Margaretha
Har någon förslag på en god "röra" till baguetter - en "röra" som man kan göra i stor mängd? Helst inte alltför fet!

Tacksam för tips! smile.gif wub.gif
mamamaggan
Brukar göra en röra på Keso, rökt eller gravad lax, räkor, lite majonäs, lite pepparot, tomater och champinjoner. Vi brukar rulla in den i mjukt tunnbröd.

Man kan köra Keson i mixer för att få bort grynigheten.
netaave
"Kladd" kan vara fraiche, turkisk youghurt eller gräddfil, rom och skaldjur, räkor eller kräftstjärtar.
Något annat som är gott är avocado, tomater och rödlök. Salta och peppra och ringla över lite olivolja.
Lassila
Prova med massor med finstrimlad kallrökt lax, finhackad rödlök och massor med dill och citronpeppar och sen sen go klick Philadelphiaost. Blir ruskigt gott och vill man kan man använda röran i bakade potatisar också, hos mig är den en riktig storsäljare på luncherna. rolleyes.gif

Blir den för tjock kan du späda med mjölk.... sleep.gif
Margaretha
Mmmmm! Verkar gott alltihop! Lax är en jättebra ingrediens! Tack alla! wub.gif

Någon som brukar göra en röra med kött och/eller grönsaker (typ:ärtor m.m.)? Som variation!
netaave
Keso syltlök och rostbiff.
*Felix matte*
Jag brukar köpa en supergod med fyllning av kyckling, isbergssallad, tomat och "vit klägg"... tror det är kryddad creme fraiche. smile.gif
Margaretha
Tror att det blir något med lax och något med kyckling. För alla smaker. Tack för tipsen! wub.gif

Förresten, jag är på jakt efter salladsmajonäs och har inte lyckats hitta någon på ICA Maxi ens. Den som var ansvarig för den hyllan kände inte till något med det namnet. Vet ni om det finns eller får man blanda själv efter eget huvud? unsure.gif
Susanne i Linköping
"För alla smaker" finns inte. sad.gif

Ska du bjuda en massa folk? Har du i så fall kollat att det inte kommer några vegetarianer eller allergiker? Det är ju synd om du gjort färdigt allt och så kommer det någon som du inte har något alls åt. Vet du inte säkert, spara undan en del mat (bröd, grönsaker etc) i oblandat skick så är det lättare att i efterhand komponera ihop något som passar.

(Vegetarian med 20 års erfarenhet tongue.gif )
Margaretha
Eftersom jag själv är allergiker är jag mycket försiktig, så det kommer att finnas möjlighet att "göra" sin egen macka. Grönsaker kommer att finnas även lösa.

Men det är bra att det påpekas, för det är ett bekymmer för många. Väldigt många färdiga röror - tom en del currysås som smörgåsbutiker använder i sina baguetter - innehåller äpplen, som jag inte tål, så jag måste fråga hela tiden! sad.gif
Viktor
Du kan ju alltid testa en röra som jag brukar ha till ugnsbakade rotfrukter:

250 g Keso
1 näve hackad Dill
1 burk röd Caviar
1 burk kräftstjärtar
Lite pressad Citron
Salt och Peppar

Häll av spadet från kräftstjärtarna, hacka ner dem lite och blanda ihop med resten av ingredienserna. Smaka av med Citron, Salt och Peppar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon