Full version: När ska jag börja?
Elisabeth P
hej!

Jag har försökt att ta reda på hur jag bäst ska göra, men vill gärna kolla med er alla frö kunniga om jag uppfattat rätt. Givetvis kan jag säkert förkultivera allt om jag vill, men tyvärr har jag inte så mycket plats som jag skulle vilja.
De som inte är perenner frösår de sig själva eller måste jag se till att spara på fröerna?

Jacobs stege – sås direkt på friland i mars/ april månad
Brokkrage – sås direkt på friland i mars/ april månad
Krokadblomster(perenn) – förkultiveras i feb/mars för att hinna blomma första året
Nattljus(perenn)- förkultiveras i feb/mars för att hinna blomma första året
Physalis – kapkrusbär - ?????
Rosenskära – oavsett sort – förkultiveras i mars/april för tidig blomning
Slingerhjärta (flerårig)– förkultiveras i feb/mars
Vallmo – oavsett sort (även pionvallmo) - sås direkt på friland i mars /april månad
Ängssalvia (perenn)- förkultiveras i feb/mars för att hinna blomma första året
Aklejor – oavsett sort - sås direkt på friland i mars/ april månad

mvh Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenskäran går även bra att direktså utomhus ifall det blir för trångt inomhus men blomningen blir då senare.

Physalis är det vetenskapliga namnet på flera växter ex. kapkrusbär, gyllenbär, tomatillo, judekörs(perenn växt ej ätlig).
De ätliga varianterna av Physalis förkultiveras i mars-april inomhus de odlas ungefär som busktomat.

Aklejorna brukar behöva kallstratifiering så den får du nog så tidigare.

Jakobs stege skulle nog jag så inomhus på våren enligt Tom Clother ska det vara runt +20C vid groningen.

De ettåriga vallmosorterna brukar man direktså fast här i mälardalen får man ofta vänta till en bra bit in i april, i mars kan det ju fortfarande vara snö och tjäle så när man direktsår beror på vart man bor.
Helen i Piteå Zon 5
Slingerhjärtats frön ställer jag ut i jan/feb och dom gror till våren ute. / Helen
Elisabeth P
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2006, 17:58)
Rosenskäran går även bra att direktså utomhus ifall det blir för trångt inomhus men blomningen blir då senare.

Physalis är det vetenskapliga namnet på flera växter ex. kapkrusbär, gyllenbär, tomatillo, judekörs(perenn växt ej ätlig).
De ätliga varianterna av Physalis förkultiveras i mars-april inomhus de odlas ungefär som busktomat.

Aklejorna brukar behöva kallstratifiering så den får du nog så tidigare.

Jakobs stege skulle nog jag så inomhus på våren enligt Tom Clother ska det vara runt +20C vid groningen.

De ettåriga vallmosorterna brukar man direktså fast här i mälardalen får man ofta vänta till en bra bit in i april, i mars kan det ju fortfarande vara snö och tjäle så när man direktsår beror på vart man bor.

Hej och tack för alla tips.

Physalisen jag har är sk kapkrusbär, så dem får vänta ett tag då.

Rosenskäran får nog bli direktsådd för att spara på utrymmet.

När ska jag så aklejorna, är det dags nu och ska de sedan ut i minusgrader eller in i kylskåpet?

Ska jag så jacobs stegen nu eller är det för tidigt? Efter groning, behöver den kyla då?

Problemet med vallmon är att jag inte vet vilka sorter som är ettåriga.
Jag har bla.
pionvallmo white cloud
pionvallmo poppy black beauty
vallmo black dragon (tror jag den heter)

mvh Lisa
Elisabeth P
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-01-2006, 18:07)
Slingerhjärtats frön ställer jag ut i jan/feb och dom gror till våren ute.  / Helen

Tack även till Helen.

Då sätter jag igång med slingerhjärtat redan imorgon. Man sätter alltså ut det i snön direkt efter sådd. Ska jag täcka med snö?
Och sedan står det där tills jag ser att det börjar växa, då jag omskolar dem, eller???

Mvh Lisa
Eva 33c
Lisa skrev:
CITAT
Problemet med vallmon är att jag inte vet vilka sorter som är ettåriga.
Jag har bla.
pionvallmo white cloud
pionvallmo poppy black beauty
vallmo black dragon (tror jag den heter)

Dina vallmosorter är ettåriga biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Lisa:) @ 21-01-2006, 20:21)
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-01-2006, 18:07)
Slingerhjärtats frön ställer jag ut i jan/feb och dom gror till våren ute.  / Helen

Tack även till Helen.

Då sätter jag igång med slingerhjärtat redan imorgon. Man sätter alltså ut det i snön direkt efter sådd. Ska jag täcka med snö?
Och sedan står det där tills jag ser att det börjar växa, då jag omskolar dem, eller???

Mvh Lisa

Jag frösår, fuktar jordytan lätt, har krukan inne 1 dygn så att fröet hinner suga lite fukt, sedan ut och skottar snö över så länge det finns. Täck gärna krukorna med fiberduk mot djur och flygande frön som kommer under våren. Då snön har tinat bort måste du kolla så att sådden inte torkar ut utan behålls fuktig. Då plantorna har vuxit upp och fått några karaktärsblad skolar du om dom en och en i kruka tills dom blir stora nog för utplantering. Lycka till!
Dina vallmofrön är 1-åriga alla sorter. Fröså direkt på den varma jordytan, platta till jord där dom ska växa, vattna, fröså och lägg ut en bit av fiberduk över sådden, så äter inte fåglarna upp fröna. Samtidigt blir det varmt och gott för fröna att gro, vattna varje dag, ta bort fiberduken då plantorna har växt till sig lite, gallra. Sen kan du njuta av all blomsterfägring! rolleyes.gif / Helen
Elisabeth P
Det var bra, då vet jag hur jag ska göra. laugh.gif

Härligt att äntligen få sätta igång. wub.gif

Lisa
Elisabeth P
Någon som vet????

När ska jag så aklejorna, är det dags nu och ska de sedan ut i minusgrader eller in i kylskåpet?

Ska jag så jacobs stegen nu eller är det för tidigt? Efter groning, behöver den kyla då?/ Lisa
Elisabeth P
Kom på att jag även har kvar av flikanemon (Perenn).
Hur vill den ha det?????
Förra året sådde jag inne någon gång i mars utan kyla, men den ville aldrig gro. sad.gif
Hur bör jag göra för att bäst lyckas med flikanemonen?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Aklejorna: Gör som med slingerhjärtat.

Jakobs stege: så någon gång runt feb-mars inomhus det borde räcka, lite svalare (runt +15) + ljust efter groningen brukar vara bra för de flesta växter man förkultiverar inomhus de brukar bli knubbigare då.

Flikanemon är perenn och enligt AOT:s trädgårdslistor bör fröerna vara färska ifall man vill ha riktigt bra grobarhet + den verkar behöva kallstratifiering. Så testa och gör som med slingerhjärtat och se om det finns något liv kvar i fröerna.
Elisabeth P
Okey och tack så mycket för all hjälp, då är det bara att fortsätta med fler sådder. Slingerhjärtat har precis kommit i jorden, nu är det bara att hoppas att det gror bra wub.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon