Full version: mossa i jorden
lissa
Hej igen ...Nu har jag en fråga om mossor. Saken är att en väninna gav mig en påse med mossa som hon hade haft i en juldekoration..jag trodde först att det var vitmossa som jag ville ha till att blanda ut jorden med och även sätta sticklingar, men sen såg jag i en tråd här att det var vanlig mossa(husmossa förmodligen) och nu undrar jag om den går att använda till groning och utblandning i jord på samma sätt som vitmossan ???
Blir väldigt glad om ni kan hjälpa mig med det här. Jag har försökt sätta lite på ett fat för att ha den som växt, men det var en himla massa jag fick och tycker att det vore hemskt om jag ska behöva kasta bort den sad.gif Tack på förhand smile.gif
Alexander-VG-zon3
tror inte det har samma efikt men är inte säker smile.gif smile.gif
lissa
Tack för svaret Flaxss...synd att du inte vet säkert...Du vet inte något annat sätt att använda mossan ??? Tycker det vore hemskt att kasta den, visserligen tar jag den till ett återvinnings centrum..men ändå. smile.gif smile.gif
Fenja
Jag tror att du kan smula ner den och dryga ut och använda som såjord i alla fall... Men blanda ut vanlig krukväxtjord i så fall inte såjord alltså, du kan tillsätta lite sand med.
Mvh
Fenja
lissa
Hej Fenja...Bäst att lägga på tork då, för den måste väl vara torr för att blanda ut i jorden..jag trodde jag hade fått ett perfekt medel att sätta sticklingar i och kanske eventuellt grogrund och dräneringsmedel...använder för det mesta sand eller/och cocos torv nu.
Tack för hjälpen.... smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
annars kan du ju lägga den i krukor som dekoration smile.gif smile.gif
Ophelia
CITAT (flaxss @ 24-01-2006, 12:07)
annars kan du ju lägga den i krukor som dekoration smile.gif smile.gif

Precis vad jag tänkte. Göra en snygg mosskruka eller lägga den i under blommor smile.gif smile.gif
Fenja
Jag kom just på: En del av julmossan är behandlad med något som gör att den inte torkar, om den är det kanske du inte ska använda den i såjorden. Det kan ju vara något som växterna inte tål.... för säkerhets skull.
Mvh
Fenja
lissa
Tack alla för era svar Det låter bra..det där med att lägga mossan i krukorna menar jag...men kan inte blommorna fara illa???Torka ut, eller håller den kvar fukten? för det skulle jag behöva...
Fenja, mossan är inte köpt, en väninna har en bit skog ute på landet och den kommer därifrån smile.gif
Piccante
Alla mossor har mer eller mindre vattenhållande förmåga även om vitmossor Sphagnum kan suga upp mest. Jag tror du kan använda vilken mossa som helst i jord. Nackdelen med vitmossor är att de försurar sin omgivning så vanlig mossa borde nästan vara bättre. Men det är nog en marginell skillnad iof.

"Vitmossa" som man köper i jultid brukar vara behandlad med flamskyddsmedel tror jag, men å andra sidan så är det ingen mossa utan oftast fönsterlav. Det är nog ingen större hit att blanda det i såjorden.
lissa
Tack för ditt svar Leocarpus, har inte varit inne i forumet på ett par dagar, och därför har jag inte svarat tidigare. Låter jättebra att jag kan använda en del av mossan även till att blanda upp jorden. Hitintills har jag bra lagt den på en gummifikus som jag har inomhus, och det märks att ytan behåller fuktigheten på ett bra sätt. Tyckte det var bäst att kolla på en växt innan jag lägger den på resten...Nu har det ju gått några dagar, så en del av mossan har ju torkat lite, och den ska jag blanda i jorden..Tack igen biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon