Full version: Färska chilifrön?
Merlin
Går det att fräså färska chilifrö? Köpte en Habanero idag och tycker det skulle vara kul att så dem.
Gurkan
Ja du Merlin ... det finns väl bara ett sätt att ta reda på det ? rolleyes.gif

Det borde funka, evt. kan du rensa ur fröna och låta dem torka några dar. Eftersom du säkert får ut flera 100 frön så kan du ju kosta på dig att så ganska många, alltid är det väl några som gror. Sådde själv frön från köpt habanero, både röd, gul och orange variant, häromdan men dom har inte hunnit komma upp än så jag ska inte lova för mycket.

Dessutom har jag aldrig sett några hybrid-habaneros så "barnen" borde bli likadana som "mamman".

Lycka till !

+++++++++++++++++++++++++++++

En sidofråga till er chiliheads (förlåt om jag sabbar din tråd men frågan knyter an till frötagning från köpt frukt) :

Har ni sett några C. baccatum eller C. chinense F1 hybrider ? Om inte, finns det nån speciell anledning till att det bara är C. annum som man ser hybrider av ? Är det helt enkelt så att de är de som odlas mest kommersiellt och därför har mest nytta av hybridernas speciella egenskaper ?
Merlin
Ica-handlaren sålde dem under beteckningen "gön och röd habanero", men nästan alla var helröda. Är det samma sort eller olika mognad som gör att de kan bli olikfärgade? Jag lade fröna i vatten och tänkte så dem imorgon kväll när jag kommer hem från jobbet. Jag har även beställt frön från Runåbergs, de har en sort som kommer från Kosovo och som verkar spännande. Men jag är som sagt novis på just chili-annars har jag nog sått det mesta som går att äta (tror jag) biggrin.gif .
Merlin
Oj, jag glömde fråga: hur ser man om fröna är mogna? Mina är vita... blink.gif
Gurkan
Såvitt jag vet så finns det inga (eller väldigt få) chilisar som är gröna som mogna så det är säkert samma sort med olika mognad bara.

Chilifrön brukar vara ljusgula när dom är torkade, ännu ljusare färska. Om frukten är mogen (helröd) så bör fröna också vara mogna.

Tänk på att Havannapeppar (habanero m.fl.) är en värmekrävande växt och vill ha ett skyddat läge, antagligen krävs växthus eller annan inglasning för att det ska bli riktigt bra.

Antagligen har vi sått samma, jag köpte mina röda habaneros på MAXI (ICA) så dom kommer säkert från samma ställe.
noora
Habanero kan ta ett par veckor på sig för att gro, så tappa inte hoppet bara för att det tar en stund.

Jag har odlat habanero på balkong i österläge utan inglasning. Det gick hur bra som helst, jag fick omkring 40 frukter per planta trots dålig gödsling, relativt liten kruka (14 cm i diameter) och angrepp av både löss och spinnkvalster. Ställ den ute i sommar på soligt men någorlunda vindskyddat läge så blir det nog bra smile.gif Det går även bra att ha den i fönstret, men den kan då behöva extraljus för att sätta frukt.

Att det stod "grön och röd habanero" på ett paket som bara innehöll röda frukter kan betyda att det har packats både gröna (omogna) och röda (mogna) frukter i paketet men de gröna har hunnit eftermogna och bli röda. Dom gör så ibland, chilisarna... Färgändringen tar bara en dag eller två när den väl sätter igång. Jag plockade förut både mogna och omogna thai-chili och hängde dem på tork, tyckte att det var kul med blandat röda och gröna frukter. Några dagar senare var alla frukterna röda laugh.gif Vill man torka grön (dvs omogen) chili så att den förblir grön får man nog göra det i ugn.
Gurkan
Det låter ju bra noora för jag har massor av habaneros på gång, jag odlade en sort ute i år ... oj, förra året blir det ju, den hette Peruviansk Habanero och den växte hyfsat ute (juni-sept) men frukterna blev inte så himla starka. Ofta hör man ju att habanero måste ha mycket värme för att bli stark och god men å andra sidan, även en "mild" habanero kan vara tillräckligt stark för att det ska bli obehagligt.

En annan fråga : fick du spinn på habaneron ? Jag har haft C. chinense och C. annum tillsammans och annum-plantorna brukar bli fulla med spinn men har aldrig "smittat" chinense-plantorna.
noora
Habaneron var tydligt härdigare mot spinn än annum-sorterna som jag odlade samtidigt, men den fick lite spinn den med.

Den habanero jag har odlat är från Örtagårdens Plantskola och heter rätt och slätt "Habanero". Den gör orange frukter. De var väldigt starka smile.gif Jag vet inte vad det är för skillnad mot röd habanero, men vad jag har förstått så ska även röd habanero vara rikbärande.
Gurkan
Ok, då stämmer nog min iaktagelse om spinnen.

Jag har faktiskt sått just den "vanliga" habaneron från Örtagården för några dar sen så det verkar ju bra.

Personligen tycker jag att den orangea är godare (och snyggare) än den röda, lite mer "fruktig" doft, den röda lite mer åt röd paprika-hållet. I övrigt skiljer det nog inte så mycket mellan deras växtsätt och vilken miljö dom vill ha.

Approp ingenting ... : Nån mer än jag som nyser ut halva hjärnan varje gång ni rensar en färsk riktigt het chili ???
Merlin
Hurra, chilibäbisarna börjar komma upp! Jag sådde dem i en sån där liten plastskål som man får när man köper körsbärstomater! Ett perfekt miniväxthus-alldeles gratis biggrin.gif !
Gurkan
CITAT (Merlin @ 27-01-2006, 13:19)
Hurra, chilibäbisarna börjar komma upp! Jag sådde dem i en sån där liten plastskål som man får när man köper körsbärstomater! Ett perfekt miniväxthus-alldeles gratis biggrin.gif !

Nääää ... vad är det frågan om, ska du slå nåt slags rekord - Habanero på tre dagar ! Mina har minsann inte vågat titta upp än, några sorter som jag sådde samma dag tittade upp igår men ingen röd ica-habanero.

Det var tydligen inte alls en dum ide att så fröna färska ... blink.gif tänk på det nästa gång du får råd av mig - gör tvärt om ! laugh.gif

Merlin, vi tänker visst lika i mycket ... samma frön OCH samma sålådor, har också såna små svarta tomatlådor med lite folie på. Dom är perfekta.
Merlin
Ha, ha, man tager vad man haver rolleyes.gif Förra årets tomatplantor fick växa i mjölkkartonger smile.gif
Gurkan
CITAT (Merlin @ 27-01-2006, 17:49)
Ha, ha, man tager vad man haver rolleyes.gif Förra årets tomatplantor fick växa i mjölkkartonger smile.gif

Mina första har grott nu så jag ska sluta oroa mig. Ska bli kul att jämföra habanero till hösten laugh.gif
noora
CITAT (Gurkan @ 24-01-2006, 12:59)
Approp ingenting ... : Nån mer än jag som nyser ut halva hjärnan varje gång ni rensar en färsk riktigt het chili ???

Nyser gör jag nog inte, men visst känns det i halsen när man andas in... Och det kan börja svida ordentligt i näsan om man snyter sig. Det värsta man kan göra är att lägga skivad chili ensam i en varm stekpanna, det går knappt att andas i köket då tongue.gif
Gurkan
Jag läste att de sydamerikanska indianerna, då det begav sig, använde chilirök som aga. Istf. stryk fick barnen andas in den brännande röken från chili.

ohmy.gif
Merlin
Tänkte bara berätta att habaneron nu är 5 cm höga - de blev jättemånga. Får se hur många som klarar sig i slutändan....Hur går det med din sådd, Gurkan?
Gurkan
Det tog ett par dar längre än för dina innan de grodde men nu växer dom på bra, sparade de 12 kraftigaste plantorna. Nu har dom hjärtblad och ytterligare två små bladpar ... om än små ... än så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon