CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2006, 18:46)
Jodå det går att odla rädisa i balkong/kruka och dyl. De ska sås mycket glest + du måste så tidigt på säsongen det behöver bara vara runt +5 i jorden när du sår rädisa. Detta är en växt som blir bäst när det är svalt så så direkt utomhus i lådorna (inte inomhus det är för varmt). Har du inglasad balkong kan du börja så mycket tidigt. Efter rädisskörden kan du odla något annat i krukorna.
Det finns många sorters rädisa med olika färg och form så funkar inte en sort så bra kan man testa en annan.
Vet du vilken sort det var du odlade rädisa nr. 230 är ju inget sortnamn. Det kan ju tänkas att denna sort ska vara långsmala det finns ju sorter med långsmala rötter det finns ju t.o.m lilaaktiga rädisor
( Graines Beaumax har även en
läcker ljusgul rädisa i sortimentet )
Åsa har rätt i mycket. Tidig och gles sådd ger bra rädisor. Senare på säsongen kan ohyra ställa till en del.
Faktiskt går det att mycket tidigare än vid + 5 grader. Jag sår redan långt innan tjälen går ur (februari - mars) och får de flesta år suveräna rädisor samtidigt som folk i mitt koloniområde börjar så.
Ett år sådde jag faktiskt redan på hösten och nog kom det rädisor då också.