smajlizz
23-01-2006, 12:36
Nån som varit på Teneriffa förut och kanske har lite tips om sevärdheter el. annat?
Jag har inte varit på Teneriffa själv men om du tycker om att vandra så finns det tydligen fina möjligheter till det.
kerstin z5-6
23-01-2006, 12:55
Ja jag har tom bott där

.En trädgårdsupplevelse värd ett besök är Jardin botanico i Puerto de la Cruz, den stan är värd ett besök i sig -En fungerande småstad året runt -visserligen med hotell , men befolkad av andra än turister.
Norra sidan
Var ska du bo?
Farbror Blå
23-01-2006, 12:57
CITAT (smajlizz @ 23-01-2006, 12:36)
Nån som varit på Teneriffa förut och kanske har lite tips om sevärdheter el. annat?

På väg dit nu?? *avis*
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-01-2006, 13:02
Jag älskar Puerto de la Cruz. Visserligen en hel del år sedan jag har varit där men är mycket bättre än södra Teneriffa.
Klematis
23-01-2006, 13:09
Vi var på teneriffa för 2 år sedan. Vi trivdes jätte bra. Vi bodde mellan Los cristianos och americas. Det var inte så bra att bada i havet, väldigt grov sand. Vi var på Teide, vulkanen, Två olika djurparker som jag inte kommer ihåg vad de hette. De var bra båda två men den stora var såklart lite bättre. Vi åke bussresa från hotellet. Jag var väldigt glad att vi inte hyrde bil som jag ville när jag såg vägarna vi körde. Hoppas du får en trevlig resa
Lars-Olof Arvids
23-01-2006, 13:17
När vi skulle åka till Teneriffa med jobbet för några år sedan var jag först lite tveksam till detta massturistmål. Men vilken överraskning när jag kom dit! För en växtintresserad finns det hur mycket som helst att upptäcka. I stort sett allt som växer utanför de värsta turistområdena är endemiskt. Skaffa dig en bra flora! Sådana säljs faktiskt i en del vanliga "turistbutiker" där nere. Öns natur är oerhört varierande: Torrt och ökenartat i söder, fuktiga lagerskogar i norr, buskmarker med olika euphorbior, skogar av endemisk kanarietall uppemot Teide och ännu högre upp "kalfjäll" med massor av taklökar och annat spännannde för att nu bara nämna något. Missa inte att vandra i någon spännande ravin! Det finns flera att välja mellan, alla med häftiga bergsformationer och växtlighet som verkligen går utanpå det vanliga. Lycka till!
Olle
smajlizz
23-01-2006, 13:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2006, 12:55)
Ja jag har tom bott där

.En trädgårdsupplevelse värd ett besök är Jardin botanico i Puerto de la Cruz, den stan är värd ett besök i sig -En fungerande småstad året runt -visserligen med hotell , men befolkad av andra än turister.
Norra sidan
Var ska du bo?
Ska bo på västra sidan, los gigantes

åker om en månad ungefär..
smajlizz
23-01-2006, 13:26
Tack för alla bra tips!
kerstin z5-6
23-01-2006, 18:32
Fortfarande rätt lugnt o bra där nere även om en del hotell är lite stora
passa på och köp med lite fina växter hem i kruka - trädtaklöken den svarta tex -
Säljs ofta i vanliga affärer .
Hyr gärna bil och åk norrut -eller ta bussen mot huvudstaden eller Puerto
Björken
23-01-2006, 18:36
Var just i Los Gigantes för 5 år sedan, fick det i 50-årspresent av mina barn och sambo. En underbar vecka tillsammans med honom, barnen med respektive och de äldsta två barnbarnen. Vi kom dit på annandag jul och firade ett helt annorlunda nyår där, satt ute vid tolvslaget i den ljumma natten och såg fyrverkerier över hela staden.
Håller med de som säger att naturen är helt fantasktisk där, tvära kast. Åkte en dag med buss till Teide och där var det kallt och lite lätt snö och sedan vidare till en djurpark som jag glömt namnet på men jag tror att den kallades något åt Papegojparken för det var massvis med papegojer där, en hajtunnel och en härlig pingvinavdelning. Sanden var svart och lite grov, lava, så vi badade inte så mycket i havet utan det fick bli poolen vid hotellet i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.