Ann i Göteborg
22-01-2006, 21:02
Jag undrar vad i trädgården och närmaste skogen jag kan använda för att göra eget te och hur jag gör det.
Att ta svartvinbärsblad eller blåbärsblad i en mugg och hälla på kokande vatten har jag prövat - men vad mer är värt att pröva?
Jag tar tacksamt emot alla tips!
Här hittar du olika örter som används till te. Generellt är bäst att samla dem innan midsommar, torka snabbt och förvara mörkt i tätslutande burkar. Du kan torka i vanlig ugn på mellan 50-70 grader, rör om ofta. Lägg i burk och tillslut medan de fortfarande är varma.
Mvh
Fenja
Följande brukar jag plocka och torka nästan varje år:
Blad och blommor från älgört (älggräs)
Hallonblad
Lindblommor
Fläderblommor
Blommor av rödklöver och vitklöver
Samt förståss alla möjliga örter som jag odlar... Mynta, salvia, timjan, citrontimjan, kamomill, limebasilika, citronmeliss...
Piccante
23-01-2006, 13:31
Mina föräldrar har en tuva med annanasmynta i trädgården som de har fått. Jag trodde först att det var en myntasort som man främst odlade för att den var vacker och doftade gott men inte för att äta. Traditionellt så äter vi väldigt lite mynta i Sverige jmf med england exempelvis. Men så fel jag hade. Annanasmyntan är supergod att torka och koka te på, den ska inte alls vara någon prydnadsväxt utan en nyttoväxt. Så jag håller med noora, testa många odlade sorter och upptäck nya kombinationer.
Ophelia
24-01-2006, 17:24
Älggräs kan oxå användas i te. Säkert nyttigt men jag vet inte mot vad
Glöm inte temyntan. Den doftar ju ganska gott (som bergamott). Av den kan du göra oswegote. Alla kryddor går ju att göra te av men jag vet inte hur gott det blir (smaksak). Kan tänka mig att lavendelte är gott. Kanske blandat med rosenblad

Daggkåpan ska vara bra att göra te på om man har mensbesvär.
Min favorit är tussilagoblad eller hästhov om man föredrar det namnet.
Jättegott och hjälper mot irriterad hals
Låt dem inte bli för stora bara, då blir de sega och nästan läderartade.
Olika sorters myntor, rosens blomblad, smultron, svartvinbärsblad och kamomilla brukar jag ha i mina örtteer... finns massor med andra växter som du hittar med google som Fenja visar.
ingrid fuxwall
02-02-2006, 18:35
Älggräs är febernedsättande
Ringblommor är inte dumt i Te.
ingrid
CITAT (Ann i Göteborg @ 22-01-2006, 21:02)
Jag undrar vad i trädgården och närmaste skogen jag kan använda för att göra eget te och hur jag gör det.
....
Ann ! Jag hittade länken du behöver.
Insamlingskalender : läs månad för månad vad du kan samla in och hur du använder det.
Handbok i Vardagsekologi / Insamlingskalender
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.