Therese.3z
Nu har jag vart hos min svrmor och skrdat lite Klematis-frn frn hennes grd. De har hngt ute hela vintern, och nu har jag tagit in dem och torkat dem (sedan i fredags, s de har varit inomhus i 3 dygn nu).
Hur gr jag nu? r det bara att plantera i sjord genast och sedan vnta p smplantorna?
Fenja
Hr str det lite om hur man gr.
Mvh
Fenja
gunnel
Hej
Jag hnger p din frga. (Ledsen att jag inte har ngot svar att komma med). Jag kpte sorten Korean Beauty frn Odla men har aldrig stt klematis frut. P baksidan av psen str inget om kldbehandling. Betyder det att det inte ska vara det eller ska frna frvaras kallt en period fre sdd? Hur kan man veta hur olika sorters klematis ska behandlas? Finns det ngon lathund ngonstans? Jag blev tyvrr inte s mycket klokare av din lnk Fenja.

Gunnel
kerstin z5-6
hej hej smile.gif
Clematis behver oft en kldperiod fr att gro-det betyder att du sr i sjord och stller ut sdden efter 24 timmar -fr 5-6v utevistelse -sen gror de snlt inne om du tar in dem , gtna i + 20 och lyrrr frsts -de kan ta tid p sej att gro s ge inte upp fr tidigt
De flesta gror dock snlt efter denna beh -inom ngra v
Vill du de ska gro frst i vr -sr du och vntar p vren -dvs lmnar krukorna kvar ute smile.gif

Vid omskolning -gillar de hga smala krukor med grusblandad nringsrik jord smile.gif
Lycka till
K
gunnel
Tack Kerstin!
Du menar att man kan behandla olika klematis p samma stt? Det lter ju bra. Ska bli spnnande att prova.
Gunnel
kerstin z5-6
ja -de flesta gror efter kld -och de som ev inte gr det -tar ingen skada smile.gif
har precis ftt grodd p mina se min trd "Grott"
Fenja
CITAT (gunnel @ 23-01-2006, 17:33)
Jag blev tyvrr inte s mycket klokare av din lnk Fenja.

Gunnel

S trkigt d, fr s vitt jag kan se finns ungefr samma svar dr, som Kerstin ger dig nu...

Till exempel Christers:
Jag skulle vnta tills det blivit vinter ute. Mnga av dem mste ha kyla fr att gro(fast det finns varmgroende ocks, men de brukar inte ta skada av kldbehandling). S spara frerna svalt, mrkt och torrt till i vinter ngon gng. D sr du dem och stller ut krukorna p en skuggig plats.
Christer.

Mvh
Fenja
Ophelia
Jag har hststt och sedan vntat till vren eller vren drefter. Viktigt att clematissdder aldrig fr torka ut.

Jag har testat clematis tangutica, viticella och alpina.
gunnel
Fenja

Frlt om jag uttryckte mig klumpigt. Lste slarvigt gjorde jag kanske ocks. Det var absolut inte menat att vara negativ. Vad jag inte riktigt frstod frst var om man skulle behandla olika klematissorter p olika stt och vilka som i s fall skulle behandlas si eller s. Nu har det klarnat betydligt efter era svar. Jag r MYCKET tacksam fr de svar man fr hr och jag lr mig hela tiden. biggrin.gif

Vnliga hlsningar!

Gunnel
kerstin z5-6
Det r trevligt med frgor -och att be om frtydligande r sjlvklart
-Fenjas lnk var bra sg jag :)men frsta gngen undrar man om bde det ena o det andra smile.gif
Eva 33c
Ett litet tillgg bara till Clematissdd. Clematis tangutica har jag stt flera gnger utan kldperiod. r man tidig med sdden kan den faktiskt blomma redan frsta ret och man kan ha den som "krukvxt" under sommaren. Om man nu tycker det vore kul tongue.gif
Annars tar som sagt varmgroende perennfrn inte ngon skada av en kldperiod heller. rolleyes.gif

(Clematis tangutica=Gullklematis)
kerstin z5-6
ja gullklematis gr bra utan kyla smile.gif
Therese.3z
..s, det spelar ingen roll att frna jag tog in redan haft en kldperiod (eftersom de varit ute hela vintern?), jag br nd stlla ut dem p balkongen nr jag planterat dem?
kerstin z5-6
nej -de mste kylas i sjord i krukan smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon