snuffiz
Visst är det svårt att tänka sig att boxern en gång sett ut så här?

Finns mer härliga boxerbilder här: http://www.ukboxerdogs.freeuk.com/history.html
cic
Boxrar är söööta! wub.gif Är det inte lite ovanligt att ha en vit boxer? Har för mig att jag hört nån gång att en boxer inte ska vara helt vit enligt rasstandard.. Är det sant? En bekant till mig har en helvit boxer som hon fick billigare eftersom den var just helvit.

Själv har jag en underbar flat..
snuffiz
Jag tror att vita boxrar kommer mer och mer. När jag blev med min så va vi de enda i grannskapet med en vit boxer men på senare år har jag sett åtminstone tre stycken till. Enligt rasstandarden klassas en boxer vit om den är mer än 1/3 vit. En vit boxer får ställas ut men får alltid ej godkänd p g a färgen. Min boxer är reggad hos kennelklubben men då med färg: ej godkända. För inte så länge sen , så avlivade man helt enkelt vita valpar då de ansågs "felande".
Om du är intresserad av vit boxer, läs då vad boxerklubben skriver om vit boxer. Läs denna sida.
zaaritha
Hoppas att din boxer har lång svans?
Ej kuperad!
snuffiz
CITAT (zaaritha @ 21-01-2006, 20:14)
Hoppas att din boxer har lång svans?
Ej kuperad!

Vi köpte henne när hon va 3,5 år. Hon är nu nio år. Hon var redan kuperad när vi köpte henne. Tyvärr har hon haft ett hårt liv med många ägare innan hon kom till oss. När hon väl va hemma så liksom "försvann" säljaren, så vi har inte kunnat få svar på många frågor om hunden. Varför hon va kuperad. Varför hon har ett stort ärr på huvudet. Varför hon va så strykrädd. Nu är hon absolut inte strykrädd men ibland önskar man att hon kunde tala om va hon varit med om.
zaaritha
Det förstår jag! Vår blandis; Tessi--var en strykrädd hund, när vi övertog henne.
Hon hade blivit misshandlad, tog ett bra tag innan hon tordes lita på oss..
Jag frågade om kuperingen; därför att jag (andra tycker nog annorlunda)
tycker att alla hundar ska få ha "lång" svans--den är ju deras uttrycksmedel! wub.gif
Boxer
Tja! Vad ska man säga....Jag är vit även på sommaren, men är glad ändå smile.gif *vift, vift* tongue.gif
snuffiz
CITAT (Boxer @ 21-01-2006, 20:25)
Tja! Vad ska man säga....Jag är vit även på sommaren, men är glad ändå  :)  *vift, vift*  :P

Som alla boxrar.
Kathy
CITAT (zaaritha @ 21-01-2006, 20:22)
Jag frågade om kuperingen....

Det är numera förbjudet att kupera hundsvansar, som tur är. smile.gif
zaaritha
Jo,det är det! Men; det går att importera kuperade hundar.
Kathy
CITAT (zaaritha @ 21-01-2006, 21:24)

Men...varför vill man ha en hund som har en stympad svans? unsure.gif sad.gif
zaaritha
Är väl kvar se´n kennelklubben hade den bestämmelsen, antar jag?
Men; som sagt: hundar ska ha sin normala svans, tycker jag!
Castea
Boxer är en ljuvlig hundras. Är uppväxt med en sådan "storasyster". wub.gif Detta var dock på den tiden svansen var kort, men jag tycker också att det är bra att man slutat med sådant.
Emma
Jag vill bara invända en sak för att försvara vissa av dem som har hundar med kuperad svans. Man kan aldrig veta varför de är kuperade(om man inte frågar förstås)

Min arbetskamrat är tvungen att operera bort en ganska lång bit av deras boxers svans för han slår sönder sin. Som det är du får de torka blod på väggarna och hunden har nog ganska ont så för honom kan det nog bara bli bättre.
Jag avskyr däremot kupering för utseendets skull och andra tokiga saker som folk gör för att vinna tävlingar.

Emma
Snöflinga
Boxern är en helt underbar hund rolleyes.gif Har haft två i olika omgångar... vänliga, glada, busiga, trogna, ganska lättdresserade, tillgivna och så går dom liksom på snedden när de ska hälsa wub.gif

Mina var kuperade, för det var de på den tiden, fast svansstumpen gick som en propeller för det mesta tongue.gif Den ena var en stor svart-tigrerad hane som blev fosterpappa till en 4-veckors kattunge (vars mamma förolyckats och som vi födde upp med dock nappflaska)........ När han slickade henne for hon iväg som en boll tongue.gif Hon hade sitt sovställe mellan hans tassar eller i hans korg ......... De blev vänner för livet.

Tyvärr drabbas rasen ofta av s.k. "boxersjuka" d.v.s. bölder mellan trampdynorna, som i alla fall då var obotliga sad.gif vet inte hur det är nu, kan bara hoppas det kommit fram någon bot idag ....
Klematis
Jag har aldrig haft hund men skulle jag ha en skulle det vara boxer. De är underbara. Jag har hört att de kräver mycket. Svåra att lämna ensamma osv. Är det så?
pejori
CITAT (Snöflinga @ 22-01-2006, 21:40)
Tyvärr drabbas rasen ofta av s.k. "boxersjuka" d.v.s. bölder mellan trampdynorna, som i alla fall då var obotliga sad.gif vet inte hur det är nu, kan bara hoppas det kommit fram någon bot idag ....

är fortfarande obotlig sad.gif sad.gif sad.gif
viss lindring kan ges, men det slutar på samma sätt ändå mad.gif mad.gif
Whiskuchi

Såg på tv att en del uppfödare åker ut på internationellt vatten och kuperar där. Fast det var en del år sen, det kan ha ändrats nu *hoppas*
Azeman
CITAT (snuffiz @ 21-01-2006, 19:39)
Visst är det svårt att tänka sig att boxern en gång sett ut så här?

Finns mer härliga boxerbilder här: http://www.ukboxerdogs.freeuk.com/history.html

Tycker jag inte.
Azeman
CITAT (cic @ 21-01-2006, 19:53)
Boxrar är söööta! wub.gif Är det inte lite ovanligt att ha en vit boxer? Har för mig att jag hört nån gång att en boxer inte ska vara helt vit enligt rasstandard.. Är det sant? En bekant till mig har en helvit boxer som hon fick billigare eftersom den var just helvit.

Finns ju även "Amerikansk Boxer" (?) dom brukar vara vita.
Azeman
CITAT (zaaritha @ 21-01-2006, 20:22)
tycker att alla hundar ska få ha "lång" svans--den är ju deras uttrycksmedel! wub.gif

Alla hundar kan inte ha långsvans. Och då vore det väll mkt skonsamare att kupera? Men självklart inte för utsendets skull.
Azeman
CITAT (Scrollan @ 21-01-2006, 21:30)

Men...varför vill man ha en hund som har en stympad svans? unsure.gif sad.gif

För utsendet. Och sen så finns det inte så mkt val om hunden lider utav svansen och den måste bort. då vore det väll ändå skonsamare att kupera??
Linda_A
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 18:03)
CITAT (cic @ 21-01-2006, 19:53)
Boxrar är söööta!  :wub:  Är det inte lite ovanligt att ha en vit boxer? Har för mig att jag hört nån gång att en boxer inte ska vara helt vit enligt rasstandard.. Är det sant? En bekant till mig har en helvit boxer som hon fick billigare eftersom den var just helvit.

Finns ju även "Amerikansk Boxer" (?) dom brukar vara vita.

Inte för att jag vet, men du menar inte american bulldog? De brukar vara vita.

Jag skulle med kunna tänka mig en Boxer en dag. smile.gif Har hört att de ska vara rätt lika bullandterrier i sättet? Någon som vet? lika flamsiga och "omogna"? wub.gif Med fördelen av allt det som en brukshund innebär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon