Full version: Odla rädisor.
snuffiz
Har bara odlat på balkongen i två år ( typ tomater, gräslök och örtkryddor och rädisor) . Bägge åren har mina rädisor blivit konstiga. Första året så blev det bara två stycken som kom upp. Ifjol växte dom liksom på längden och blev mera långsmala än bulliga. Smaken fanns där men det såg ju inte ut som en rädisa precis. Har använt frön från Bröderna Nelsons. Rädisa no 230 och följt anvisningarna och sen ställt ut på balkongen. Går det överhuvudtaget att odla rädisor i kruka och balkonglåda?
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det går att odla rädisa i balkong/kruka och dyl. De ska sås mycket glest + du måste så tidigt på säsongen det behöver bara vara runt +5 i jorden när du sår rädisa. Detta är en växt som blir bäst när det är svalt så så direkt utomhus i lådorna (inte inomhus det är för varmt). Har du inglasad balkong kan du börja så mycket tidigt. Efter rädisskörden kan du odla något annat i krukorna.

Det finns många sorters rädisa med olika färg och form så funkar inte en sort så bra kan man testa en annan.

Vet du vilken sort det var du odlade rädisa nr. 230 är ju inget sortnamn. Det kan ju tänkas att denna sort ska vara långsmala det finns ju sorter med långsmala rötter det finns ju t.o.m lilaaktiga rädisor
( Graines Beaumax har även en läcker ljusgul rädisa i sortimentet )
Biggan_
Vilken sorts jord är bäst till rädisor?
snuffiz
På påsen till sort 230 står att rädisorna ska bli runda, spröda och röda med vit spets. Visste inte att det gjorde någon skillnad om man stod ute eller inne vid sådden men nu vet jag. Tack för svaret. Hoppas nu på bättre lycka i år. Förresten har jag kvar frön från ifjol i påsen. Kan dom användas i år igen eller är dom för gamla? Många dumma frågor, jag vet men om man inte frågar får man inget svar och får då gå ovetandes.
Åsa, mälardalen zon 2
Rädisor brukar inte vara så kinkiga när det gäller jorden så vanlig krukväxtjord, P-jord, kogödsel (á la 4 säckar 100kr) brukar alla funka utmärkt.

Rädisfrön brukar hålla runt 3-5 år åtminstone så påsen du köpte förra året kan du använda även nu i år.
Biggan_
Tack, då skall jag prova med blomjord i balkonglåda i uterummet så fort det blir lite varmare där. Just nu är det minusgrader där smile.gif
littlegem
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2006, 18:46)
Jodå det går att odla rädisa i balkong/kruka och dyl. De ska sås mycket glest + du måste så tidigt på säsongen det behöver bara vara runt +5 i jorden när du sår rädisa. Detta är en växt som blir bäst när det är svalt så så direkt utomhus i lådorna (inte inomhus det är för varmt). Har du inglasad balkong kan du börja så mycket tidigt. Efter rädisskörden kan du odla något annat i krukorna.

Det finns många sorters rädisa med olika färg och form så funkar inte en sort så bra kan man testa en annan.

Vet du vilken sort det var du odlade rädisa nr. 230 är ju inget sortnamn. Det kan ju tänkas att denna sort ska vara långsmala det finns ju sorter med långsmala rötter det finns ju t.o.m lilaaktiga rädisor
( Graines Beaumax har även en läcker ljusgul rädisa i sortimentet )

Åsa har rätt i mycket. Tidig och gles sådd ger bra rädisor. Senare på säsongen kan ohyra ställa till en del.

Faktiskt går det att mycket tidigare än vid + 5 grader. Jag sår redan långt innan tjälen går ur (februari - mars) och får de flesta år suveräna rädisor samtidigt som folk i mitt koloniområde börjar så.

Ett år sådde jag faktiskt redan på hösten och nog kom det rädisor då också.
Edwin
Jag sådde rädisor på min inglasade balkong den 7 mars. När solen ligger på är det mycket varmt där i någon timme Många nätter är det dock ca minus 5. Hur lång tid tar det för rädisor att gro? Jag flyttade odlingskärlet så att det får så mycket sol som möjligt. Borde jag låta det vara i halvskuggan i stället? Ska de vattnas mycket? Jag hade tänkt så mera efter första skörden. Kanske är jag för optimistisk.
Peztis
Jag är lite halvförtjust i rädisor... Brukar nästan alltid så dem men sedan inte äta dem. Det tillhör liksom attdet ska vara en radda rädisor i landet. Helknäppt!

Men å andra sidan så ÄLSKAR jag att så och driva upp så jag ska nog banne mig försöka mig på att odla lite på min inglasade altan. För skoj skull kanske man skulle prova en bytta i växthuset också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon