Jag har en stor benjaminfikus på närmare 2 meters höjd. Denna fick jag för ca 1 år sedan och den var i dåligt skick, med glest bladverk och den var uttorkad över en längre tid. Denna vattnade och gödslade jag ordentligt och när den börjat hämta sig klippte jag ner den ganska väl och band upp den. Efter det så sputade den ur sig en massa nya blad och blev grön och fin.
Men för ca 3 månader sen så började många blad gulna och falla. Nu har jag fler blad på golvet än på trädet och vad jag än gör så blir det inte bättre. Det verkar också som att det faller fler gula blad från kronan än från stammen.
Vad beror detta på och hur kan jag åtgärda det. Vill inte förlora den, då jag vet hur den ser ut när den mår som bäst. Jag tar gärna också emot förslag på vad jag ska ge som näring (har bara gett den gröna blosterpinnar ännu) och allt annat som kan vara intressant.
Jag har även införskaffat 2st ficus pumila som är ganska stora och sträcker sig om två breda stötten på ca 50cm höjd. De är välvuxna men många blad är uttorkade och bruna. Samtidigt har de dock många nya ljusgröna skott. Jag fick dem billigt då de var i detta skick, och undrar nu hur jag även får dessa "på rötter" igen. Ska jag klippa bort de halvdåliga bladen? Ska jag ge näring? Hur mycket vatten? Temperatur & luftfuktighet?
Hoppas på snabba svar då jag vill ta tag i detta så fort som möjligt.
1000 tack på förhand!
/ little.lunatic