|
Är det någon som har gjort det? Har hört att man kan lägga ut sina mattor och borsta ner snö i dom så ska dom bli rena och fina. Så idag när det fanns kall och fin snö så tog jag ut röllakansmattan som ligger under soffbordet och hade blivit lite solkig där man sitter mest och har fötterna. Men jag tycker faktiskt inte att det blev nån vidare skillnad, om någon alls. Fungerar det bara på trasmattor kanske?
mamamaggan
21-01-2006, 16:30
Vet inte hur du gjorde men vi brukar göra det med bra resultat. Grejen är att man lägger mattan med " rätsidan" neråt , låter den ligga ett tag och sedan piskar man på baksidan. Med trasmattor får man väl göra så med båda sidorna .
Lena i Torslanda
21-01-2006, 16:32
Metoden ska användas på mattor med täta lugg tex persiska mattor. Jag gjorde så med två sådan mattor för några år sedan. Det krävs att snön är så där lätt och luftig som den är när det är lite kallare. Jag öste över massor av snö och borstade sedan bort den. Snön som jag tog bort var alldeles grå Bra att du tog upp det nu för jag hade faktiskt glömt bort hur bra det funkade. Måste nog släpa ut mattorna i morgon. De luktade dessutom jättefräscht efteråt!
kristerh
21-01-2006, 16:41
Vilket bra tips, det måste jag prova imorgon  har massor med äkta mattor som jag fyndat på auktion, de är lite tunga bara hur länge ska de ligga krister
Snöflinga
21-01-2006, 17:49
Så brukar jag också göra, fast när de ligger mad rätsidan neråt brukar jag trampa runt på dem  Låta ligga ett tag och sedan borsta av dem, de blir så frächa så ....
Margaretha
21-01-2006, 18:35
Det är väl inte precis fråga om fläckborttagning, men man blir av med en massa damm!
Björken
21-01-2006, 20:04
Så gör jag också, ut med dem i snön, vänder ner luggen i snön, trampar på dem och låter dem ligga ett tag, borsta dem rena från snö och hur fräscha mattor som helst när de kommer in.
zaaritha
21-01-2006, 20:06
Så gjorde mamma redan på 50-talet!
ingrid fuxwall
21-01-2006, 20:57
Ett annat bra sätt att göra rent mattor är ju med högtryckstvätten men är kanske inte så lätt denna årstiden.
ingrid
Snöflinga
21-01-2006, 22:29
kerstin z5-6
22-01-2006, 00:48
Ja , det har jag alltid gjort  men förutsättningen är ren snö förstås
AnnammA
22-01-2006, 09:31
För en hel del år sedan var jag i Turkiet i en mattaffär, och där pratade försäljaren om att man kunde lägga mattan med rätsidan mot snön och sedan gå med små lätta steg längs med hela mattan, på avigsidan alltså...
hälsn Anna
Klematis
22-01-2006, 12:38
Det är väl inte så bra med högtryckstvätt på äkta mattor och röllakan? Jag brukar oxå lägga ut mattorna i snön. Tar båda sidorna. På med snö, sopar med en sop och piskar sedan. De blir fräscha och luktar friskt.
kristerh
22-01-2006, 14:40
CITAT (Klematis @ 22-01-2006, 12:38) Det är väl inte så bra med högtryckstvätt på äkta mattor och röllakan? nä det vågar inte jag, då lossnar väl varenda liten tråd  sånt tryck som det är på högtryckstvätten krister
Ophelia
22-01-2006, 17:03
Blir mattorna rena då?
Farbror Blå
22-01-2006, 17:14
Idén med att lägga mattorna i snön är den att det tar bort all statisk elektricitet, så allt smuts faller ut fibrerna Fläckar och liknande försvinner ju naturligtvis inte.
Metoden kan med fördel användas på "luggmattor", ryor m fl. Minns bara att snön ska vara pudrig och kall. Skaka mattan lägg den sen uppåner i snön och lyft upp den efter max en minut.. Ofta ser man-trots att man skakat- en massa grus och damm i snön. På röllakan görs detta på båda sidorna. Skaka ur mattan från all snö.
Klart
ingrid fuxwall
22-01-2006, 17:36
CITAT (Klematis @ 22-01-2006, 12:38) Det är väl inte så bra med högtryckstvätt på äkta mattor och röllakan? Jag brukar oxå lägga ut mattorna i snön. Tar båda sidorna. På med snö, sopar med en sop och piskar sedan. De blir fräscha och luktar friskt. Nu har jag ju inte väldigt dyra äkta mattor men de jag har går utmärkt att tvätta med högtryckstvätt. ingrid
Jo, visst blev mattan allmänt fräschare, det blev den. Lite för stora förväntningar hade jag antagligen. Det är klart fastsittande smuts inte kan tas bort med snötvätt det borde jag ju insett. Men det var rolig städning!
kristerh
22-01-2006, 18:01
Nu har jag oxså haft 1 matta ute, tycker den blev renare, om det nu beror på att jag borstade den ordentligt eller snön, men hursomhelst det lossnade en massa damm o skräp, och jag tycker den fick en fräschare lyster krister
Farbror Blå
22-01-2006, 18:35
Just ja! Klargjorde vi att man tar UT mattan? Dom ringe från Oslo vetenskapscenter och klagade på rådet, eftersom det blev så blöttt å kallt med snön inne på mattorna...
mamamaggan
22-01-2006, 18:58
Oslo vetenskapscenter? Och hur hade de kommit på att man ska ta ut mattan? Nehej du , Farbro Blå, inte kan de ha klurat ut det inte, norrmännen!
netaave
22-01-2006, 19:40
*Felix matte*
22-01-2006, 23:04
Slänga ut mattor i snön... det har vi gjort i alla tider.. så också våra mödrar och mor-far-mödrar Och sååå gott det luktar inne sen
mamamaggan
22-01-2006, 23:13
Ja så gjorde min mamma som lärt sig av sin mamma.............
Den där lukten............ det är som om man bjuder in den där friskheten som riktigt kall snö har.
Häromveckan så låg en stor matta ute i snön, utanför huset där jag bor. Jag fattade inte hur man kunde glömma en matta på det viset....... .....men antagligen så var det någon som höll på med matt-snö-rengöring. Mattan låg dock ute i flera dagar...
Klematis
23-01-2006, 13:36
Kanske inte så bra att glömma mattan ute.. Det är nog ett gammalt sätt att göra rent på. Men jag tycker att det är jätte bra. Härligt och friskt inne efteråt.
Farbror Blå
23-01-2006, 16:43
Kanske som trodde det var ute med mattor?
Sommartorparn
23-01-2006, 20:26
Nu har jag gjort följande experiment: Tagit en stor 'äkta' matta som inte har flyttats på 5 år. Dammsugit dess framsida och baksida. Baxat ut den i snön med luggen nedåt. Skyfflat över snö och klampat omkring på den ett bra tag.
Resultat: När jag lyfte bort mattan var snön lika vit och ren som jag var innan jag kom med mattan!
Slutsats: Dammsugaren tog bort dammet. Snöbehandlingen tillförde inget därvidlag. Möjligtvis tillförde den att ett och annat kvalster frös ihjäl, att luggen reste sig och att mattan luktade fräscht. Samtidigt följde massor av snö med in.
Nu har jag hela badrummet fylllt av en snöig jätte matta som ligger för torkning. Var det värt besväret? Tveksamt.............
Klematis
23-01-2006, 20:45
Det var ju inte bra för oss som trode att det var jätte bra sätt att få ren mattan på. Eller så har du en jättebra dammsugare?! Fast förr i tiden när de inte hade dammsugare så måstee det ju varit ett bra sätt att fräscha upp inne.
mamamaggan
23-01-2006, 20:47
Det blev nog lite för mycket snö  . Jag brukar aldrig skyffla över snö utan bara lägga " luggsidan" neråt och piska på baksidan.
kristerh
24-01-2006, 11:16
CITAT (Sommartorparn @ 23-01-2006, 20:26) Nu har jag gjort följande experiment: Tagit en stor 'äkta' matta som inte har flyttats på 5 år. Dammsugit dess framsida och baksida. Baxat ut den i snön med luggen nedåt. Skyfflat över snö och klampat omkring på den ett bra tag.
Resultat: När jag lyfte bort mattan var snön lika vit och ren som jag var innan jag kom med mattan! Du kanske skulle borstat mattan, det gjorde jag och det lossnade massor av damm o annat  och jag hade oxå dammsugit min innan krister
Sommartorparn
24-01-2006, 16:33
CITAT (mamamaggan @ 23-01-2006, 20:47) Det blev nog lite för mycket snö  . Jag brukar aldrig skyffla över snö utan bara lägga " luggsidan" neråt och piska på baksidan. Jag har lärt mig att mattor går sönder när man piskar dom. Är det fel? Krister, jag borstade minsann, men jag hade kanske en för mjuk borste (typ sopborste) för den rådde inte på den snö som jag hade trampat fast i mattan..... Nu inbillar vi oss att mattan ändå ser och känns fräschare.... men det kan ju vara psykologistkt, för man vill ju gärna tro att en kraftansträngning alltid gör nytta.
kristerh
24-01-2006, 16:46
CITAT (Sommartorparn @ 24-01-2006, 16:33) Jag har lärt mig att mattor går sönder när man piskar dom. Är det fel?
Krister, jag borstade minsann, men jag hade kanske en för mjuk borste (typ sopborste) för den rådde inte på den snö som jag hade trampat fast i mattan..... sk äkta mattor ska inte piskas, det är sant, helst inte dammsugas heller jag hade en riktig mattborste, tyckte det lossnade en massa ..it krister
CITAT (kristerh @ 24-01-2006, 16:46) sk äkta mattor ska inte piskas, det är sant, helst inte dammsugas heller  Hur gör man ren dem då?  Tur att jag inte har några äkta mattor hör jag!
Sommartorparn
24-01-2006, 16:50
CITAT (kristerh @ 24-01-2006, 16:46) jag hade en riktig mattborste, tyckte det lossnade en massa ..it krister Vad är en mattborste? Hur städar man på sommaren om mattan inte får dammsugas?
kristerh
24-01-2006, 16:50
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2006, 16:49) CITAT (kristerh @ 24-01-2006, 16:46) sk äkta mattor ska inte piskas, det är sant, helst inte dammsugas heller  Hur gör man ren dem då?  Tur att jag inte har några äkta mattor hör jag!  De ska nog vädras, skakas försiktigt samt borstas. Och det sköter givetvis tjänstefolket krister
andersen
24-01-2006, 16:53
piasava-kvast är bra att ha till att borsta bort snön.
kristerh
25-01-2006, 10:07
CITAT (Sommartorparn @ 24-01-2006, 16:50) Vad är en mattborste?
Hur städar man på sommaren om mattan inte får dammsugas? En mattborste har ett handtag förståss, sedan har den 2 sidor med borst mitt emot varann... på den ena sidan är det lite kortare hårdare strån, på den andra är det ganska långa lite mjukare strån. kom just på att det finns speciella munstycken till dammsugaren, det är de där som inte har borst, de är platta och sägs komma åt överallt, de kan man använda utan att slita på mattan. krister
kerstin z5-6
25-01-2006, 14:12
nej de ska rullas .... då ramlar allt ur dem --med luggen utåt
Kakaduan
25-01-2006, 14:23
En matta som är knuten med så kallad "open back" (till skillnad från "closed back") är ömtåligare och ska nog inte dammsugas eller piskas egentligen. Där är trådarna inte knutna runt varpen, utan bara ditlagda, så de har inget som håller dem kvar - rycker man i luggen så lossnar den tråd man rycker i. Rådet att lägga luggen ner i snön och gå försiktigt på mattan var nog klokt liksom det att rulla den. Håller i övrigt med Krister om att det är bäst att tjänstefolket fixar det där  ... Förresten är jag innehavare av en äkta mattfransborste - speciellt konstruerad för detta ädla och nödvändiga  ändamål... Det ni! Kakaduan
kristerh
25-01-2006, 14:27
CITAT (Kakaduan @ 25-01-2006, 14:23) Förresten är jag innehavare av en äkta mattfransborste - speciellt konstruerad för detta ädla och nödvändiga  ändamål... Det ni! Kakaduan Nu blir jag avis krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|