|
Elisabeth P
23-01-2006, 20:52
Hej!
Jag har surfat runt en del nu, men fortfarande inte hittat någon sida där man kan söka på en exakt växt och få fram information om bl. a. hur stor den blir, behov av skugga/sol etc. Ja ni vet ungefär sådan information som står på köpta påsar.
Hittills har jag bara köpt, bytt sådant som ser vackert ut eller som jag redan känner till.
Skulle vara bra om det finns någon sådan sait, så jag slipper besvära er med alla mina knasiga frågor. Fast ni är underbara som tar er tid och hjälper en nykomling som jag.
Lisa
du kan prova allt om trädgårds trädgårdslistor: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/ då kan du dessutom söka på läge, jord, färg eller zon;) mvh zazu
Helen i Piteå Zon 5
23-01-2006, 21:04
Elisabeth P
23-01-2006, 21:12
Tackar, dom sidorna var kanon. De hamnar helt klart i favoriter.
Lisa
kerstin z5-6
23-01-2006, 21:30
fast du fortsätter väl att fråga  ? Det är bara trevligt:)
CITAT (Lisa:) @ 23-01-2006, 20:52) Skulle vara bra om det finns någon sådan sait, så jag slipper besvära er med alla mina knasiga frågor. Fast ni är underbara som tar er tid och hjälper en nykomling som jag.
Lisa Sluta för guds skull inte fråga. Vi andra noviser slukar allt som du frågar om. Tro inte att du är unik  . Jag har precis samma frågor och funderingar som du men plågat forumet så länge att jag är glad om någon tar över "dumstruten" ett tag  /Anki
Ja, vem har inte frågat och frågat. Och vem har inte oavbrutet och tålmodigt fått svar av kerstin och helen och några andra. Dessutom tycker jag det är så himla tråkigt att alltid får svaret "det finns i den här länken". Praktiskt ja - men tråkigt.
/Åsa
Margith
23-01-2006, 21:54
Om du är ute efter så-råden som står baktill på frö-påsarna, så är fröer.nu en bra sida (om de har dem i sortimentet). Men även jag sällar mig till dem som säger: Fortsätt fråga!! Inte bara för att det finns underbara människor här som så vänligt svarar på alla "knasiga" frågor, men framförallt för oss som vill läsa svaren på frågorna. Tro alltså inte att dina frågor är mer knasiga än andras... vi andra har bara inte tillräckligt med erfarenhet för att begripa att fråga dem
Lady Hamilton
23-01-2006, 22:00
CITAT (Gåsis @ 23-01-2006, 21:48) ..... Dessutom tycker jag det är så himla tråkigt att alltid får svaret "det finns i den här länken". Praktiskt ja - men tråkigt......... Visst kan det vara det men ibland är det både praktiskt o fördelaktigt Ta till exempel en fråga -Vilken sorts belysning skall jag ha? -PANG! så är jag där och rekommenderar LYSRÖR! men om jag dessutom hänvisar till tidigare länkar, då får ju fråge ställaren även veta att det finns HPS-belysning som vissa förespråkar. Och själv kunna ta ställning till vad den personen anser sig tycka vara bäst. Det är nog inte alltid en fördel att starta upp en 30 sidig ny tråd om ett ämne som redan har disskuterars Vad jag menar är att det är ofta att det inte är bara "ett" svar som är rätt. Vi är ju många här och har olika erfarenheter.
Fast det är lite det jag menar, när man har egna åsikter men ändå kan referera till en länk. Men att bara få som svar "se den här länken" tycker jag är trist. Referera gärna till en länk för den har ofta mycket att ge, men låt aldrig frågan besvaras med bara ett referat för då känns det så trist att fråga.
/Åsa
Elisabeth P
23-01-2006, 22:11
Nej, så lätt blir ni inte av med mig. JAG BARA ÄLSKAR DETTA FORUM.  men jag kanske kan ta reda på " lite" grann själv, ibland i alla fall, nu när jag fått så bra länkar. Men jag lovar fler frågor kommer Lisa
Margith
23-01-2006, 22:21
Nu ska jag försöka att väga orden.... så att det blir "rätt"... jag svarar inte för någon annan än mig själv... men... Jag tycker också att det är jätte tråkigt att få svaret " det finns i den här länken" !! Det är helt OK om jag får svaret: "jag tycker/gör/anser si eller så, men kolla även den här länken, här får du fler synpunkter". Jag menar alltså att om jag BARA blir hänvisad till en annan tråd, så uppfattar jag det ungefär som "stör inte oss med frågor som vi redan har diskuterat, vi är upptagna av viktigare saker". Och det tycker inte jag stämmer med den stämning och välvilja som finns här på Odla. Vi hjälps åt utifrån erfarenhet och kunskap och ALLA nybörjare/dumsnutar och knasiga frågor är lika välkomna!
Margit! Jag förstår precis hur du menar. (Det här är inte lätt!!  ) Nu har det tagit fart här på odla igen men tidigare i vinter är det var "silly season" och långt mellan inläggenhär i trädgårdsdelen så kännde det som om man alltid måste söka i och "lusläsa" gamla trådar efter svaren på sina frågor. Nu fick inte just jag något svar om att "detta har redan diskuterats" men jag såg andra "nybörjare" som säkert drar sig för att ta upp en diskusion. Tänk om frågan redan är debatterad? Det är väl ett levande trädgårdsforum vi vill ha? Sinom tid så har alla frågor besvarats och vad återstår då? Det är jättebra att hänvisa till andra diskusioner men mer än en gång så har jag märkt att frågan inte egentligen besvarats, man har enbart använt ett "sökord" och länkar sedan dit. /Anki
Jag tycker det är bra om man söker på forumet själv först och sedan om man inte hittar svaret ställer frågor om det man undrar över. På något vis så borde ju informationen man vill ha vara det väsentliga och inte hur man får den till dig eller?! Mvh Fenja
Eva 33c
23-01-2006, 22:55
CITAT På något vis så borde ju informationen man vill ha vara det väsentliga och inte hur man får den till dig eller?! Jag är inte så säker på det Då kan man ju lika gärna gå på biblioteket och söka på google. En del av charmen med ett forum tycker jag är just kontakten med andra människor! Genom inläggen/frågorna lär vi känna varandra till en del. De som besöker forumet och bara läser får man ju aldrig någon kontakt med. Sedan kan man förstås hänvisa till en länk som man själv tyckte gav bra information tex.
Exempel: När jag skulle köpa belysning till mina frösådder så söket jag naturligtvis på belysning, lysrör och alla andra synomymer jag kunde komma på. Jag fick olika träffar för varje söknig. Sammantaget så fick jag flera hundra träffar. Det är inte så lätt för mig som fullständig novis att dra några slutsatser ur alla dessa inlägg där kanske mer än hälften inte ens hade något att göra med det jag funderade över. Jag ville/vågade faktiskt inte fråga efter något "consensus" eftersom jag visste/antog att frågan varit uppe flera ggr tidigare. Jag är faktiskt fortfarande lite osäker på om jag köpt rätt lysrör. Det kommer hela tiden nya användare till forumet och för dom är varje fråga ny och värd att debattera. /Anki
kerstin z5-6
23-01-2006, 23:00
Utan trådar dör forum -- jag tycker det är bra med frågor jag tycker länksvar är jättebra -så jag slipper köpa en Hps lampa När jag ändå är på, och tycker en massa så tycker jag att trådar från 18 -kallt kan vila där de är - Som länkar är de bra inget ont om det -men skriv en ny fråga /inlägg om du har ett hett ämne -Tycker jag... Jag tycker det blir väldigt konstigt att läsa om löss från sommaren som var ifjol och sen en ny fråga längst bak i en 12 sidig tråd som kanske dessutom handlar om blomman, som nån annan hade lössen på Som ni märker läsar jag allt och kör inga senaste inlägg , eller andra finesser:) Det finns nog nästan inga ämnen som inte tagits upp nån gång .. Konstigt nog är ändå minnet kort -inför en ny växt/frö /beskärning står man ofta frågande i alla fall I alla fall gör jag det K:)
Men så är det också därför som t ex jag tycker så mycket om just det här forumet  Man kan fråga och få personliga svar, man känner sig inte besvärlig och dum. Jag håller med om, och är tacksam för, att Kerstin tycker att lössen från förra året är passe Tack för länkar, men dessutom gärna personliga åsikter och nutida inlägg. /Åsa
www.blomsterframjandet.se
www.neovita/orkideer.com
dessutom kan du söka här på odlas startsida
Susanne i Linköping
24-01-2006, 09:46
CITAT (Gåsis @ 23-01-2006, 22:09) Men att bara få som svar "se den här länken" tycker jag är trist. Referera gärna till en länk för den har ofta mycket att ge, men låt aldrig frågan besvaras med bara ett referat för då känns det så trist att fråga. Jaha, där fick jag. Alldeles nyss besvarade jag en fråga (under Köksträdgården) med två länkar...
Fast det var inte riktigt så jag menade  Du skrev ju ett inlägg och gjorde det personligt - det tycker jag är helt ok. Dessutom var tråden igång och tvärdör inte med en länk. Jag refererar också till länkar ibland. Men jag tycker det är trist om det enda svaret i en tråd är "sök här", utan minsta prat runt och kring för det tar ofta slut just med det. Jag tycker det är roligare när forumet lever och det blir lite diskussioner och utbyte av tankar, det kan man ha kring en länk ju. Dessutom så svarar var och en som man vill, det är just bara vad jag tycker är kul att få som svar jag kan svara för. /Åsa
Elisabeth P
24-01-2006, 18:20
Tycker givetvis att det är bra med personliga svar, det är ju just det som känns så härligt och levande med detta forum. Därmed inte sagt att länkar är fel. I just denna tråd efrerlyst jag ju t.o.m länkar.
Jag är inte den som älskar att själv ta reda på allt genom litteratur, jag tappar liksom entusiasmen på vägen om det blir för krångligt att hitta svar.
Så stort tack till alla er som orkar och tycker det är kul att hjälpa oss mindre kunniga, men ack så hungriga på att lära.
Något som dessutom känns så härligt är att stämmningen alltid är på topp. Alla sprudlar över sina framsteg, nya växter som gror etc.
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|