Full version: Bromelia
sgxwoman
Hej alla.
Jag har en bromelia som varit jättefin och blommat med flera stänger.
Nu börjar den dock vissna och frågan är vad jag ska göra med stängerna. Ska man klippa bort dem nu när de vissnat, eller skadar det plantan?
Bör tillägga att den i övrigt verkar må bra, grön och fin.
Är en glad blomamatör med mycket vilja och ingen erfarenhet.
Tacksam för tips.
biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jo du kan klippa veck dom men oftas så dör dom efter dom blommat så ta till vara på skotten om där kommer nåt smile.gif :)fast det tar ju tid inann den dö så spara den tills har haft en sån väktar i tornet inann och efter den blommat hadde jag den i flermånader sen dog den smile.gif smile.gif
Carex
Samma "strut" blommar bara en gång i livet, därför ska du som flaxss sade ta tillvara på sidoskotten som nog kommer. Ett sätt att stimulera blombildningen i nya strutar är att lägga en liten, liten äpplebit i den, har jag hört men aldrig provat själv.
Alexander-VG-zon3
jag gjorde det en gång men äpplte möglade och blev rälit men man kan ju alltid prova och se vad som händer smile.gif smile.gif tongue.gif
AntoonW
Ett trix är att lägg ett äpple i vatten ett tag och vattna med det i tratten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon