Full version: Hibiskus
Emser
Hej,

nu har även jag hittat hit... biggrin.gif

Jag har ett problem. I höstas fick mina hibiskusar (bla. en mörk/röd dubbel) röd Spinn, som jag sprayade med Pyrex-N. Resultatet blev att ALLA bladen ramlade av... wink.gif

Efter ett par veckor hade dock nya blad + en hel massa skott kommit fram! Nu skulle jag vilja rota en del av skotten. Jag bor i Uppsala och har dessutom VÄLDIGT kalkigt vatten. Hur ska jag göra för att rota dem? Kan man bara sätta dem i en kruka med påse över eller måste rötterna "för-gro" i vattenglas? Hur ska glaset/krukan stå?(Har norr/sydförnster!)?

Vore tacksam för svar! Om jag/ni har tur kommer det en bild på mina nya skott... rolleyes.gif
Betty
smile.gif Hej och välkommen, Emser! Jag har provat båda metoderna du nämner. För min del föredrar jag att rota Hibiskus i vattenglas, då ser man så bra var som händer rolleyes.gif Men båda funkar. Jag brukar ställa glaset i söderfönster, för ljusets skull. Hibiskus är såpass vedartad så det tar rätt lång tid vilken metod du än använder. Jag har sett att det finns ett medel i handeln som ska påskynda rotningen, men jag kommer inte ihåg vad det heter...och har inte heller provat det.
Britt-Marie i Bohuslän
Impecta har ett rotningsmedlel, jag ska testa det idag faktiskt. Fick sticklingar av min dotter på en ny variant av porslinsblomma som har mindre blad än den vanliga.
Emser
Betty>> Ahhh....kan du kolla vad det heter, för isåfall ska jag köpa och prova! Jag har en rosa Nerium som skall rotas.... sad.gif

När man rotar Hib. ska man koka vattnet först eller går mitt kalkhaltiga vatten bra?

Britt-Marie>> Hoppas att du får dem att rota sig. rolleyes.gif

Iof. så brukar inte 'hóyorna' vara bland de mest svår-rotade växterna man kan få tag på... biggrin.gif
Men de är fina på hyllan när man har fått lite längd på dem! Har du förresten fått någon Hóya att blomma? Isf. hur har du gjort?

MVH/Emser
Betty
Hej Emser! När jag häromdagen var ut till en av våra handelsträdgårdar och gick där och njöt av alla vackra blommor och blader så kom jag att tänka på dej! smile.gif Jag knallade iväg till hyllorna med blomnäring och sånt och hittade det du undrade över. Rotningshjälpen heter WEIBUFIX och säljs i 40 grams-kartong. Jag har aldrig upplevt att Hoya skulle vara mer svår-rotad än nåt annat Däremot tycker dom inte om att flyttas! Mina porslinsblommor vägrade att blomma under två år när vi flyttade senast! sad.gif Men nu blommar de igen varje sommar! smile.gif Den äldsta av dem (22år) verkar inte bry sig så mycket om det är sommar eller vinter, den blommar glatt ändå! tongue.gif Förra året fick den för sig att blomma en sväng till jul! Jag har mina i söderfönster men inte i direkt sol, har en liten hylla i mitten av fönsterkarmen mellan två rutor och lindar upp rankorna i en ganska stor cirkel allt eftersom de växer. Det blir så lätt att ta dem till duschen då. rolleyes.gif Jag sköter inte om mina Hoyor på nåt speciellt sätt för att få dem i blom. Regelbunden vattning, de får torka upp mellan vattningarna. Vanlig blomgödning en gång i veckan sommartid. Blomgödning en gång i månaden vintertid, that´s all!
Betty
Emser! Jag glömde säga att jag "aldrig" planterar om Hoyorna, byter bara ut det översta lagret jord i krukorna ungefär varannat år. Planterar om dem gör jag bara när de "spränger" krukan! smile.gif
Emser
Tackar för svaret! biggrin.gif
Jag ska komma ihåg det till våren, när det blir dags att plantera om alla mina blommor. wub.gif wub.gif

Mvh/Emser
Sylvia_nn
CITAT (Emser @ 12-11-2002, 22:11)
Betty>> Ahhh....kan du kolla vad det heter, för isåfall ska jag köpa och prova! Jag har en rosa Nerium som skall rotas.... sad.gif

När man rotar Hib. ska man koka vattnet först eller går mitt kalkhaltiga vatten bra?

Britt-Marie>> Hoppas att du får dem att rota sig. rolleyes.gif

Iof. så brukar inte 'hóyorna' vara bland de mest svår-rotade växterna man kan få tag på... biggrin.gif
Men de är fina på hyllan när man har fått lite längd på dem! Har du förresten fått någon Hóya att blomma? Isf. hur har du gjort?

MVH/Emser

Hej hoppar in i eran ordväxling om rotning - Nerium - Hibiskus - Hoya, jag är ingen expert men har testat rätt mycket. Nerium är en av de lättaste att rota. Den sätter rötter i vanligt vatten året om. Hibiskus som jag tycker är svår att rota, den fick jag tips om att den skulle stå i vatten, tills det blev vita knölar på skaften = rotanlag. Och sedan plantera dem i jord. Så har jag gjort och det fungerar jättebra. Hoyor brukar jag sätta direkt i jord i lätt fuktad jord. Den får stå utan plastpåse men varmt om fötterna och jag brukar vattna lätt så den alltid är fuktig, rätt vad det är brukar den börja växa. Förresten rotningshormon, dom de säljer nu tycker jag inte är särskilt verksamma. Har inte märkt att det rotar sig bättre av pulvret. (Man doppar det avskurna skaftet i pulvret och sedan sätter direkt i jord). För 10 år sedan fanns det ett bra rotningshormon, men det är förbjudet nu här i Sverige. Men man kan göra Salixvatten och använda som hjälp till rotning. Har inte receptet i minnet. Men om någon är intresserad kan jag leta reda på det bland mina arkiv. Fast det tar kanske ett tag. Men maila mig gärna och be om receptet.
biggrin.gif
Emser
Sylvia_nn>> Men "näe" inte mina nerium's, dom bara blir bruna i snittytan och dör... mad.gif Kan det bero på att jag har VÄLDIGT kalkigt vatten?

Mina Hibiskusar har jag inte provat att ta sticklingar för att rota - dom (i min BR-föreningen) har ställt en JÄTTESTOR hibiskus (jag antar att den är röd!) nere på bottenplan som jag ska "nalla" av i vår och försöka rota... wub.gif

Hóyorna, tja, dom brukar jag bara sätta rätt-upp-och-ner i en kruka med vanlig blomjord och det brukar går så bra, så!! laugh.gif wub.gif laugh.gif

Jag var till Plantagen i dag och handlade lite "skoj" i form av små kaktusar av olika de slag - varav en hade tre rosa blomknoppar! wub.gif - sedan så köpte jag "Så- och kaktusjord" (till min Nattensdrottning, som jag ska rota!!) samt WEIBUFIX och Ph-balans (Bröderna Nelson)!

Så här ska det blomma till våren - synd bara att det inte ens är December än! sad.gif

Mvh/Emser
Ina
Jag har för mig att Weibufix inte innehåller några hormoner utan endast är ett preparat som håller kvar fuktigheten i jorden runt sticklingen. Jag har letat efter rotningshormon själv och lusläst innehållsförteckningar, men inte lyckats hitta något rotningspreparat som innehåller hormoner.
Emser
Nej, du har rätt - det enda det gör är att det håller jorden runt snittytan fuktig, vilket (iof.) påskyndar rotbildningen. Men det innehåller inga hormoner!

Mvh/Emser
Sylvia_nn
CITAT (Emser @ 28-11-2002, 21:31)
Sylvia_nn>> Men "näe" inte mina nerium's, dom bara blir bruna i snittytan och dör... mad.gif Kan det bero på att jag har VÄLDIGT kalkigt vatten?

Mina Hibiskusar har jag inte provat att ta sticklingar för att rota - dom (i min BR-föreningen) har ställt en JÄTTESTOR hibiskus (jag antar att den är röd!) nere på bottenplan som jag ska "nalla" av i vår och försöka rota... wub.gif

Hóyorna, tja, dom brukar jag bara sätta rätt-upp-och-ner i en kruka med vanlig blomjord och det brukar går så bra, så!! laugh.gif wub.gif laugh.gif

Jag var till Plantagen i dag och handlade lite "skoj" i form av små kaktusar av olika de slag - varav en hade tre rosa blomknoppar! wub.gif - sedan så köpte jag "Så- och kaktusjord" (till min Nattensdrottning, som jag ska rota!!) samt WEIBUFIX och Ph-balans (Bröderna Nelson)!

Så här ska det blomma till våren - synd bara att det inte ens är December än! sad.gif

Mvh/Emser

Emser, konstigt, du tar kanske för unga skott/toppar. Då har de en förmåga att ruttna. För jag vet att Nerium rotar sig jättebra i vatten året runt i en vas. Det blir världens rottrassel på nolltid. wink.gif
Emser
...men NÄR vet man då om skotten är "mogna" att sättas i vatten?
Jag har tagir mina när dom uppnått ca.3,5dm men dom ruttnar ändå!?! blink.gif

Mvh/Emser
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket mystiskt mina neriumskott brukar också rota sig till 100% på nolltid. Jag brukar bryta av toppskott som skjuter upp vid den vissna blomstängeln (jag brukar bryta av dem ända nere vid basen av skottet), tidpunkt: på vårvintern-våren när de är ca. 20cm långa, jag sätter dem i en vanlig blomvas med ljummet vatten och ställer dem i ett fönster (ljust men ej gassande sol).
Emser
men men...nu blir jag avundsjuk... det är ju precis så jag (försöker) att göra, ju!?! mad.gif *morr*
De Oleander jag har är skott som jag har fått av min svärmor. Du har möjligtvis inga vita enkla Oleander till salu? Gärna rotade... smile.gif Eftersom de jag försöker rota inte verkar tycka om mig!??

Mvh/Emser
Alexandra
Japp, hibiskussticklingar sätter rötter i ett vanligt vattenglas. Jag tog sticklingar från ett jättestort hibiskusträd på mitt jobb för ca 4 veckor sedan och skall plantera dem i krukjord imorgon smile.gif
Emser
Men när tog du skottet då? Jag har hela vintern gått och suktat över den stora hibiscusen som står nere på bottenplan..... wub.gif biggrin.gif wub.gif

Mvh/Emser
Alexandra
Jag tog sticklingarna den 2 december. För ungefär 20 min sedan planterade jag de i krukjord; hoppas de tar sig. De hade små (ca 0,3 cm) rötter så det finns hopp sleep.gif Jag har nästan alltid lyckats med de sticklingar jag har tagit - vilket nog är den värsta ovanan jag har: jag kan bara inte låta bli wub.gif att nypa av en gren har och där - oavsett årstid. Ta dina sticklingar när tillfället ges och berättar sedan hur det har gått!!!
Emser
Låter du dina skott stå med undervärme?
Tyr
CITAT (Alexandra @ 28-12-2002, 21:28)
Jag tog sticklingarna den 2 december. För ungefär 20 min sedan planterade jag de i krukjord; hoppas de tar sig. De hade små (ca 0,3 cm) rötter så det finns hopp     sleep.gif  Jag har nästan alltid lyckats med de sticklingar jag har tagit - vilket nog är den värsta ovanan jag har: jag kan bara inte låta bli  :wub: att nypa av en gren har och där - oavsett årstid. Ta dina sticklingar när tillfället ges och berättar sedan hur det har gått!!!

Hur snabbt brukar hibiskussticklingarna växa.
Jag har tänkt ta ett skott av en monsterhibiskus som jag sett på ett ställe.

Förresten har jag bara sett stora hibiskusar, har någon en bild på en ung hibiskusplanta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon