sig väl och inte snurra sig i krukan. Rotsnurr kan i värsta fall kväva växten. Sedan sätter du dem i större krukor och börjar gödselvattna efter 4-6 veckor.
Fikusar brukar gilla att torka upp ordentligt mellan vattningarna och så ger dem ordentligt när du vattnar. De ska dock ej stå i vatten för då kan rötterna ruttna. Hur ofta man vattnar beror på en massa olika saker: Väderstreck, elementvärme, krukstorlek till exempel. Om plantan känns lätt när du lyfter den är det dags att vattna.
Mvh
Fenja
Mvh
Fenja
Floppy
Mina fikusar gör så ibland att den tappar nästan alla blad...Om jag inte tror fel så gör de så ibland....

Har en i sovrummet som har tappat blad nu hela vintern och nu börjar den att 'blomma' upp igen...nya fina blad....

Jag är inte direkt kunnig men mina har jag haft i flera år och de tappar bladen ibland utan orsak men de hämtar sig alltid...Jag gör inget annorlunda med dem utan sköter dem som vanligt...
Åsa, mälardalen zon 2
Just Ficus pumila ska dock inte torka upp för mycket mellan vattningarna den brukar inte klara uttorkning lika bra som andra ficusar.

Bladfall och att växterna ser risiga ut den här årstiden är normalt.

Testa ställa ut pumilan i ett skuggigare läge under sommaren när det blivit varmt, den jag hade en gång i tiden växte enormt när den stod ute och var finare än den var någon annan tid på året. Tyvärr fick den torka ut lite för mycket en gång under inomhusvistelsen och den stendog men i några år lyckades jag iallafall hålla den vid liv.
little.lunatic
Tack för svaren!

Nu har jag klippt ner de dåliga kvistarna på den stora fikusen, vattnat ordentligt sedan den fått torka upp. Jag tänkte även lägga på lite kompost (gjord mest på vanlig blomjord och torv). Tyvärr ser den ännu väldigt tunn ut. Ännu mer så nu när jag klippt ner den ännu mer. Men om det är så den ska bete sig, så litar jag på er.

Pumilorna tog jag mig en närmare titt på idag. Dessa har växt upp längs stöttepelarna och sedan hängt ner över sig själv. Detta överhäng är det enda som verkar visset och tråkigt, för när jag lyft på det så fanns det bara friska och fina blad därunder. Nu är frågan om jag ska klippa av ALLT "överhäng" och ge plats åt de friska bladen, eller ska jag låta de sämre rankorna hämta sig? Jag har för tillfället bundit upp de sistnämnda längs en högre, men tunnare pinne. Bild på detta finns på:
http://www.repti.net/repti2/modules/Images...s_Terr/2744.jpg

Jag har ställt både benjamin och pumilorna så nära fönstret jag kan för att de ska få i sig så mkt ljus det bara går under dessa mörka dagar... Jag kompletterade ljuset för benjamin med ett uv-lysrör som jag har. Vet inte om det hjälper alls, men om det bara hjälper lite så är det ju värt det.

Funderingar finns på om pumilorna klarar sig bättre i ett odlingsterrarium som jag också har... Där är mellan 24 och 26 grader varmt och 70-99% relativ fuktighet ganska konstant, med ett par graders temperaturfall under natten.

Min sista fråga är hur jag förökar pumilan på bästa sätt. Är det bara att kapa en ranka och sätta i vatten eller vilken metod fungerar bäst?

Tack än en gång för hjälpen, ni är BÄST!

/l.l
Åsa, mälardalen zon 2
Tror du får bättre effekt på växten med ett vanligt lysrör placerat nära växten UV-ljuset brukar inte ha de våglängder som växten använder för fotosyntesen.
little.lunatic
Okej, men hur gör jag med pumilan då?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror det funkar både med att sätta skott i vatten opch direkt i såjord med plastpåse över det brukar finnas gott om rotanlag längs stammen på pumilan.
cecil
F pumila fungerar väldigt bra som terrarieväxt, faktiskt nästan för bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon