Full version: Jag lägger ner....
lena:-)
Pelargonsticklingarna dör på fönsterbrädan, amaryllislökarna ser skrumpet trista ut. I somras åt sniglarna upp , inte rubbet, för allt kom inte upp, men dom åt ordentligt. Målaren trampade ner tre olika sorters Vallmoplantor som jag hade längst in i rabatten, Stockrosorna hade rost, liljorna hade baggar. Några rara växter köpta på växtmarknad bara försvann, endast etiketterna fanns kvar.
Kan nån säga mig en enda anledning att fortsätta detta tröstlösa harvande., sående, rensande, jagande, plockande, sticklingande, omplanterande tillvaro? Ett jordigt kök, en krukig terass, en överfull tvättstuga....Naglar och händer solkiga och fnasiga.

Vad fattas mig, kan någon skicka ett par gröna fingrar?
stennie
Stackars dej!!! Skickar lite tröstekramar!

Det blir nog bättre ska du se! wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tycker att Du låter som en sann odlare rolleyes.gif Du ger inte upp! / Helen
Jag tackar för omsorgen , lite synd om är det nog. Men jag har suttit och läst igenom massa trådar, om Buddlejor, frösådda vildpelargoner och allsköns växtlighet, så plötsligt insåg jag att....jag är en WANNABE (stavas det så?)!
Jag ser och läser och tror att jag är likadan, besitter kunskap och verkställer , när det är alldeles tvärt om...det mesta blir alldeles misslyckat!

wub.gif wub.gifwub.gif wub.gif

Jag funderade över om man skulle be om en ny avdelning...en avdelning för de nedåtvända tvivlarna, de som aldrig skådar prakten....
wub.gif wub.gifwub.gif wub.gif
Nu blir jag nog portad från forumet dessutom, huvale, en ny avdelning...tvi snigeln för det!

Nä bara ljuset återvänder så kanske modet kommer tillbaka!
Eva i Skåne
Inte din dag idag va, Lena? sad.gif

Men handen på hjärtat nu. Nog har du haft lyckade odlingsprojekt också smile.gif
Minns du den där fina... den som lyste så vackert, den som grannarna beundrade och den som blev högre än du tänkt och den som doftade så gott

OCH jäklar anamma nu, den där jäkeln som inte alls ville som du, nog ska du visa vem som bestämmer detta året, nu SKA den blomma!

Och sniglarna, dom ska få en ljuv drunkningsdöd och målaren, han ska tack och lov inte komma detta året!!!

Upp med hakan Lena wub.gif

Snart är du i full gång, du som alla vi andra biggrin.gif wub.gif
Fenja
Jag postar ett gäng vildpellisfröer till dig efter helgen så kan du roa dig med dem innan det är dags för släpet igen tongue.gif . När vädret tillåter kommer pellissticklingar också!

Sedan tror jag att du faktiskt njuuuuter lite av att frottera dig i misär, antagligen ett typiskt kontrafobiskt beteende!! laugh.gif laugh.gif sleep.gif

Mvh
Fenja
zaaritha
Det blir bättre! smile.gif
storm
gumman villken respons du har,och bra jord finns det oxå kommigen nu blir det en ny vår, ta nya tag prova igen ,ge inte upp läs allt du hittar om dina blommor så blir det bra,jag lovar ,jag önskar dig lycka till.

MVH/storm
Ett kontrafobiskt beteende?

Det var den vackraste diagnos jag fått tror jag ........... men kanske skall jag slå upp den innan jag uttalar mig ...

Det är kanske det pelargonerna är med...kontrafobiska, just nu hänger det med sina blad i den mättade värmen från elementen....

Man kanske skall odla lite förhoppningar oxå.
Bra jord, ett superodlarbeteende, och en ny spade med nya tag!

Ute är det -15 ,inne är det varmt.

Ute skiner solen och misären och beklagandet har frusit fast för tillfället!
Men vänta bara ..snart töar det igen! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Sår du i tvättstugan -har du lysrör där? Tillhör du de som tror att ettåringar är nybörjar blommor? -de är de inte -tvärtom -de är krävande och ger ingen pardon -minsta köldpust -vatten brist eller icke väl genomförd avhärdning så lägger de av
Så några rejäla perenner i år -så ska du nog få modet tillbaka biggrin.gif
Tror du pelargonerna ser bra ut hos nån ? den här tiden ?
nää....
Tesa
Och hur kul skulle det vara med trädgårdom allting bara lyckades jämt...?
Det är väl motgångarna i fjol som kommer att få detta året att bli så där LYCKAT... eller hur??? Hoppas jag på i alla fall eftersom ingenting blev som det skulle förra året... unsure.gif
Det blir säkert en alldeles härlig och lagom varm och lååång sommar med regn om nätterna och allt som en odlare behöver..DET tror jag iallafall... rolleyes.gif
Så några frön nu så ska du se att ALLT känns bättre när dom gror... wub.gif wub.gif
Diana
Lena din stackare! smile.gif

Jag drog på smilbanden en aning och utlöste ett milt litet skratt efter att ha läst ditt inlägg. Jag känner med dig och önskade att jag kunde ge dig en bamsekram och muntra upp dig lite. Jag har stött på dessa problem jag med många gånger (utom målaren), men man får ej ge upp. Du har fått massor med fina inlägg har av mpnga så jag kan ju bara instämma med tidigare talare.

Snart är vårenhär och fåglarna börjar sin vårsång och då skall du se att du glömt alla dessa motgångar.

Kram!
smajlizz
Vet hur det är.. jag lyckas inte heller med så mycket som jag skulle önska.. sad.gif Har nog dålig jord i trädgården eller nåt.. rolleyes.gif *s* tongue.gif skadedjuren verkar iaf trivas bättre än växterna, jag har haft allt från bladlöss och svarta skalbaggar på rosorna till larver som käkar hål i rädisorna.. mad.gif Och när jag slapp sniglarna på salladen så kom småfåglarna på att det var riktigt smaskigt med sallad till maten.. *suck*
Man får väl stå ut och kämpa på, har hittat en del växter som går att odla trots alla motgångar..
Lavendel har gått rätt så bra i min trädgård, och det har citronmelissen också även om bladen blir håliga.. tss..
Man FÅR skratta.....annars så vore det ett sant ELÄNDE!

Jag har lavendel med som överlever, jorden är inte den bästa..den är mera
lera än jord men jag försöker att spä på med förbättring så gott jag kan...

Citronmeliss har jag oxå, och...rabarber och torkvinda och så har jag ett fint litet alsly/kaprifoltrassel en kompost och två "pallkrageland".

men Flädern den dog nån form av blekdöd, nu kom jag in på misslyckandena igen...tvi .............kom även på att Primulan hänger alldeles..trots vatten eller på grund av....

men jag har tre Hoyor som överlevt sticklingsstadiet....

jag tar nog nya spadtag

laugh.gif laugh.gif
Diana
laugh.gif HA HA HA HA laugh.gif Du är för härlig Lena!

Du skall nog se att det blöir bra igen när du får komma igång ute.

Kramis! biggrin.gif
smajlizz
CITAT (lenasch @ 23-01-2006, 11:27)
Man FÅR skratta.....annars så vore det ett sant ELÄNDE!

Jag har lavendel med som överlever, jorden är inte den bästa..den är mera
lera än jord men jag försöker att spä på med förbättring så gott jag kan...

Citronmeliss har jag oxå, och...rabarber och torkvinda och så har jag ett fint litet alsly/kaprifoltrassel en kompost och två "pallkrageland".

men Flädern den dog nån form av blekdöd, nu kom jag in på misslyckandena igen...tvi .............kom även på att Primulan hänger alldeles..trots vatten eller på grund av....

men jag har tre Hoyor som överlevt sticklingsstadiet....

jag tar nog nya spadtag

laugh.gif laugh.gif

Hoppas det går bättre för dig!
Min jord är också väldigt lerig men har som sagt hittat några växter som verkar trivas ändå. "Lammöra" är en annan som växer bra i min trädgård. den är väldigt fin tycker jag, med lite silverskimrande ludna, mjuka blad..
Fenja
Postar ett litet kuvert med vildpellisfröer till dig i dag Lena! Slit dem hälsan.
Mvh
Fenja
Slita är ordet sa odlaren, hällde fröna i jorden...
Jag skall försöka minsann!!!
Med jord men utan lysrör....
Jag håller omvärlden underättad!
Karamell
Hi hi hi Lenasch

Vi är TVÅ! Jag är också en wannabe!!! Mina fingrar är snarare brungrå än gröna och växter dör bara de ser mig. MEN jag kör survival of the fittest. Förra året lyckades jag med sallad, solrosor och lyckliga lotta. Det som tar sig får vara kvar, det som dör åker i komposten. Jag är också avundsjuk på de som får allt att blomstra, men sånt är livet. Är desto mer stolt när något i min trädgård faktiskt överlever smile.gif

Det gäller att du hittar dina grejer. Vill du ha frön till jättefina solrosor som bara blir 1.5 m höga med flera mindre blommor på varje stjälk som passar som snittblommor så hör av dig. Jag gladde många med en sådan solros som gåbortsblomma förra sommaren *ler*
linvik
*räcker upp handen*
Jag är självklart också en wannabe!

/Linda
- fem månader med egen trädgård biggrin.gif
Va det inte det jag visste............här vimlar det av likasinnade ..med ogrott och orensat och ogrävt och oväxt...........................
wub.gif wub.gif wink.gif wink.gif

Det kanske tom göms lite blåkorn och roundup med i förråden ........
ohmy.gif ohmy.gif

biggrin.gif
Carex
Apropå torkvinda kom jag att tänka på åkervinda, plantera in den så är nog dina ev. misslyckanden med att få saker och tinga att växa förbi;)
Diana
Jag är nog en liten WANNABE när det gäller att SÅ perenner. Men jag skall nog få till det biggrin.gif laugh.gif
'åkervinda..ja domdär rosa fina...hm..kanske nåt å tänka på ....men jag har faktiskt lyckats med Knölklocka...den sparade jag fint i en rabatt tillsammans med lavendeln ... wub.gif wub.gif
Fenja
CITAT (lenasch @ 25-01-2006, 16:56)
'åkervinda..ja domdär rosa fina...hm..kanske nåt å tänka på ....men jag har faktiskt lyckats med Knölklocka...den sparade jag fint i en rabatt tillsammans med lavendeln ... wub.gif wub.gif

Glöm inte såpnejlika, kirs (blommar med fina korgblommor), revsuga och pepparrot! laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon