AnnammA
22-01-2006, 09:48
En del av mina rosor från i somras har fått nypon, och jag har funderat lite på att kan ske testa med att så fröna ur nyponen. Någon med erfarenhet?
Hälsn
AnnA
kerstin z5-6
22-01-2006, 11:15
javisst

Tvätta fröna rena från fruktkött-lägg dem tex i en tesil och gno lite -torka med papper o låt lufttorka ett par timmar -så i fuktad såjord och ställ ut -efter ett dygn -i 6-8 v
ta in eller låt gro till våren
Kan bli en alldeles speciell ros
Rugosor gror lätt
I somras fick jag upp denna

Rosa stellata var mirifica
Men hur lång tid tar det innan den blommar??? Låter som ett projekt för den tålmodige eller????
kerstin z5-6
22-01-2006, 18:04
inte värre än pion , snarare bättre
Säger mej dessvärre ingenting - har aldrig frösått annat än vanliga perenner....
Hur många år???
Christer i Falköping
23-01-2006, 20:22
Har du tur blopmmar den redan andra året. Jag sådde från en Flammentans och fick fram klättrande doftlösa nyponrosor

Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men vackra var de ju ändå.
Christer.
Ojdå, det var ju snabbt! Blir nästan sugen på att pröva!
kerstin z5-6
23-01-2006, 21:31
Pion 4-7 år, ros 2 -Så nu stina!
Om man mot förmodan skulle kunna gräva fram några nypon ur snödrivorna, så och sedan dessutom lyckas få dom att gro.
Hur övervintrar man den "lille" nästa vinter
/Anki
Christer i Falköping
24-01-2006, 06:41
Jag sattte ut minba i rabatterna redan första året. Gick utmärkt. Men det beror ju på hur härdig den lilla plantan blir, det vet man ju inte i förväg.
Christer.
kerstin z5-6
24-01-2006, 10:40
jag försöker få storlek på dem så att de kan stå ute from juli -i skyddat läge ev kallbänk
Inne är det ljust svalt som gäller
AnnammA
27-01-2006, 11:41
Jo, det ska bli intressant att se vad som kan komma upp... Och tiden är alltid relativ, när man har trädgård... Man måste ju sätta igång ngn gång, och under väntan på att ngt skall hända kan man ju sätta igång med andra trädgårdsprojekt... Aldrig tveka, medan tiden går - det är mitt motto!
Tack för tipsen!
AnnA
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2006, 21:31)
Pion 4-7 år, ros 2 -Så nu stina!

Jag har inga nypon!

Får så nästa år!!!
AnnammA
28-01-2006, 13:01
Kanske du har grannar och bekanta som har, för vissa rosor sätter aldrig nypon...De rosor som jag hittat nypon på är bla "Flammentanz", "Lill Lindfors"," Red Peace".Hade inte rådjuren varit så hungriga förra sommaren hade det kanske funnits fler, vad vet jag?
---
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.