Therese.3z
Nu har jag vart hos min svärmor och skördat lite Klematis-frön från hennes gård. De har hängt ute hela vintern, och nu har jag tagit in dem och torkat dem (sedan i fredags, så de har varit inomhus i 3 dygn nu).
Hur gör jag nu? Är det bara att plantera i såjord genast och sedan vänta på småplantorna?
Fenja
Här står det lite om hur man gör.
Mvh
Fenja
gunnelö
Hej
Jag hänger på din fråga. (Ledsen att jag inte har något svar att komma med). Jag köpte sorten Korean Beauty från Odla men har aldrig sått klematis förut. På baksidan av påsen står inget om köldbehandling. Betyder det att det inte ska vara det eller ska fröna förvaras kallt en period före sådd? Hur kan man veta hur olika sorters klematis ska behandlas? Finns det någon lathund någonstans? Jag blev tyvärr inte så mycket klokare av din länk Fenja.

Gunnel Ö
kerstin z5-6
hej hej smile.gif
Clematis behöver oft en köldperiod för att gro-det betyder att du sår i såjord och ställer ut sådden efter 24 timmar -för 5-6v utevistelse -sen gror de snält inne om du tar in dem , gätna i + 20 och lyrrör förstås -de kan ta tid på sej att gro så ge inte upp för tidigt
De flesta gror dock snält efter denna beh -inom några v
Vill du de ska gro först i vår -sår du och väntar på våren -dvs lämnar krukorna kvar ute smile.gif

Vid omskolning -gillar de höga smala krukor med grusblandad näringsrik jord smile.gif
Lycka till
K
gunnelö
Tack Kerstin!
Du menar att man kan behandla olika klematis på samma sätt? Det låter ju bra. Ska bli spännande att prova.
Gunnel
kerstin z5-6
ja -de flesta gror efter köld -och de som ev inte gör det -tar ingen skada smile.gif
har precis fått grodd på mina se min tråd "Grott"
Fenja
CITAT (gunnelö @ 23-01-2006, 17:33)
Jag blev tyvärr inte så mycket klokare av din länk Fenja.

Gunnel Ö

Så tråkigt då, för så vitt jag kan se finns ungefär samma svar där, som Kerstin ger dig nu...

Till exempel Christers:
Jag skulle vänta tills det blivit vinter ute. Många av dem måste ha kyla för att gro(fast det finns varmgroende också, men de brukar inte ta skada av köldbehandling). Så spara fröerna svalt, mörkt och torrt till i vinter någon gång. Då sår du dem och ställer ut krukorna på en skuggig plats.
Christer.

Mvh
Fenja
Ophelia
Jag har höstsått och sedan väntat till våren eller våren därefter. Viktigt att clematissådder aldrig får torka ut.

Jag har testat clematis tangutica, viticella och alpina.
gunnelö
Fenja

Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Läste slarvigt gjorde jag kanske också. Det var absolut inte menat att vara negativ. Vad jag inte riktigt förstod först var om man skulle behandla olika klematissorter på olika sätt och vilka som i så fall skulle behandlas si eller så. Nu har det klarnat betydligt efter era svar. Jag är MYCKET tacksam för de svar man får här och jag lär mig hela tiden. biggrin.gif

Vänliga hälsningar!

Gunnel
kerstin z5-6
Det är trevligt med frågor -och att be om förtydligande är självklart
-Fenjas länk var bra såg jag :)men första gången undrar man om både det ena o det andra smile.gif
Eva 33c
Ett litet tillägg bara till Clematissådd. Clematis tangutica har jag sått flera gånger utan köldperiod. Är man tidig med sådden kan den faktiskt blomma redan första året och man kan ha den som "krukväxt" under sommaren. Om man nu tycker det vore kul tongue.gif
Annars tar som sagt varmgroende perennfrön inte någon skada av en köldperiod heller. rolleyes.gif

(Clematis tangutica=Gullklematis)
kerstin z5-6
ja gullklematis går bra utan kyla smile.gif
Therese.3z
..så, det spelar ingen roll att fröna jag tog in redan haft en köldperiod (eftersom de varit ute hela vintern?), jag bör ändå ställa ut dem på balkongen när jag planterat dem?
kerstin z5-6
nej -de måste kylas i såjord i krukan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon