Full version: Ovanliga växtkärl
Hanna Granberg
Jag skulle gärna vlija ha förslag på ovanlig växtkärl och nadra mysko grejer till trädgården
rolleyes.gif
VUB
ovanliga och ovanliga... men gillar du äldre trädgrenar/rötter som man kan finna ute i skogarna??? de kan man använda som vackra tex. "humlestörar" (om man hittar nog robusta grenar/rötter som ligger ändå löst o "skräpar")...och stenar till olika arrangemang./ Ullagumman
Adri-Anne
Halverad trätunna.

Få tag på en gammal trätunna, halvera den, men på LÄNGDEN.
Fyll varja halva med jord och plantera. rolleyes.gif

Köp en gammal stol på loppis, eller myrorna. Lyft bort sätet om det finns ett löst sådant, eller såga hål lagom stort så en hangingbasket korg får lagom plats att hänga. Måla den i en klatschig färg. Plantera slingerkrasse eller liknande i korgen och sätt den i hålet. Fint när växterna blir stora och slingrar sig kring stolen. rolleyes.gif

Fixa fram kartong, spann, lådor , balja och bestäm dig för vilket av dessa som har den form som du vill ha till ditt planteringskärl.
Köp en säck färdigblandad cement. Följ noga anvisningen, men blanda i torv och lite mera vatten,jag blandade en del torv och två delar cement, det blev bra. Sedan väljer du vilken form du vill ha och fyll blandningen i den. Dess mera du vattnar skapelsen dess starkare blir den. Vill du ha ett åldrigt utseende , smörj ett par omgångar filmjölk på utsidan av formen. rolleyes.gif

Har du någon i släkten eller granne som har en gammal trampsymaskin som du kan tigga till dig. Lyft bort maskinen och sänk ned ett planteringskärl i hålet och vips så har du en blommande maskin. Men helst under tak tongue.gif

En gammal cykel där slingerväxter slingrar sig kring ekrar, styre och pedalar är skitfint. biggrin.gif
Wargen

På den här bilden kan man (väldigt dåligt, hade ingen större bild) se fyra återanvända objekt:
Gammal symaskin med penséer
Rostig navkapsel med isop
Däcksplanka på stubbar som bänk. Plankan flöt iland på en Gotlandsstrand, jag har släpat med mig den sedan dess...den är ca 3 meter lång!
Gammal zinkhink med jordgubbar.
Bilden tagen tidigt på säsongen 2002.
Fialotta
Hej Wargen!

Jag gick in i ditt album och där gick det att se en större bild...va häftigt
det såg ut...vilken fantasi rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon