|
kristerh
23-01-2006, 13:15
Det finns ju ofta en chans att köpa en xtra försäkring, vilket jag tycker är helt onödigt, efter garantitiden gäller ju hemförsäkringen, visserligen är det hög självrisk men reparationerna kan oxså bli dyra,
dessutom kan man om man betalar med vissa betal/kreditkort få en xtra försäkring gratis via kortutfärdaren i ett visst antal år efter det att garantin går ut, det kanske inte alla känner till,
så är det på seb kort iallafall, vet inte hur de andra bankernas kortutfärdare har det med försäkring.
men aldrig en xtra försäkring till mig iallafall, ibland har de skrivit på kvittot att "kunden vägrar xtra försäkring" Jag tror att elkedjorna lever ganska bra på alla fösäkringar, som luras på kunderna. Hur brukar ni göra? är det bara jag som är obstinat? krister
Klematis
23-01-2006, 13:18
Tar aldrig extra försäkring nu för tiden. Ibörjan kände man sig tvingad. I vissa fall blir de till och med sura när man säger nej. Tror att de har ganska bra bonus på att sälja dessa försäkringar.
Tar inte heller extra försäkring. Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen.
När säljare frågar om jag inte ska ha sån försäkring så brukar jag åberopa Konsumentskyddslagen och ibland får jag det fräna svaret "ja, det kan du ju alltid försöka med - du kan aldrig bevisa att det är fabrikationsfel". Jag brukar fråga om de säljer så dåliga produkter så att de förväntas gå sönder inom två år.
Biggan_
23-01-2006, 13:42
CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:39) Tar inte heller extra försäkring. Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen.
När säljare frågar om jag inte ska ha sån försäkring så brukar jag åberopa Konsumentskyddslagen och ibland får jag det fräna svaret "ja, det kan du ju alltid försöka med - du kan aldrig bevisa att det är fabrikationsfel". Jag brukar fråga om de säljer så dåliga produkter så att de förväntas gå sönder inom två år.
Det brukar räcka med "Nej tack" för det mesta, försöker de envisas lyssnar jag en liten stund för artighetens skull och tackar sedan nej en gång till, och så är det med det.
Man vill ju inte stöta sig med dem om det mot förmodan skulle hända något, då är det ju lite deras goda vilja också som gäller om man ska få sin rätt igenom med minsta möjliga bråk.
Min man köpte ett ganska dyrt Helly Hansen-ställ som skulle vara både vattentätt och vindtätt. En dag när han kom hem från jobbet och hade cyklat i regn så var han dyblöt inpå bara kroppen. Han reklamerade jackan och den skickades till Helly Hansen för test. Nu har vi fått beskedet att det inte är något fel på jackan. Det finns tydligen gränser för HUR mycket vatten de tål. Varför står inte det i så fall när man köper den? Där bara görs reklam med stora bokstäver VATTENtät. Detta har ju inget med försäkring att göra men dåliga produkter!
CITAT (LadyG @ 23-01-2006, 13:44) Det brukar räcka med "Nej tack" för det mesta, försöker de envisas lyssnar jag en liten stund för artighetens skull och tackar sedan nej en gång till, och så är det med det.
Man vill ju inte stöta sig med dem om det mot förmodan skulle hända något, då är det ju lite deras goda vilja också som gäller om man ska få sin rätt igenom med minsta möjliga bråk. Precis, så gör jag med.  "Förr i tiden", för länge sen - när jag var ung och inte var lika upplyst och medveten som jag är idag  så gick jag på det där med extraförsäkring - ett par gånger - men inte numera!
Lady Hamilton
23-01-2006, 15:20
Även jag har slutat med att ta försäkring. Men iofs köper jag bara "billigare" grejer på stormarknader. De dyrare varorna köper jag på orten. Visst blir det någon 1000-lapp dyrare men då får jag grejerna inburna och moterade. Sedan vid ev. problem behöver jag bara ringa så kommer de och fixar felet. Och eftersom "alla känner alla" vet de när grejerna är köpta och man slipper hålla på med kvitton o ev. garantisedlar. För mig är det aldrig några problem eller "tjafs" Förutom att "de" för 3 årsedan sa ifrån att laga min 18år gamla läckande tvättmaskin för 3:e gg. De påstod att "övriga byn" bytt sina tv.maskiner för flera år sedan. Så de sa att gällde det tvättmaskin så kom de bara om de fick "bära in en NY!" I år har de fått gjort det!
*Felix matte*
23-01-2006, 15:30
Vi köpte tvättmaskin 2002 och torktumlare 2003 i Elonbutik. På köpet fick vi försäkring som gäller 6 år från köpedatum. Försäkringen gäller vid maskinskada och ersätter med ny maskin utan hänsyn till värdeminskning och ingen självrisk.
ninnisky
23-01-2006, 15:30
Vi brukar inte ta försäkringar - men har också varit förskonade från haverier på vitvaror hittills. Jo, förresten min mangel börjar gå lite knackigt så jag ska nog köpa en ny efter 30 år
pisanggoreng
23-01-2006, 15:37
Säljare på OnOff, Siba m.fl. har visst provision på dessa extraförsäkringar, och därför är det ibland svårt att komma ut ur butiken utan en dylik. Jag har dock lärt mig att tacka nej, artigt men bestämt... Grejorna är ju som sagt försäkrade ändå.
Lady Hamilton
23-01-2006, 15:41
CITAT (Felix matte @ 23-01-2006, 15:30) ..På köpet fick vi försäkring som gäller 6 år från köpedatum. Försäkringen gäller vid maskinskada och ersätter med ny maskin utan hänsyn till värdeminskning och ingen självrisk.  Min nya tvättmaskin har 7års MOTOR-skade garanti. I klartext innebär det att om själva maskin motorn går sönder får jag ny MOTOR gratis men jag får själv bekosta insättningen/monteringen. Så sa "min" tvätt kille
*Felix matte*
23-01-2006, 15:47
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 15:41) CITAT (Felix matte @ 23-01-2006, 15:30) ..På köpet fick vi försäkring som gäller 6 år från köpedatum. Försäkringen gäller vid maskinskada och ersätter med ny maskin utan hänsyn till värdeminskning och ingen självrisk.  Min nya tvättmaskin har 7års MOTOR-skade garanti. I klartext innebär det att om själva maskin motorn går sönder får jag ny MOTOR gratis men jag får själv bekosta insättningen/monteringen. Så sa "min" tvätt kille  Då hade vi tur som fick bra försäkring på köpet.
Lady Hamilton
23-01-2006, 15:49
mmm.....tänkte bara så inte din försäljare "glömde" nämna någon liten detalj.
*Felix matte*
23-01-2006, 16:07
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 15:49) mmm.....tänkte bara så inte din försäljare "glömde" nämna någon liten detalj. :unsure: Jag brukar aldrig lita på muntliga löften när det gäller affärer... så här står det på min
kristerh
23-01-2006, 16:11
Som jag fattar det betalar de självrisk samt ev värdeminskning om maskinen inte går att reparera, hemförsäkringen betalar resten krister
*Felix matte*
23-01-2006, 16:18
Det stämmer att jag först ska kontakta mitt försäkringsbolag, men...om maskinen är t.ex 5,5 år och havererar så ger ju inte min hemförsäkring många kronor för den. Då är den här försäkringen garant för att jag får den repad eller en helt ny.
Lady Hamilton
23-01-2006, 16:27
 Ordning och reda! Du är fantastisk  Du får inte tro att jag menade något illa med mitt inlägg....... ville bara göra dig uppmärksam, men det var onödigt inser jag nu.......
*Felix matte*
23-01-2006, 16:31
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 16:27)  Ordning och reda! Du är fantastisk  Du får inte tro att jag menade något illa med mitt inlägg....... ville bara göra dig uppmärksam, men det var onödigt inser jag nu....... Nej men inte tror jag nåt sånt heller har lärt mej av föräldrarna att man ska hålla ordning och reda på alla papper
fruberglund
23-01-2006, 19:33
CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:39) Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen. Kan upplysa om att det numera är 3 år! Köper aldrig till extra försäkring. Såna saker är så billiga nu för tiden så man kan likaväl köpa nytt när det går sönder
Jag vet inte vad jag är för slags konsument, men jag har aldrig ens hört talas om tilläggsförsäkringar  ! Betalar man varje år eller är det en engångsavgift? CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:48) Min man köpte ett ganska dyrt Helly Hansen-ställ som skulle vara både vattentätt och vindtätt. En dag när han kom hem från jobbet och hade cyklat i regn så var han dyblöt inpå bara kroppen.
Han reklamerade jackan och den skickades till Helly Hansen för test. Nu har vi fått beskedet att det inte är något fel på jackan. Det finns tydligen gränser för HUR mycket vatten de tål. Varför står inte det i så fall när man köper den? Där bara görs reklam med stora bokstäver VATTENtät. Åh, vad irriterande Rossi! Men faktum är att ALLA mina HellyHansen-ställ har pajat på samma sätt. Jag trodde att det var åldern, att plaggen blivit åldrade på något sätt. Hade ingen aning om att de inte skulle klara mycket regn! Hemskt kul att stå där mitt i skogen eller på tältsemestern och upptäcka att man är dyngsyr ända in  .
Jag köpte en kamera med en "allt"-försäkring som skulle täcka"allt". försäkringen gällde i 3 år o kostade ca 1000 kr. Kameran gick sönder. Jag lämnade in den. Hör o häpna när dom påstod att gå på försäkring, ej garanti, o det medförde ju då extrautgift för självrisk för mig.
Sedan ansågs kameran vara oreparerbar o jag kunde välja mellan att få en ny kamera eller pengarna tillbaka, (detta gick på garantin).
Då kom nästa överraskning; Försäkringen som ju var på 3 år, gick ej att föra över på nya kameran. För att göra en lång historia kort så sade jag åt butiken att ge mig tillbaka alla pengar o jag skulle ej besvära dom någonsin mera i hela mitt resterande liv o då fick jag till slut alla pengar... Företagen som är mästare på att få in pengar och att ge undanflykter heter OnOff och Solid.
Klematis
23-01-2006, 20:58
Visst är det konstigt att det är så lätt när man ska betala och så omöjligt när man ska ha ut något.
Jag har alltid unddrt hur det fungerar med hemförsäkringen när hushållsartiklarna går sönnder. Har man rätt att få ut något när en tvättmaskin går sönder? I julas gick vår varmvattenberedare sönder. Kostnad 7500 kr för en ny + arbete. Skulle jag kunna få ut något tro?
CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:39) Tar inte heller extra försäkring. Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen.
När säljare frågar om jag inte ska ha sån försäkring så brukar jag åberopa Konsumentskyddslagen och ibland får jag det fräna svaret "ja, det kan du ju alltid försöka med - du kan aldrig bevisa att det är fabrikationsfel". Jag brukar fråga om de säljer så dåliga produkter så att de förväntas gå sönder inom två år. Numera är det 3 år.  - hoppsan, så att Fru Berglund redan talat om det. Det är säljaren som anses vara expert och därför blir det också säljaren som måste bevisa att det inte är ett fabrikationsfel. Och, precis som Rossi säger, det lär de inte komma undan med eftersom en kapitalvara förväntas hålla mer än i 2 år.
AndreasBlomquist
23-01-2006, 23:14
CITAT (olgak @ 23-01-2006, 20:22) Jag vet inte vad jag är för slags konsument, men jag har aldrig ens hört talas om tilläggsförsäkringar :lol: ! Betalar man varje år eller är det en engångsavgift? CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:48) Min man köpte ett ganska dyrt Helly Hansen-ställ som skulle vara både vattentätt och vindtätt. En dag när han kom hem från jobbet och hade cyklat i regn så var han dyblöt inpå bara kroppen.
Han reklamerade jackan och den skickades till Helly Hansen för test. Nu har vi fått beskedet att det inte är något fel på jackan. Det finns tydligen gränser för HUR mycket vatten de tål. Varför står inte det i så fall när man köper den? Där bara görs reklam med stora bokstäver VATTENtät. Åh, vad irriterande Rossi! Men faktum är att ALLA mina HellyHansen-ställ har pajat på samma sätt. Jag trodde att det var åldern, att plaggen blivit åldrade på något sätt. Hade ingen aning om att de inte skulle klara mycket regn! Hemskt kul att stå där mitt i skogen eller på tältsemestern och upptäcka att man är dyngsyr ända in  . GoreTex-kläder är inte helt vattentäta som folk oftast tror. Membranet som sitter i kläderna är ju fyllt av små små hål som gör att vattendroppar på utsidan inte tränger igenom men det låter vattenånga från kroppen sippra ut. En sak som är väldigt viktigt som oftast inte nämns av säljaren är att det är otroligt viktigt att tvätta plagget ofta (skit sätter igen membranet). Man ska inte heller använda vanligt tvättmedel, eller sköljmedel utan ett techwash, typ Nikwax som är speciellt anpassat för GoreTex-kläder. Inget sköljmedel! Efter avslutad tvättning så kommer nästan den viktigaste saken, nämligen att direkt spraya på impregneringsmedel och sedan kasta in jackan i tumlaren eller torkskåpet på väldigt låg värme (35-40 grader) under en dryg timme för att aktivera membranet igen. Personligen skulle jag aldrig sätta på mig en Helly Hansen jacka eller något annat plagg från dem. Jag har 2 olika märken på mina GoreTex och det är Arc'Teryx och Mountain HardWear. Båda är lite dyrare än Helly Hansen men man vinner i kvalitet och livsläng och även i design. Livslängden på en jacka om man använder den dagligen och tvättar som man ska är väl kanske 3 år. Tvättar du inte rätt och tillräckligt ofta mixat med ingen impregnering och återaktivering av membranet så ger jag jackan max 1 år innan den börjar läcka. På ursprungsfrågan om extra försäkring så skulle jag aldrig betala för en sådan.
*Felix matte*
23-01-2006, 23:16
Tänk så rörande överens vi alla är ang att betala för extra försäkring
Tack Andreas för din utförliga beskrivning. Sån info får man inte när man handlar hos de stora Sportkedjorna. (Ingen nämnd ingen glömd.)
Däremot har jag handlat lite kläder i friluftsbutiker, bl.a. handlade jag en varm ganska dyr Fjällräven-jacka i en sån butik i vintras och där fick jag mycket mer info både av säljaren och av Fjällräven själva i form av utförliga instruktioner som följde med jackan.
Hannele
24-01-2006, 09:39
På min digitalkamera betalade jag 700 kr för 3 års extraförsäkring och jag behövde den. Nu är min gamla antika digitalkamera trött igen och fotoaffären säger, att det kostar 900 kr bara att skicka iväg kameran till undersökning till huvudstaden, därutöver kommer undersökning, lagning och annat! För den pengen får jag en ny bra kamera.
CITAT (Hannele @ 24-01-2006, 09:39) På min digitalkamera betalade jag 700 kr för 3 års extraförsäkring och jag behövde den. Nu är min gamla antika digitalkamera trött igen och fotoaffären säger, att det kostar 900 kr bara att skicka iväg kameran till undersökning till huvudstaden, därutöver kommer undersökning, lagning och annat! För den pengen får jag en ny bra kamera. Men det borde ju täckas av Konsumentköpslagen, eller? Om kameran är slö inom tre år så är det ju något fabrikationsfel på den. Om det är du själv som har orsakat att den är slö så borde det väl inte tackas av extraförsäkringen heller eller ingick drulleförsäkring i den?
kristerh
24-01-2006, 11:13
CITAT (Klematis @ 23-01-2006, 20:58) Jag har alltid unddrt hur det fungerar med hemförsäkringen när hushållsartiklarna går sönnder. Har man rätt att få ut något när en tvättmaskin går sönder? I julas gick vår varmvattenberedare sönder. Kostnad 7500 kr för en ny + arbete. Skulle jag kunna få ut något tro? Du får tillb på hemförsäkringen, med avdrag för ålder, ibland är maskinerna så gamla att man inte får någon återbetalning, men kolla med ditt försäkringsbolag. krister
CITAT (kristerh @ 24-01-2006, 11:13) CITAT (Klematis @ 23-01-2006, 20:58) Jag har alltid unddrt hur det fungerar med hemförsäkringen när hushållsartiklarna går sönnder. Har man rätt att få ut något när en tvättmaskin går sönder? I julas gick vår varmvattenberedare sönder. Kostnad 7500 kr för en ny + arbete. Skulle jag kunna få ut något tro? Du får tillb på hemförsäkringen, med avdrag för ålder, ibland är maskinerna så gamla att man inte får någon återbetalning, men kolla med ditt försäkringsbolag. krister Och ersättningen sjunker väldigt snabbt ....
kristerh
24-01-2006, 11:29
CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 11:26) Och ersättningen sjunker väldigt snabbt .... Jo det stämmer, de går efter beräknad livslängd  på varan, ibland lönar det sig inte att kontakta försäkringsbolaget krister
CITAT (kristerh @ 24-01-2006, 11:29) CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 11:26) Och ersättningen sjunker väldigt snabbt .... Jo det stämmer, de går efter beräknad livslängd  på varan, ibland lönar det sig inte att kontakta försäkringsbolaget krister Ja, och självrisk blir det också. I våras när jag hade haft min nya digitalkamera bara en månad så tappade jag den i marken. Eftersom den var så ny som den var så fick jag en ny digitalkamera men fick betala 1000 kronor i självrisk. Det var en himla tur i oturen att jag inte tappade vår digitala systemkamera i marken. Den var ett år gammal och kostade 11.000 kronor och eftersom den var så pass gammal så hade vi i princip inte fått ut något alls. Jag minns när jag ringde till min man och sa: "Jag har tappat kameran i golvet - den har gått sönder." Hans svar kom snabbt som en reptil: "Vilken kamera var det?"
Hannele
24-01-2006, 11:46
CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 10:00) CITAT (Hannele @ 24-01-2006, 09:39) På min digitalkamera betalade jag 700 kr för 3 års extraförsäkring och jag behövde den.
Nu är min gamla antika digitalkamera trött igen och fotoaffären säger, att det kostar 900 kr bara att skicka iväg kameran till undersökning till huvudstaden, därutöver kommer undersökning, lagning och annat! :wacko: För den pengen får jag en ny bra kamera. Men det borde ju täckas av Konsumentköpslagen, eller? Om kameran är slö inom tre år så är det ju något fabrikationsfel på den. Om det är du själv som har orsakat att den är slö så borde det väl inte tackas av extraförsäkringen heller eller ingick drulleförsäkring i den? Det får jag reda på, om jag betalar minst 900 kr för att de ska skicka kameran till kameradoktorn. Nu är kameran fem år, den första lagningen gick på försäkringen, tack vare att jag hade varit försiktig; inte tappat kameran eller utsatt den för fukt.
Klematis
24-01-2006, 12:04
Varmvattenberadaren är från 1978= troligen inget värde alls!!?? Men ett samtal kan man ju ringa till försäkringsbolaget.
kristerh
24-01-2006, 12:14
CITAT (Klematis @ 24-01-2006, 12:04) Varmvattenberadaren är från 1978= troligen inget värde alls!!?? Men ett samtal kan man ju ringa till försäkringsbolaget. då blir det nog inget  har för mig att de räknar en värmepannas livslängd till 20 år, och då har nog en varmvattenberedare säkert bara hälften krister
Klematis
25-01-2006, 13:26
Helt säker är det så. saker kan juinte hålla hur länge som helst.
Hannele
28-02-2006, 16:10
Denna gång är jag glad att vi köpte försäkring, för diskmaskinen började strejka efter 2 år och 5 dagar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|