Ewa smålänska höglandet
23-01-2006, 10:02
.... finns det något växt som vill ha det lite "kallare",
tidig morgonsol.
Hur kallt menar du med "lite kallare"?
I sovrummet har jag fönstret öppet året om och där står:
Gummiplanta
St Paulior - som blommar nu!!
Vaxranka
Pelargoner
Begonia
Clivia
Ampellilja
Hoya Carnosa
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
23-01-2006, 16:44
Vad tror ni om vippjasmin? De verkar vara populära just nu och vill väl gärna ha lite svalare? Dessutom doftar de underbart, men glöm inte att hållla den jämnt fuktig.
Många som vill ha det svalare kan dock ha svårt att klara drag... jag funderar på vad vippjasmin kan gilla...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
28-01-2008, 16:10
Vippjasmin har jag haft i sovrumsfönstret och jag har ofta fönstret på glänt och den trivdes utmärkt, men den blev utslängd såsmåningom iallafall den doftade alltför starkt för att ha i sovrum.
skogstroll
28-01-2008, 16:13
Jag har ormbunke, gerbera och orkidéer som trivs bra! Och det blåser på rätt bra från luftkonditioneringen.
Alexander-VG-zon3
28-01-2008, 16:16
och min står ute . så nog tål den både kyla och drag och vindar .
Får man fråga varför man har fönstret öppet året runt i dessa energimedvetna tider?
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2008, 08:37
När det gäller lite öppet fönster i sovrum är det ju för att man sover så gott när det är svalt i rummet (elementen är givetvis avstängda och dörren är stängd)
Hej
Jag har köpt en Vippjasmin. Skulle vilja ha den i fönstret bredvid ytterdörren. Jag har en ampellilja där nu. Fönstret är litet och ampelliljan hänger i en liten ampel med växtlampa. Den kommer ju att växa ur krukan så småningom. Det kommer en kallpust varje gång man öppnar dörren. Det verkar ju funka för många av er, för ni talar väl om denna krukväxt ? Och ni talar väl om vinter ?
Hälsn Tepa
Snigelhatare
16-02-2009, 09:16
Sval temperatur går ju bra men får inte era växter spinn när de står i kallt drag? Det har jag råkat ut för och är noga med att flytta växterna när jag öppnar fönstret och det är kallt ute.
Hej
Jasminblommorna har nu vissnat. Vad ska jag göra ? Noppa bort varenda en ? Kapa ? Hur mycket ?
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
16-03-2009, 21:53
Jag skulle föreslå lite tätningslist till fönstret så blir urvalet jättestor plötsligt

Kan du inte få husägaren att stå för det så kostar det ju inte många kronor att köpa själv.
Alexander-VG-zon3
16-03-2009, 21:57
CITAT (tepa @ 16-03-2009, 21:46)

Hej
Jasminblommorna har nu vissnat. Vad ska jag göra ? Noppa bort varenda en ? Kapa ? Hur mycket ?
Hälsn Tepa
det är bara att ta veck alla vissna blommor, tar du ut den så kan den få en åter blomning på sensommaren,hösten.
sedan är dte bra med en sval vintervila och ljus för en bra återblomning till nästa vår-försommar.
Hej Ingrid
Tack för ditt svar. Husägarna (jag och min man) har nog tätningslist i garaget, men nu är ju vintern snart slut. Bladen är ju gröna och fina, så inte beror det väl på draget att blommorna vissnat ? Men ska jag klippa ner något ?
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
16-03-2009, 22:11
Jag vet precis hur det är, Tepa. Själv har jag tätningslist i bokhyllan
Måste ju var 5 grader varmt för att limmet ska fästa och då är det ju vååår...
Alexander-VG-zon3
16-03-2009, 22:14
CITAT (tepa @ 16-03-2009, 21:59)

Hej Ingrid
Tack för ditt svar. Husägarna (jag och min man) har nog tätningslist i garaget, men nu är ju vintern snart slut. Bladen är ju gröna och fina, så inte beror det väl på draget att blommorna vissnat ? Men ska jag klippa ner något ?
Hälsn Tepa
Vinterjasmin vill ha det svalt när den blommar, den blommar naturligt under våren-senvåren.
klipp in skotten till hälften.
Tack båda två. Men jag menade om jag ska nypa av varenda en av blommorna eller ta fram saxen ? Är det vinterjasmin jag har ? Hur sval vintervila till nästa vinter, plus fem eller möjligen tio, tolv ?
Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.