AndreasBlomquist
24-01-2006, 03:02
Planterade 20 fröer av diverse olika Chiliplantor idag. Fröerna är sådda en och en i 6-cm småkrukor. De står samtliga i en propagator med undervärme och bevattningsmatta så de har en mysig värme om fötterna.
På en chilisida som jag hittade genom Odla.nu så stod det att de inte behövde något ljus för att gro men på påsen står det att man gärna kan belysa då detta påskyndar groningen. Hur är det egentligen?
När chiliplantorna väl har grott och det är dags att omskola dem, funkar det då att ha dem tillsammans med övriga växter i cirka 15-16 graders värme med extraljus 15 timmar per dygn eller vill de ha det varmare för att fortsätta växa och utvecklas?
Förra året hade jag svårt att få vissa chilifröer att gro. Jag misstänkte att det berodde på för låg temperatur, så jag ställde dem i varmaste rummet i lägenheten, nämligen klädkammaren. Det var helt mörkt där, men chilin grodde. Jag vet inte vilket som är bäst, men både ljus och mörker verkar fungera bara man har tillräckligt med värme. I år har jag haft växtlampa på sådden 12 timmar om dygnet, men inte gror chilin fortare för det... De har stått i 9 dagar nu utan att gro

Chili gillar värme, jag har alltid låtit dem vara i rumstemperatur tills det är tillräckligt varmt ute för att man ska kunna flytta ut dem. Jag tycker att de har vuxit sämre när de stått ute i 15 grader än när de stod inne i 20-22 grader. Jag hade dem ute långt in på hösten förra året, de tålde temperaturer neråt 10 grader utan att dö (fast då var de ganska härdade).
Susanna
24-01-2006, 20:06
Jag har läst någon gång att chili kräver minst 15 grader dygnet runt för att sätta blommor, men jag vet inte om det stämmer.
Philippe Plöninge skriver i sin bok "Chilipeppar" ang. förodling av chili (min sammanfattning) :
Groning 20-25 grader
Sörj för 14 h belysning per dag (står inte om det också avser under groningen eller bara när dom börjar titta upp, spelar kanske ingen roll)
Sänk tempen till 16-20 grader när plantorna börjat växa till sig
Sorter av C. annum klarar ganska låga temperaturer och mår t.o.m. bra av några "köldknäppar" (ner mot +10 grader), C. chinense mår dåligt under 16 grader.
Så om du kör på som du tänkt tror jag det blir ganska nära perfekt !
AndreasBlomquist
24-01-2006, 23:13
Det låter ju kanon! Tack så mycket för hjälpen
AndreasBlomquist
31-01-2006, 04:26
Idag när jag tittade till mina frösådder med Chili så var det 4 stycken som hade tittat upp och stod och sträckte på sig. Jag kunde genom perliten se att det även var på gång på ett par stycken andra krukor också.
Jag satte ljus på sådden den 29/1 och som sagt så sådde jag allt den 23/1. Så det tog alltså 7 dagar för de första att titta upp.
Susanna
31-01-2006, 21:42
Grattis! Det är så kul med chiliodling. När plantan väl tittat upp brukar det gå ganska fort tycker jag. Jag fuskade lite och satte mina i början av december, nu har de satt sina första blommor!
AndreasBlomquist
31-01-2006, 23:56
Oj, det var minsann inte dåligt. Ja, visst är det kul när det börjar titta fram lite plantor.
Med den utvecklingshastigheten så antar jag att det bör finnas lite blommor på mina med om ett par månader då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.