Full version: olivsaker
Alexander-VG-zon3
hej
från mitt olivträd har där varit frukter som nu i sin vintervila har blvit svarta å mogna går det att palntera kärnan eller vad det är i frukten
och hur gör man har väl några frukter 27 räknade jag till smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
Grattis till så många oliv-frukter! smile.gif
Visst kan du plantera fröna, men i så fall blir det nog dina barnbarn som får glädje av ev. olivträd laugh.gif Har hört att det kan ta upp till 50 år innan ett frö blir till ett blommande träd som börjar ge frukt.
Men det kan ju vara kul att pröva smile.gif

Planterings tips:
Sätt ett riktigt moget frö 2 cm djupt i kruka med så jord, spetsen på fröet skall peka uppåt. Håll fuktigt. Det kan ta mellan 2 v-3 månader innan det gror. När plantan är ca 1 dm hög är det dax att skola om till större kruka. I den kan du använda krukväxtjord blandat med marmor-kross.
smile.gif

Äta egna oliver:
Skölj oliverna,
skär 3-4 längsgående snitt med vass kniv.
Lägg oliverna i en burk fylld med kallt vatten (oliverna skall ligga under vatten)
Förvara burken mörkt o svalt
Byt vatten morgon o kväll i 3 dagar.
Gör sedan en saltlag av 100g salt /1 l vatten
Koka lagen till saltet löst sig, låt lagen svalna, häll den sedan över oliverna.
Låt oliverna ligga i lagen i 1-2 månader.
När du sedan skall äta dem, skölj dem o lägg dem i en ny burk som du fyller på med lite vinäger och olja, tillsätt gärna lite kryddor om du vill.
Efter en vecka i kylskåp är de ätklara.

laugh.gif Blir du hungrigare tidigare kan du köpa färdiga oliver på affären
Alexander-VG-zon3
japp det går med det att köpa som i da köpte jag ett olivbröd å åt jätte gott va det smile.gif tongue.gif biggrin.gif oki så om jag palntera några så får se vad som händer om 50 år smile.gif smile.gif men ska prova å plantera alla å vänta å vänta sen kan jag ge bort den tomma krukan till mina barn sen så får dom små plantor biggrin.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
har tvättat dom noga och ska plantera dom å vänta å se vad somhänder smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Då kanske vi hörs om 2 veckor-3 månader!
Anna Maria
Hej!
Jag sådde köpta olivfrön (Impecta) för 4 år sen. Nu är mitt olivträd ca 40 cm högt och jättefint, fast det är små gröna blad och inte silvriga (nån som vet vilka frön man skaffa för att få silvriga blad?) Inga blommor än förstås, det tar väl 46 år till då...

maria utanför enköping
tulle
Först vill jag säga att det är bara en myt att det tar 50 år innan ett olivträd blommar och ger frukt.
Sedan ett tips ang sådd av kärnor. Av erfarenhet tycker jag att det lättaste är att sticka ner kärnan hos någon annan växt. Det är riktigt att den tar lång tid för att gro och då är det ingen risk utan att den får jämn vattning under grotiden. När den väl grott är det ingen svårighet att ta bort det från "fostermoderkrukan" och plantera den för sig själv.
Du kan också sticklingföröka olivträdet om du vill.
Hälsn
tulle
Lady Hamilton
CITAT (tulle @ 24-01-2006, 14:57)
......Först vill jag säga att det är bara en myt att det tar 50 år innan ett olivträd blommar och ger frukt.....

smile.gif Intressant, kan du utveckla det mera? Har du egen erfarenhet? Eller var har du fått dina uppgifter i från? Eftersom jag inte har prövat själv utan endast går på uppgifter som jag läst och hört, vore det kul att veta.
Alexander-VG-zon3
oki tänkte palntera i kväll skaffa jord och sånt nu på maxi .bler det samma frukt som dom kom i från smile.gif smile.gif
Susanna
Hamilton, jag är inte Tulle men svarar i alla fall tongue.gif

Jag har ett olivträd som är cirka 8-10 år gammalt, det blommade i år och satte två små oliver.

Myten tror jag kan hänga ihop med att det kan ta lång tid innan man får ett riktigt stor skörd. Och då är ju trädet med andra ord inte "lönsamt" för olivodlaren förrän efter ganska många år.
Lady Hamilton
smile.gif Vad kul! Sådde du ett frö och har fick till ett litet träd?
Du är den förste söm jag har hört talas om, men som många säger............
här på Odla lär man sig något nytt varje dag laugh.gif
tulle
Jag har ett olivträd som jag köpte för ca 10 år sedan och då hade det väl ett par år på nacken. Som mest har det väl haft ca 5o oliver på samma gång, men jag har aldrig hunnit prova att lägga in dem för koltrasten är snabbare än mig. Bild från år 2003 finns i mitt fotoalbum under trädgård.
Men jag har sått kärnor av det och jag har även tagit sticklingar från Spanien med hem som jag rotat.
Hälsn
tulle
Lady Hamilton
Ja du har ett väldigt fint träd wub.gif
Mitt som jag köpte för ett par år sedan är inte lika stort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon