Full version: Fröså rosor?
AnnammA
En del av mina rosor från i somras har fått nypon, och jag har funderat lite på att kan ske testa med att så fröna ur nyponen. Någon med erfarenhet?

Hälsn

AnnA
kerstin z5-6
javisst smile.gif Tvätta fröna rena från fruktkött-lägg dem tex i en tesil och gno lite -torka med papper o låt lufttorka ett par timmar -så i fuktad såjord och ställ ut -efter ett dygn -i 6-8 v
ta in eller låt gro till våren
Kan bli en alldeles speciell ros
Rugosor gror lätt
I somras fick jag upp denna

Rosa stellata var mirifica
stina
Men hur lång tid tar det innan den blommar??? Låter som ett projekt för den tålmodige eller????
kerstin z5-6
inte värre än pion , snarare bättre biggrin.gif
stina
Säger mej dessvärre ingenting - har aldrig frösått annat än vanliga perenner....

Hur många år???
Christer i Falköping
Har du tur blopmmar den redan andra året. Jag sådde från en Flammentans och fick fram klättrande doftlösa nyponrosor wink.gif Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men vackra var de ju ändå.
Christer.
stina
Ojdå, det var ju snabbt! Blir nästan sugen på att pröva! rolleyes.gif
kerstin z5-6
Pion 4-7 år, ros 2 -Så nu stina! laugh.gif
Anki V
Om man mot förmodan skulle kunna gräva fram några nypon ur snödrivorna, så och sedan dessutom lyckas få dom att gro.

Hur övervintrar man den "lille" nästa vinter wink.gif

/Anki
Christer i Falköping
Jag sattte ut minba i rabatterna redan första året. Gick utmärkt. Men det beror ju på hur härdig den lilla plantan blir, det vet man ju inte i förväg.
Christer.
kerstin z5-6
jag försöker få storlek på dem så att de kan stå ute from juli -i skyddat läge ev kallbänk
Inne är det ljust svalt som gäller
AnnammA
Jo, det ska bli intressant att se vad som kan komma upp... Och tiden är alltid relativ, när man har trädgård... Man måste ju sätta igång ngn gång, och under väntan på att ngt skall hända kan man ju sätta igång med andra trädgårdsprojekt... Aldrig tveka, medan tiden går - det är mitt motto! wub.gif
Tack för tipsen!
AnnA
stina
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2006, 21:31)
Pion 4-7 år, ros 2 -Så nu stina! laugh.gif

Jag har inga nypon! sad.gif Får så nästa år!!! rolleyes.gif
AnnammA
Kanske du har grannar och bekanta som har, för vissa rosor sätter aldrig nypon...De rosor som jag hittat nypon på är bla "Flammentanz", "Lill Lindfors"," Red Peace".Hade inte rådjuren varit så hungriga förra sommaren hade det kanske funnits fler, vad vet jag?

---
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon