Anna Maria
21-01-2006, 16:54
Hej!
Jag har precis börjat få upp mina små vildpelargoner som jag har sått. Nu står de på akvarierampen, men i min tvättstuga har jag bra belysning fast rätt kallt, +10 som kallast. Kan de trivas där, kanske i det uppvärmda miniväxthuset där (som f ö inte alls är så varmt som jag hade fått för mig , det känns knappt ljummet i botten). Eller ska de få mellanlanda i fönstret inne, där det antingen är dragigt och kallt eller riktigt varmt från elementet under (vi vedeldar...) och inte så himla ljust så här i januari.
Tänk, jag har fått upp en p. cotyledonis! Gissa om jag blev glad!
Maria utanför Enköping
Lady Hamilton
21-01-2006, 16:59
Jag skulle nog välja bra ljus (tvättstugan) och det uppvärmda miniväxthuset tills det blivit större.

Ljuset från fönstret ger för lite denna tid på året.
Anna Maria
21-01-2006, 17:05
Tack för svaret.
Du tror inte det blir så kallt att groningen avstannar då? De perenner jag har flyttat ut står alldeles stilla i sin utveckling, vilket inte gör något för jag sådde dem mest för att jag inte står ut med vinter längre och behöver lite vårhopp. Jag sådde tre frön i varje kruka, kanske ska den få stå kvar i värmen och se om fler tittar upp?
Hur snabbt behövs det ljus egentligen? Är det risk att den som redan kommit upp tynar bort i mörkret där på akvariet?
Egentligen skulle jag gärna ha lite varmare därute i tvättstugan, men vi har inte råd.
Maria
Lady Hamilton
21-01-2006, 17:12
Du tror inte det blir så kallt att groningen avstannar då?
Tanken är ju att du skulle ha dem i det uppvärmda mini växthuset Jag sådde tre frön i varje kruka, kanske ska den få stå kvar i värmen och se om fler tittar upp?
Är det Pelargoner du menar så är mitt svar JA Hur snabbt behövs det ljus egentligen? Är det risk att den som redan kommit upp tynar bort i mörkret där på akvariet?
Det är bra om de får ljus så fort att de grott för att de inte ska bli "rangliga"= plantorna söker ljus och skjuter i höjden och blir "gängliga" Om du däremot ger dem ljus snabbt blir de kompakta och knubbiga plantor Egentligen skulle jag gärna ha lite varmare därute i tvättstugan, men vi har inte råd.
Anna Maria
21-01-2006, 17:43
Hej, tack för svaren. Jag är bara lite "orolig" att det uppvärmda minihuset också är lite för kallt... Hur vill småpelargoner ha det egentligen med temperatur? Ska nog lägga i en termometer där och kolla hur det är egentligen, om det är någon större skillnad mot utanför.
Jag låter krukan stå kvar något dygn till inne, och sen åker den ut i alla fall till ljuset (och kylan...) Jag är bara så himla rädd om den här lilla frösådden!
Tack!
Maria
Eva i Skåne
21-01-2006, 18:38
Hellre för kallt än för mörkt är min spontana tanke, men inte fryskallt givetvis!
Ophelia
22-01-2006, 11:30
De ska ha ganska varmt för att gro. En 20 grader varjefall under fötterna. Har själv haft minidrivhus och då gick det som en dans. När de har grott så ska de stå ljust i vanligt rumstemperatur.
Anna Maria
22-01-2006, 18:42
Nu har jag tempat inneväxthuset, och det kommer faktiskt upp i 20° därinne trots den svala temperaturen runt omkring, och trots att det bara känns lite ljummet i botten. Så nu känner jag mig inte det minsta orolig längre! Min lilla Cotyledonis-grodd ser grön och pigg ut därute i lysrörsbelysningen.
Tack för hjälpen!
Maria utanför Enköping
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.