Full version: Sått utomhus
Storåtjejen
Jag har sått en hel del perenner i krukor och som nu vistas under ett härligt snötäcke. Fast nu har jag börjat fundera över om någon/några av sorterna egentligen ska sås inomhus nu i vår.
De som jag funderar över är:

Alunrot, Japansk Akleja, Gullklematis, Klematis Hakuookan, Klematis Niobe, Stockros Nigra, Krollilja, Vallmo, Franskt kungsljus samt Borstnejlika.

De flesta har jag mer frön av, men inte alla.

Har jag klantat till det nu...? blink.gif
kerstin z5-6
nej men av de du nämner behöver endast Japansk Akleja, och dina klematis- sorter ,kyla för att gro -med de andra fröna händer inget förrän de får varmt.
Har du små möjligheter att driva dem såhär tidigt, kan de stå kvar ute till dess du tycker att tiden är inne -de dör inte av kylan
Storåtjejen
Tack för det svaret, Kerstin tongue.gif Då behöver jag inte bekymra mig, för det är just små möjligheter att driva dem inne som jag har. Det kommer att bli tillräckligt trångt med ettåringarna, vilka en del snart ska börja sås. laugh.gif
Om jag har förstått det hela rätt så kan de vara kvar ute tills de gror och hela tiden därefter. Jag behöver alltså inte ta in dem överhuvudtaget utan jag skolar om dem när de vuxit till sig lite, för senare utplantering på växtplatsen.
kerstin z5-6
jepp -men de behöver en hel del uppassning innan de går att plantera ut ..
Storåtjejen
Jag ska försöka leva upp till deras förväntningar rolleyes.gif Det är första gången jag vintersår så det ska bli väldigt spännande att se hur det går. wub.gif Men roligt är det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon