Full version: Hjälp med "bambu"!
emsan

Hej! Har precis blivit medlem här och tänkte fråga en sak direkt. Har en sån här vanlig bambuliknande växt i fönstret. Den har levt i alla fall 3 år och är köpt på IKEA.

Nu undrar jag hur den egentligen ska skötas bäst? Jag byter ju vatten regelbundet såklart och sen brukar jag klippa "trådarna" när de blir för långa, ska man göra det?

Dessutom ser det nu ut som det är en till bambu på gång. Är det ett skott eller är det bara en rot? Hur tar jag hand om det i fall det är ett skott?

//Emma - helt utan gröna fingrar
Alexander-VG-zon3
det är ingen bambu utan en dracena av nåt slag .men jag hadde med en sån fult med rötter och om du vill nu så går det bra att palntera den i en kruka sen sköta den som en krukväxt det kommer att komma flerskott min fick 3nya skott smile.gif :)välkommen hitt rolleyes.gif wub.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag tror det är ett skott men palntera den so kommer den upp
emsan
Okej, hade inte tänkt på att jag kan plantera den. Någon som vet om den behöver stor plats? Tänkte om skott ska komma upp och så.
Alexander-VG-zon3
jag hadde min i en vanligkruka en sån lerkruka mest höjden den växer på smile.gif smile.gif för om där kommer fler skott så är det mer på höjden .
Emma_
Jag har också några såna där, kommer det fler skott om man planterar dem i jord tror ni?

Och Emma: (snyggt namn förresten tongue.gif)
Vad är det där gröna nere bland rötterna i vasen, det ser ju nästan ut som ett nytt skott.. Men det kan det väl inte vara? blink.gif Antar att det är en rot, fast den ser allt lite skum ut. huh.gif

Hoppsan, jag såg nu i efterhand att du redan hade nämnt det där.

Emma
Reserv
CITAT (Emma_ @ 23-01-2006, 13:46)
Vad är det där gröna nere bland rötterna i vasen, det ser ju nästan ut som ett nytt skott.. Men det kan det väl inte vara? blink.gif Antar att det är en rot, fast den ser allt lite skum ut. huh.gif

Emma

Det är ett nytt skott. Det kommer skott där det är fuktigt, man kan få skottillväxten högre upp också genom att spraya med vatten. När du planterat om växten i kruka så se till så den inte torkar ut, den gillar lite fuktigt om rötterna.
Emma_
Men skottet ska väl inte vara nere i vattnet? blink.gif

Mår det verkligen bra av det?

Emma
Reserv
CITAT (Emma_ @ 23-01-2006, 13:54)
Men skottet ska väl inte vara nere i vattnet? blink.gif

Mår det verkligen bra av det?

Emma

biggrin.gif och vart har du resten av växten då? wink.gif den växer juh i vattnet, den drunknar inte men kan om man ha otur surna till lite rolleyes.gif När du planterat om den till jord så kommer skottet att leta sig upp till ljuset, det behöver den juh inte nu när det är ljust överallt.
Emma_
Resten av växten är ju på den första bilden, uppe i luften... Jag trodde att skottet skulle ruttna om det var under vatten för länge, men det kanske mår bra av det då? blink.gif

Jag har ingen aning nämligen, men du menar att man praktiskt taget skulle kunna sätta hela växten under vatten och att den skulle må bra så länge det är ljust?

Inte för att jag ska göra det, men jag menar om det vore möjligt.

Emma
Reserv
CITAT (Emma_ @ 23-01-2006, 14:17)
Resten av växten är ju på den första bilden, uppe i luften... Jag trodde att skottet skulle ruttna om det var under vatten för länge, men det kanske mår bra av det då? blink.gif

Jag har ingen aning nämligen, men du menar att man praktiskt taget skulle kunna sätta hela växten under vatten och att den skulle må bra så länge det är ljust?

Inte för att jag ska göra det, men jag menar om det vore möjligt.

Emma

Njae, bara den del som vart under vattnet är juh van att va´där. Antingen så behåller du växten i vattnet, fast du bör nog byta vas till en som är bredare hela vägen, annars får du aldrig upp den när du nu vill plantera om den. Eller så sätter du den i jord och håller den fuktig.
Emma_
Haha, det är inte min växt Reserv, i fall du nu hade missuppfattat det. Det lät lite som det nämligen. smile.gif

Och jag funderar också på hur man ska få upp skottet, som man ser det på bilden så verkar det som att det kommer knäckas.

Men lycka till!

Emma
Alexander-VG-zon3
skottet mår nog bättre av att man plantera hela växten .men jag hadde inte min jäta fuktit typ normlt även glömt å vattna den några gånger för jag hadde en sån i början av mitt växtintrese började så jag viste inte så myvcket men där kom skott men dusca den mår den bra av smile.gif smile.gif
emsan
Tack för alla inlägg! Ska planetra min "bambu" i en kruka och se om skotten kommer upp, ska bli spännande. Har förstått att man måste vattna ofta... den står ju i vattne hela tien nu och mår bra så den lär ju bli törstig annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon