|
Hej !
Jag har blivit tipsad om att använda perlite för att täcka sådder och jordytan för att förhindra uttorkning. Har provat lite och tycker det funkar bra, fuktigheten hålls mycket jämnare än utan, dessutom ser det snyggt och prydligt ut och kanske lite extra ljus reflekteras upp på plantorna.
Kruxet är bara att perliten som jag hittat är så jäkla dyr, på gardencentret kostade det 49:- för 4 liter, det räckte inte så långt, såg hos Impecta, 2 liter för 25:-.
Nån som sett större förpackningar till bättre pris än detta ? Och isåfall, var ?
Hittade en tråd om detta på AoT's forum Vermiculit och Perlite snack
Lady Hamilton
24-01-2006, 12:46
CITAT (Gurkan @ 24-01-2006, 11:36) ....Jag har blivit tipsad om att använda perlite för att täcka Kruxet är bara att perliten som jag hittat är så jäkla dyr, på gardencentret kostade det 49:- för 4 liter, det räckte inte så långt, såg hos Impecta, 2 liter för 25:-.... Jag har nyss köpt från Impecta  Men det var ju så små "kulor". Och det dammar väldigt mycket. Ångrar att jag inte köpte på Plantagen. Där de hade från "Bröderna Nelson", vilket jag normalt köper. Detta gällde även vermeculiten, det är pytte, pytte smått.  Eller är det jag som är ute "å seglar"? Är det någon som vet vad som är bäst?? Större eller mindre "kulor".
Ophelia
24-01-2006, 18:44
Jag är med i en amatörförening (Trädgårdsamatörerna) och där säljs det billigt då det tas hem i större förpackningar.
Nu fick jag svar från tillverkaren : Bara MineralerDet går bra att köpa en säck av dem och hämta direkt i deras lager, 200l för 280:- (350:-inkl) ... lite bättre än 25:- för 2l. Bara ligger strax utanför Malmö för dom som undrar. Dom har två olika fraktioner, en "fin" och en "medel", jag kör nog på "medel", 3-6mm.
kerstin z5-6
26-01-2006, 12:06
perlit tycker jag är bra till såjord-Eftersom jag alltid köper den färdigblandade -räcker det för mej med en liten påse -till att utöka perlitmängden i särskilda sådder . Till ytlagret anväder jag istället fint grus-Halkgrus går bra om det är osaltat-och man inte lagt upp ett förråd grus i höstas. Perliten är ljus, luftig och bra -men medför tyvärr en viss algtillväxt också . Därför grusar jag i stället Detta gäller fa små ljusgroende fröer som ska bli små plantor , alpiner, kuddväxter eller torktåliga saker Till stora perenner har jag inget ytlager alls , bara såjorden
Jag använder perliten som yttäckning för att få en jämnare fuktighet i krukorna och tycker det funkar bra, det är mest basilikor just nu och dom är ju inte speciellt torktåliga. Har tidigare kört med lecakulor men det blir så knöligt i dessa små krukor.
Några alger har jag inte sett än men det kanske kommer så småningom. Fast algerna gör väl ingen skada mer än att det ser lite fult ut ??
kerstin z5-6
26-01-2006, 12:26
Inte på basilika , nej där gör nog alger ingen större skada -men meconopsis-bergvallmo-som har rotrötetendenser , eller Ramonda myconi -som är gröna knappnålshuvuden i månader ... de kan kvävas av algerna .
Lena i Torslanda
26-01-2006, 12:39
Jag tycker det är helt hopplöst med perlit som täckning. Den flyter ju bort när man vattnar. Och som sagt den blir alldeles grön efter ett tag. Jag blandar den i jorden och gör som Kerstin täcker med grus - mkt bättre och billigare.
Ok, tack för tipsen. Jag ska fundera EN gång till innan jag köper en 200 literssäck !!
Caprice
26-01-2006, 14:03
Jag kör med grus, tycker det funkar bäst... Fin bild, Kerstin...!
Lady Hamilton
26-01-2006, 14:34
Men är det ingen som har någon åsikt om "kulornas" stl? Bröderna Nelson m.fl. har "kulor på några mm, men inpectas var bara 1-2mm och fullt med damm i påsen
CITAT (Hamilton @ 26-01-2006, 14:34) Men är det ingen som har någon åsikt om "kulornas" stl? Bröderna Nelson m.fl. har "kulor på några mm, men inpectas var bara 1-2mm och fullt med damm i påsen  Bara Mineraler som jag kontaktade hade två olika sorteringar/fraktioner : 0,15-3 mm 3-6 mm ... 0,15mm låter mest som "damm" i mina öron. Jag ska vänta några veckor med att köpa mer tills jag ser hur det funkar med den perlite jag redan lagt på.
Att blanda i såjorden använder jag vermikulit eller perlit.Till täckning av mina sådder köper jag lite akvariegrus.Förra året använde jag mitt eget grus,men tyvärr fick jag en massa björkplantor på köpet,det var frö från björkarna runtomkring.Jag har också använt kattgrus att blanda i såjorden,då köper jag den icke klumpande från COOP,funkar bra och är billigt.
Lite billigare fortfarande dyrt.
Köpte igår en 6 literspåse perlite, ganska stora smulor, för 42:- på Bauhaus.
renate : Kattsand var ju smart, det ska jag kolla på nästa gång, finns ju många olika sorter att välja på.
Katti med torpet
31-01-2006, 17:42
Gjorde en test när jag sådde Varggap för några veckor sedan. Täckte halva sådden med Vermiculite och andra halvan med ett ytterst tunnt jordlager. Halvan med jord grodde fort och bra, halvan med Vermiculite blev det bara 50% grobarhet på och de som komm upp kom betydligt senare dessutom. Kan det vara så att fröna inte orkade lyfta de blöta Vermikulit-klumparna (1mm) och kroknade pga det. Eller blev det för mycket ljus på fröna så de inte grodde pga det? Yttepytte-frön brukar väl inte kräva att det är kolsvart för att de skall gro? Vad är era erfarenheter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|