Full version: Såjord
Elisabeth P
Hej!

Ska nu börja med mina första sådder. wub.gif

Använder jag alltid såjord till all förkultivering? Eller beror det få frösort, kall- varm- groende el dyl? huh.gif

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar använda såjord till alla frösådder inomhus men det finns växter som inte är så kinkiga ex. tomat som i naturen överlever djurens matsmältning och kommer ut med skiten och sedan gror där, så den klarar av att gro mycket bra även om det är mycket näring, annars så brukar det vara bättre med en lite mer näringsfattig jord som är porös. Det är bara bra om den är uppblandad med ex, perlit, små lecakulor, eller grus.

När fröplantorna blivit större och fått karaktärsblad kan man skola om dem i mer näringsrik jord under förkultiveringen.
Elisabeth P
Okey, men de som kallgror då? Som tex slingerhjärta som jag ska så nu och ställa ut efter ett dygn. Ska den sås i såjord eller vanlig jord?/ Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle använda såjord.
Elisabeth P
Kanon, då är det bara att sätta igång / Lisa
Immix
Har också funderat på det där med såjord. På vissa ställen står det att såjord inte är bra till sådder som ska stå ute länge eftersom det lätt börjar växa alger då. Stämmer det? Blir det bättre om jag blandar ut såjorden med sand? wink.gif
kerstin z5-6
Nej men gruslager överst hindrar alger, både ute o innesådd -såjord som vanligt
Alger är mest farliga för små plantor som utvecklas långsamt -inte för snabbväxabde stora växter
Immix
Toppen! Tack för snabbt svar Kerstin! Då sätter jag igång då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon