revelation
Hej nu är våren snart här.. o jag med mitt knappt årslånga blomster intresse undrar när man ska börja plantera örter för både inomhus o balkong. jag har lite fröer av bl a basilicka, persilja och lite annat.. är det för tidigt i början av februari? har fönster i syd och väst...

mvh/rev
littlegem
Du kan börja snart med persiljan, det skadar inte att vänta någon månad.

Fast den är riktigt besvärlig att få att gro. De har väldigt hårda fröskal. Ett sätt som mestadels fungerar är att stöpa fröna, dvs att låta dem ligga i vatten ett dygn. Jag brukar upprepa det några gånger.

Denna vinter testade jag att så i höstas i syfte att se om inte vintern kan göra jobbet åt mig.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Om du läser på fröpåsarna så brukar det stå utförligt när det är bäst att så. Persilja kan ta uppåt en 8 veckor på sig att gro, så den kan du sätta tidigt. Om du tittar lite på denna sida och söker på enskilda växter så finns bra information om när det ska sås.
Mvh
Fenja
noora
Problemet med att så för tidigt är att plantorna får för lite ljus när de kommer upp. Jag har brukat så örter för balkongen i mars-april.
revelation
Tack för alla svar!! ( och tack för välkomnandet smile.gif ) känns som jag har prickat rätt ställe att få råd om mitt nyvunna intresse...
Merlin
Du kan börja fröså chili och pelargoner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon