Full version: Pluggbox
Karamell
Det börjar bli dags att så frön snart, och jag läser om pluggboxens förträfflighet på Impectas hemsida. Förra året dog de flesta av mina plantor, så jag behöver lite hjälp på traven. Fungerar pluggboxen tro?

Se http://www.impecta.se/ och klicka på Nyheter och sedan Diverse.

Tacksam för andra tips också.

Jag har inget ställe med 15-16 grader. Inomhus eller ute i kallt förråd är de enda alternativen.
Lady Hamilton
Denna plugg box den fungerar, det är jag övertygad om.
Varför jag inte själv har köpt den det beror på priset. (Skulle jag driva upp alla mina plantor i sådan blev jag ruinerad. I fjol drev jag 600 plant)
Willab har en liknande, om inte samma plugg-box. Den fanns att köpa på mässan i Älvsjö
noora
Vad är fördelen med pluggbox jämfört med andra alternativ, t.ex. småkrukor?
Lady Hamilton
När det gäller sommar-plant = 1-åringar Jag tycker att det är väldigt "smidigt" system. Man sår och sedan sköter sig det hela nästan självt. Och man kan så "ett o ett frö" eller några "lagom till en planta".
Det behöver väldigt lite passning. Och det är lätt och smidigt när man skall skola om.
Gurkan
Lindbloms Frö , kolla under rubriken "tillbehör", har en hel del olika varianter på pluggbrätten med olika storlekar på plantcellerna, både runda och fyrkantiga celler. Dom kostar inte speciellt mycket och tillsammans med en "underställsbricka" och en underbevattningsmatta sköter det sig nästan självt.

Lindbloms har också billiga svarta fyrkantiga krukor (billiga tycker jag iaf.) ... eftersom jag köpte över 3000 krukor för några veckor sen så måste jag ju intala mig att dom är billiga och bra rolleyes.gif
ewa zon 3
Provade 'Pluggboxen' förra året och allt grodde fint.
Passar nog bäst om man sår bara en sort som gror jämnt annars får man trycka ut varja 'plugg' individuellt allt eftersom de ska omplanteras.

Jag provade att så flera olika sorter, i samma pluggbox, och det blev lite pilligt för då kunde jag ju inte utnyttja den medföljande 'uttryckaren' Inte så smart av mig kanske men plantorna blev fina, bra rötter. Tryckte ut plantorna en tuschpenna med samma diameter.

/Ewa
karjo
Istället för pluggbox, skulle det kunna funka med äggkartonger? Har några sparade här hemma och funderade på att kanske använda dem... Är det en idé? vad tror ni? Någon som provat? unsure.gif smile.gif
Gurkan
Äggkartonger funkar nog men isåfall måste dom stå i en plastlåda eller plastpåse annars torkar dom ut direkt. Du får också se upp så att inte småplantornas rötter växer in i den skrovliga/porösa ytan och sen blir svåra att få loss. Det kan också bli mögligt, kanske ofarligt men det ser inte så snyggt ut.

Prova att söka på "äggkartong" här så kanske du hittar nåt, vet att jag sett det förr här på odla.
Diana
Jag köpte min förra året och sådde i den. Det funkade jätte bra och plantorna blev mycket fina. Så jag rekomenderar den varmt wub.gif
Den är redan igång med ny sådd nu. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (ewa zon 3 @ 24-01-2006, 11:43)
....Passar nog bäst om man sår bara en sort som gror jämnt annars får man trycka ut varja 'plugg' individuellt allt eftersom de ska omplanteras.....

Ja det är det optimala om man kan så "samma sort" i hela boxen.
Detta gäller till stor del även "plugg-brätten" eller huvudtaget när man "sam-sår" olika fröer. Har de olika groningstider eller växer olika fort på höjden kan det bli "lite" besvärligt.
Karamell
Tack alla...

Jag vill inte ha så många plantor av samma sort... Å andra sidan tilltalas jag av att inte behöva skola om plantorna. Det var då de dog förra året unsure.gif

På nåt sätt blev det inte lättare efter att jag läst era svar rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Karamell @ 25-01-2006, 15:03)
... Å andra sidan tilltalas jag av att inte behöva skola om plantorna. Det var då de dog förra året  :unsure: .....

Du måste ha haft extrem otur sad.gif För omskolningen brukar göra att "plantorna" får nytt liv och börjar spira smile.gif
Just omskolning är svårt att komma ifrån, i allafall när det gäller 1 åringar. Visst det finns de som lägger planterings jord i botten på krukorna och så-jord överst som de sår fröet i. Men det är inget så-sätt som jag rekommenderar eller använder mig av.
Ta nya tag i år! Så och sedan skola dina plantor smile.gif Du ska se att det går bättre i år wub.gif
(Men tro inte att jag tänker avslöja hur mycket frö sådder jag har misslyckats med wacko.gif Näru, jag berättar hellre om de som jag lyckats med. Och de är faktiskt FLER än misslyckade)
ingrid fuxwall
Snart monterar jag upp mitt lilla växthus, ett sådant för ca. 150 konor som blev så populära för några år sedan. Ställer det framför ett soligt fönster.

Har köpt typ brickor på Granngården samt bevattningsduk och sedan anväder jag mig av småkrukor, sådana som man köper hyasinter i.

Förra året fick jag praktfulla tomater, blomstertobak och en massa annat och kostnaden i år blir ju bara bevattningsduk och såjord.

ingrid
Fenja
Någon som vet hur djupa Impectas pluggbrätten är? Det stod ingenting om det så vitt jag kunde se. På bilden ser de rätt djupa ut, man kanske kan sätta luktärtorna i dem?
Mvh
Fenja
Reserv
Själv använder jag vanliga torvbriketter till luktärtorna, det har funkat fin-fint. Är det av nån speciell anledning man ska ha nåt annat, förstår inte varför man eftersträvar djuphet när det inte verkar behövas. På vallmon så är det juh helt klart och lupinerna också för den delen. unsure.gif
titti49zon6
Impektas pluggbrätt är 2,5cm i diameter och 6,5 cm djupa ngt
avsmalnande nedtill ca 2cm
Skall man ha pluggbrätt till luktärter är Quickpot QPT32 -60x58x200mm
eller Quickpot QPT 35 -50x50x115mm bättre tycker jag
har själv QPT 35 och har lyckas bra med sådder som kräver större djup men inte fodrar så vid kruka
QPT finns hos Lindbloms frö och kostar 43:75 resp.39:-/st
Jag blev lite besviken på brättet från Impekta eftersom det var så små celler
Fenja
CITAT (titti49 @ 25-01-2006, 19:48)
Impektas pluggbrätt är 2,5cm i diameter och 6,5 cm djupa ngt
avsmalnande nedtill ca 2cm
har själv QPT 35 och har lyckas bra med sådder som kräver större djup men inte fodrar så vid kruka
QPT finns hos Lindbloms frö och kostar 43:75 resp.39:-/st
Jag blev lite besviken på brättet från Impekta eftersom det var så små celler

Tack! Jag ska genast kolla närmare på Lindbloms frö!
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 17:58)
Själv använder jag vanliga torvbriketter till luktärtorna, det har funkat fin-fint. Är det av nån speciell anledning man ska ha nåt annat, förstår inte varför man eftersträvar djuphet när det inte verkar behövas. På vallmon så är det juh helt klart och lupinerna också för den delen. unsure.gif

Reserv, flickvännen har köpt 2 sorters vallmo. Är det något speciellt med att så vallmo som man bör tänka på?

Sorterna är Fläckvallmo 'Lady Bird'

samt Pionvallmo 'Flemish Antique'
Åsa, mälardalen zon 2
Det man bör tänka på med vallmo är att om det är en ettårig vallmo så brukar man lyckas bäst med direktsådd utomhus.
Fenja
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-01-2006, 22:45)
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 17:58)

Reserv, flickvännen har köpt 2 sorters vallmo. Är det något speciellt med att så vallmo som man bör tänka på?

Sorterna är Fläckvallmo 'Lady Bird'

samt Pionvallmo 'Flemish Antique'

Nu är jag inte reserv men perenna vallmon får mycket djupa pålrötter och behöver därför djupa odlingskärl. Ettårig vallmo gillar inte att skolas om så därför kan det vara bra att ha ett lite djupare kärl och så med stora mellanrum tills man kan sätta dem på det ställe de ska stå.
De båda sorterna du har är ettåriga.
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
Tack för svaren! Så för dessa gäller alltså antingen direktsådd (verkar lämpligast) eller förkultivering fast då i djupa kärl med plantjord så att de kan planteras ut direkt sen utan omskolning... Hmm... lutar ju kraftigt åt direktsådd nu då!

Kan ni något om Judas Silverpenningar som hon också köpt?
Fenja
Judas Silverpenningar är en bienn, alltså tvååring. Första året bildas en bladrosett och så växer plantan upp och blommar år två. Är det torrt kan ställningarna torka till ute efterblomning annars kan man hänga dem upp och ner inne så mognar det. Den är lätt att ta frö från.
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
Jo, att den var bienn det visste jag och likaså att den blommar först andra året. Jag tänkte mer på groningen, vilket som är lämpligast för den, direktsådd eller förkultivering?
Fenja
Jag har satt ut mina i snön 5-6 veckor, men jag vet inte om det är nödvändigt... jag fick de instruktionerna med mina första fröer. I alla fall har de flesta grott snällt i köksfönstret sedan. Jag brukar skola om dem ett par, tre ggr och sedan gräva ner krukorna för vinterförvaring i ett av trädgårdslanden. Sedan sätter jag ut dem där de ska vara år två.
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
Okej, så hela sommaren har du dem i krukor alltså? Blir inte det ett förfärligt vattnande då om det är riktigt varmt?
Fenja
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-01-2006, 23:43)
Okej, så hela sommaren har du dem i krukor alltså? Blir inte det ett förfärligt vattnande då om det är riktigt varmt?

Jo! laugh.gif Men jag luckrar mina rabatter och land ofta med en handkultivator och små fröplantor som inte växer till sig snabbt har en tendens att luckras bort. Så för mig är det en bra lösning.
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
9x9 cm krukor eller hur stora använder du då? Jag tror nog jag kör på samma sätt som du gör. Ska leta upp något halvskuggigt område att ha dem i bara!
Fenja
Jag har sådana där gröna sålådor som är kanske 35x25 cm som jag bredsår dem glest i. Jag vattnar och låter de m stå inne i ett dygn, sedan på med fiberduk (mot flygande ogräsfröer, annat skräp och nyfikna katter)ut i snödrivorna ca 6 veckor. De kan stå tills de gror av sig själva på våren eller man kan ta in och driva dem. Jag ha gjort både ock, jag glömde en låda ute... Första omskolningen sätter jag dem i krukor som kanske är 5x5 cm, sedan i 9x9 (10,11 eller vad det är) cm och i slutet av sommaren eller när det behövs i 14 cm krukor, dessa gräver jag ner på en gång så slipper man vakta med vattet så mycket.
Om du har en handelträdgård i närheten kanske du kan få köpa 12-14 cm krukor som är begagnade för en spottstyver, det gör jag här!
Mvh
Fenja
Immix
CITAT (karjo @ 24-01-2006, 11:50)
Istället för pluggbox, skulle det kunna funka med äggkartonger? Har några sparade här hemma och funderade på att kanske använda dem... Är det en idé? vad tror ni? Någon som provat? unsure.gif smile.gif

Jag provade att så i äggkartong förra året, men det fungerade mycket sämre än vanliga plastlådor- förmodlingen för att sådden torkar ut så lätt i äggkartong.
Fenja
CITAT (Immix @ 26-01-2006, 19:30)
CITAT (karjo @ 24-01-2006, 11:50)
Istället för pluggbox, skulle det kunna funka med äggkartonger? Har några sparade här hemma och funderade på att kanske använda dem... Är det en idé? vad tror ni? Någon som provat? unsure.gif  :)

Jag provade att så i äggkartong förra året, men det fungerade mycket sämre än vanliga plastlådor- förmodlingen för att sådden torkar ut så lätt i äggkartong.

Jag har läst någonstans här påforumet att de tenderar att mögla direkt och lösas upp när man vattnar.
Mvh
Fenja
marskattan
CITAT (titti49 @ 25-01-2006, 19:48)

Men vad står dessa pluggbrätten på? Har du speciell underbrika samt bevattningsmatta eller? Försöker få reda på så mycket som möjligt för att inte misslyckas med allting.
/marskattan
lena:-)
Instämmer med föregående skrivare ................ rolleyes.gif
eller hur man nu kan instämma i en fråga!
Lady Hamilton
Jag köpte pluggbrätte i dag, Plant Start 31x55cm, 84 hål med den följde det med en underbevattnings bricka. Men jag kommer att även använda bevattningsmatta under, klippt i lämplig stl. Jag har ju en hel del olika typer av "pluggbrätten" sedan tidigare och på alla använder jag
under-bevattnings matta.

(Hålen är 3,5x3,5cm o 5,5cm djupa hål som smalnar av i botten)
titti49zon6
Förlåt om jag är sen med svar men det finns brickor att köpa till om man vill
annars går det bra att ställa på vilken bricka som helst eller i en plastklädd back-bara fantasin som sätter stopp- det är själva brättet som är utmärkt
Det finns även speciella luktärtskrukor på gardencenters,fyra el fem plantor
(kommer inte riktigt ihåg) men dom tar mycket plats och man behöver många så det blir dyrt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon