Full version: Har jag tänkt rätt?
karjo
Hej!

Nu har jag kollat igenom mina fröer och funderat på hur jag ska göra med de olika sorterna. Finns det någon som kan/vill kolla igenom här nedan hur jag tänkt och komma med kritik? Skulle oxå gärna vilja ha hjälp med att få ett hum om när det är dags att så respektive sort... smile.gif

Lupin, Tagetes, Luktärt, Gurka, Mynta, Basilika, Persilja, "Pepper jalapeño", Tomat: sår inne, härdar och sätter ut när frosten är över. När så? Pepparen, tomaterna och gurkan i drivbänk när de ska ut kanske?

Rädisa, Purjolök, Salladslök, Ruccola och Ringblomma: På plats i mars-april kanske?

Vad händer om man sår för tidigt ute? unsure.gif

Tack så länge! smile.gif
karjo
Har ett par frågor till... rolleyes.gif

Solros "velvet queen", Squash och Rosenböna... Hur ska jag göra med dem? unsure.gif
noora
Jalapeño-pepparn kan du så inomhus redan nu om du har extraljus att ge den när den grott och plats att förvara plantorna tills de kan flyttas ut. Annars kan du vänta till mitten eller slutet av mars. Tidigare sådd ger tidigare skörd. Ute vill den ha varmt och vindskyddat läge, gärna växthus.

Basilika trivs utmärkt inomhus. Om du har plats för den och kan ge den extraljus kan du så den när du vill. Om du bara vill ha den utomhus kan du börja så den i apri-maj. Den vill ha det ganska varmt och ska inte flyttas ut innan natttemperaturen är över 10 grader.

Tagetes fungerar utmärkt att förgro inomhus någon månad innan de ska ut. Rosenböna kan man med fördel förgro inne i ett par-tre veckor, men den växer fort så börja inte för tidigt.

Resten har jag ingen erfarenhet av själv.
karjo
Tack så mycket! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer svar på några frågor

Lupin, Tagetes (sådd inne runt mars, direktsådd ute runt april), Luktärt (sådd inne runt mars-april direktsådd ute när jordtemp är runt +8-10C), Gurka (sådd inne ca 4-5v innan utplantering, utplanteras ej förren marken har en temp på runt +15, kan även direktsås när jorden har en temp på runt +15), Mynta, Basilika(kan sås i omgångar inomhus nu och framåt gillar inte kyla och drag det bör vara riktigt varmt ute innan de får flytta ut), Persilja (direktsådd så fort jorden reder sig brukar funka), "Pepper jalapeño"Sådd nu inomhus om du har extra belysning annars kan du vänta till feb-mars), Tomat: sår inne, härdar och sätter ut när frosten är över (sådd ca 6-8v innan utplantering det ska vara minst +7 när de ska vistas ute på försommaren).

Rädisa, Purjolök, Salladslök, Ruccola och Ringblomma: På plats i mars-april kanske? purjon bör du nog förkultivera inomhus

http://www.odla.nu/vegt/purjolok.shtml

Vad händer om man sår för tidigt ute?

En del frön ruttnar och gror ej om det är för kallt i marken ex. bönor.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (karjo @ 24-01-2006, 12:41)
Har ett par frågor till... rolleyes.gif

Solros "velvet queen", Squash och Rosenböna... Hur ska jag göra med dem? unsure.gif

Du kan direktså solros runt april om du vill annars kan du förkultivera den runt mars-april.

Squash förkultivering runt 4-5v innan utplantering precis som med gurka ska det vara runt +15 i marken, i södra och mellersta sverige kan man lyckas med direktsådd då marken har en temp på runt +15.

Rosenböna bruakr funka att göra precis som med squash, jag brukar direktså när jorden har en temp på runt +15.

ALLA växter som förkultiveras måste vara väl avhärdade innan de sätts ut de måste sakta vänja sig vid solljus, vind, kyla etc.
karjo
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-01-2006, 14:03)
..." så fort jorden reder sig "...

Vad betyder det? Jag har sett uttrycket innan men inte fått kläm på det riktigt...rolleyes.gif
karjo
Tack för alla svar! wub.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (karjo @ 24-01-2006, 15:38)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-01-2006, 14:03)
..." så fort jorden reder sig "...

Vad betyder det? Jag har sett uttrycket innan men inte fått kläm på det riktigt...rolleyes.gif

Om du går ut direkt då tjälen går ur marken så är marken svårgrävd speciellt om det finns lera i marken den bara fastnar på spaden etc. då har jorden inte rett sig.
Ett gammalt råd är att man ska ta en jordkoka och tappa den på foten smulas den sönder har jorden rett sig, blir det mera som en klibbig hög har den inte rett sig.
karjo
OK! Tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon