Full version: Ärtor bönor
åsgård
Hade tänkt att sätta några ärtor och eller bönor i växthuset i år. Är dock litet osäker på vad man kan ha. Tänkte att använda några av mina 20l hinkar till detta.

Vad säger expertisen tro??
MVH Kenneth
KURT
Många ärtor och bönor brukar ju ta ganska stor plats, så därför kan de vara mindre lämpliga, åtminstonde i mindre växthus. Dessutom klarar sig de flesta ärtor och bönor mycket bra på friland i vårt klimat. Däremot kan man ju utnyttja växthuset för att förgro ärtor och bönor (de vill ha det ganska varmt i jorden).

Sommartid är det bättre att odla mera exotiska växter i växthuset, tomater, chili, aubergine, gurka, paprika etc.
åsgård
Nja, hade ju bara tänkt att ha några enstaka plantor i växthuset, i tillägg till mina "exotiska" plantor.

MVH/Kenneth
Katti med torpet
Hjälmböna är visst väldigt värmekrävande och lämplig för växthus. Jag köpte frö på Weibulls men Impecta lär också ha.
Gröna blad men mörkröda nerver och grenar. Blommor och baljor är läckert intensivt ceris. Urtjusig på alla bilder jag har sett. Kan bli upp till 3 meter men 1 meter är visst vanligare så den borde du få plats med.

Skidan är ätbar men bönan giftig om den inte kokas. I Sverige odlas den nog främst som prydnad eftersom bönorna sällan hinner utvecklas utomhus.

Lär ha stått lite om den i Allt om Trädgård för ett tag sedan...
åsgård
CITAT (Katti med torpet @ 30-01-2006, 16:51)
Hjälmböna är visst väldigt värmekrävande och lämplig för växthus. Jag köpte frö på Weibulls men Impecta lär också ha.
Gröna blad men mörkröda nerver och grenar. Blommor och baljor är läckert intensivt ceris. Urtjusig på alla bilder jag har sett. Kan bli upp till 3 meter men 1 meter är visst vanligare så den borde du få plats med.

Låter intressant, kan vara kul med litet prydnad med. Får kolla det där med giftigheten
Kenneth
Anna Maria
Hej!
Förutom hjälmbönan (jättevacker!) så brukar jag ha sparrisböna - långa smala bönor, goda att äta kokta med smör och skorpsmulor... De behöver mycket värme och lång odlingssäsong så ett växthus är bra. De tar inte så mycket plats heller, växer bara på höjden. Finns hos Runåbergs och Impecta bl a.

Maria utanför Enköping
bikiv
CITAT (KURT @ 24-01-2006, 10:01)
Många ärtor och bönor brukar ju ta ganska stor plats, så därför kan de vara mindre lämpliga, åtminstonde i mindre växthus.

Ja, detta kan jag verkligen skriva under på! I slutet på juli höll mina störskärbönor på att helt ta över växthuset, det blev jättetätt och började mögla. Trots att det var massvis med små bönor och hur mycket blom som helst blev jag tvungen att riva ner alltihop. Men så hade jag sått en hel påse också!!!
I år kanske tänker jag nog "sätta igång" bönorna i växthuset, men, sen åker dom ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon