gunnelö
22-01-2006, 19:37
Hej
I år är jag väldigt sugen på att fröså lite perenner. Efter att ha "glädjebläddrat" i frökataloger och fastnat för en del nytt som tilltalat mig undrar jag nu om någon har efarenhet av frösådd av följande perenner och vet hur pass lätt (eller svårt) det är att lyckas med följande:
Brun taggpimpinell Acaena microphylla
Klocklök Allium narcissiflorum
Flikanemon Anemone multiflora
Hundtandslilja Erythronium dens canis
Prärieglim Silene regia
Skär spetsmössa Tiarella wherryi
Gunnel Ö zon 3
Helen i Piteå Zon 5
22-01-2006, 19:44
Du frösår alla dom sorterna, fuktar jordytan och har inne krukorna 1dygn sedan ställer du ut och låter det gro till våren eller så tar du in och förgror dom efter en köldperiod på minst 4-6v. eller något längre, skadar inte med 8v. / Helen
gunnelö
22-01-2006, 19:51
Hej Helen..
...och tack för svar. Nu var det kanske inte riktigt behandlingen jag var ute efter (fast jag är tacksam för de råden också) utan om det är någon eller några sorter som är knepigare att lyckas med. Vet du?
Gunnel
Helen i Piteå Zon 5
22-01-2006, 19:56
Ojdå, jag missuppfattade dig, men den enda jag inte har prövat är Hundtandsliljan så den vet jag ej 'svårighetsgraden' på, de övriga är helt problemfria, förrutom att löken tar några år på sig att bli nåt. /Helen
gunnelö
22-01-2006, 19:59
Hej
Kul att du hade provat dessa sorter. Problemfria - suveränt! Då handlar jag! Vad tyckte du om dem? Gick de bra uppe i Piteå? Har du någon egen lättodlad favorit att föreslå?
Gunnel
kerstin z5-6
22-01-2006, 20:38
Hundtandslilja Erythronium dens canis är ganska knepig och tar lång tid till grodd -ännu längre til blom ett par år -bara blad hos mina .. -jag skulle välja att köpa lökar av den -tex på verberge -eurobulb
och så nån annan perenn i stället som ger snabbare utdelning
gunnelö
22-01-2006, 20:53
Tack Kerstin
Då avstår jag den. Har du något annat roligt tips på lättgrodd perenn? Helen tipsade mig om att alla dessa sorter ska stå ute 4 - 6 veckor. Är det nödändigt eller går det bra att ha dem i svagt uppvärmd källare (ca 10 grader) med tillskottsljus?
Gunnel
kerstin z5-6
22-01-2006, 21:06
nej -ut är bäst -däremot har du -när de små väl har grott en excellent miljö -
efter grodd är sval miljö mycket bra -de blir knubbiga och fina då .
+ 10 är lite varmt även för sk kylskåpssådder
Lätta och bra resultat är tex
Delpinium-Riddarsporre
Primula -de flesta arter även sommarvivan P Florindae
Lewisia
Lammöra -Stacys byzantina
Heuchera alunrot
Hosta -funkia
Kungsljus -verbascum
Campanula -Klockor -massor av sorter
Coreopsis -höstöga mm
Alcea -stockros
gunnelö
22-01-2006, 21:14
Tack igen Kerstin!
Börjar förstå att du är en klippa på det här forumet! Nu ska jag gå in och titta på de sorter du föreslår och som jag inte redan har. Roligt det här!!!
Gunnel
gunnelö
22-01-2006, 21:56
Kerstin/Helen eller någon annan
En fråga till om du/ni har tid och lust. Jag läste nyss att det inte ska vara kallare än -4 för kallgroende perenner (-15 nu). Är det viktigt? Jag har också tillgång till matkällare (mörkt) där temperaturen ligger på ett par plusgrader. Är det bättre att ha dem där eller ska jag gräva ner dem under snön (så länge den finns kvar) eller vänta med att så? Vad är bäst tycker du/ni?
Gunnel
kerstin z5-6
23-01-2006, 11:40
Du behöver inte vara orolig för dem -du har dem på marken ute ? Har du nån snö -skotta över den , det räcker fint ! Skulle snön tina är det ingen katastrof heller !
Jag vet ju inte vad du har för perenner sen förr-så min lista var bara några exempel på vad som är roligt och lätt att så själv

Jag glämde en av mina favoriter
Eryngium-alpmartorn

Artemisia stelleriana -sandmalört-är en trevlig silverbladig icke invasiv låg samplanteringsväxt -som är snygg till det mesta
perenn risp -är en trevlig låg fluffig sak

Limonium -även i blått och lila .
gunnelö
23-01-2006, 14:13
Hej Kerstin
Underbara bilder. Nu måste jag ju ha dom också. Var nånstans, det får jag väl fundera på till våren. För du vet väl hur det är. Fullt överallt i rabatterna.

Dessutom har jag en make som lägger beslag på alla tänkbara platser för sina pioner och gammaldags rosor. Håhå jaja! Men jag ska väl inte klaga som har 3000 kvadratmeter trädgård och sommarställe dessutom!
Jag fortsätter med en annan fråga (även om inte tråden kanske är den rätta). Jag har en mycket lång rosenhäck längs gatan där det på våren växer tusentals snödroppar och på sommaren mycket månadssmultron. Mitt problem är att det även finns kvickrot, nässlor, kirskål och så vidare. De få marktäckare jag har förutom smultronen t ex vintergröna och ormöga är svårrensade med mycket gräsrötter. Jag vågar inte plantera något alltför aggressivt då jag inte vill att snödroppslökarna ska ta skada. Samtidigt vill jag ha det mer lättrensat.
Lång introduktion till frågan som alltså handlar om förslag på lämpliga marktäckare, gärna blommande (inte gula blommor).
Gunnel
kerstin z5-6
23-01-2006, 18:23
sockblomma ? Epimedium grandiflora 'Lilafee'
gunnelö
23-01-2006, 21:37
O ja!!!:D
Den kommer jag inte att kunna vara utan nu när jag sett din underbara bild. Att jag inte har träffat på den förut! Det blir till att leta på plantskolan till våren. För det är kanske inte någon art att så själv? Har du erfarenhet av den vita sorten Nana? Lika vacker den på de bilder jag hittat.
Gunnel
kerstin z5-6
23-01-2006, 21:58

Bladen överträffar blommorna nästan hos Epimedium grandiflorum ´Nanum´ även om de är söta de med
Tyvärr är Epimedium en sort som bör sås pinfärsk för att lyckas-jag rek plantor o delning
gunnelö
23-01-2006, 22:07
Vilka blad! Jag dräglar.
Sitter just och tittar på en del av dina andra bilder. Vilken duktig fotograf du är. Du har verkligen fångat dina rosor vid precis rätt tidpunkt.
Nu ska jag författa en egen profil.
Gunnel
AndreasBlomquist
23-01-2006, 23:18
När man frösår perenner som ska stratifieras, behöver man köra en plastpåse eller något annat skydd runt lådan man har frösådderna i för att de inte ska dränkas när snön smälter/det spöregnar?
Jag brukar ställa mina utefrösådder i såna där blåa champinjonplastbackar och sedan dra en plastkasse över alltihop. Sen skottar jag snö över.
Helen i Piteå Zon 5
24-01-2006, 06:58
Och jag ställer alla mina krukor i frigolitlådor, lägger en fiberduk över och sedan skottar jag snö i lådan så länge det går. Då snön är slut får man passa krukorna mot torka. Alltså, snön får rinna genom mina sådder....

/ Helen
OK, då byter jag ut plastkassen mot fiberduk i fortsättningen då.
...man lyssnar och tar till sig när "såproffset" talar...
kerstin z5-6
24-01-2006, 10:45
jag har plastkasssar -snön fastnar inte på dem -men minastår bara ute så länge det finns snö-högst 6-8v
Helen i Piteå Zon 5
24-01-2006, 11:10
Och mina står fram till våren och gror då

Dom jag tar in sätter jag ingen fiberduk över, bara snö som får smälta bort inne i garaget rakt genom krukorna

/ Helen
pialotta
24-01-2006, 11:56
lånar tråden ...
om snön försvinner då, vilket den ju gör i sydligare nejder, skall man ta in sådden då redan även om det är kortare tid än 6 veckor?
Helen i Piteå Zon 5
24-01-2006, 13:13
CITAT (pialotta @ 24-01-2006, 11:56)
lånar tråden ...
om snön försvinner då, vilket den ju gör i sydligare nejder, skall man ta in sådden då redan även om det är kortare tid än 6 veckor?
Nej, det är bara att låta frösådden vara ute några veckor till, men då skulle jag sätta krukan/krukorna i plastpåse för att behålla fukten

/ Helen
pialotta
24-01-2006, 15:40
tack Helen

Å så såg jag just i en annan tråd att det går bra med en granruska också plus kolla att de inte ruttnar antar jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.